Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Det er veldig vanskelig å se på bilder uten å ha meninger om hva som må gjøres for å få ut pluggen, har nevnt noen løsninger tidligere men FredrikE24 har gode forslag som burde få pluggen ut hvis verktøy og selve jobben utføres rett. Han nevner slagtrekker og da husket jeg en tilsvarende løsning jeg har brukt masse «luft drevet slagmeisel» med dor på og ikke skarp meisel. Siste utvei er å ta ut pluggen i småbiter som er tidkrevende ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Luftmeisel er fint, men pluggen er i alu. Skulle tro man bare "shaver" pluggen uten å gjøre noe som helst.

Jeg tenker at man sliper et så dypt spor at man har gått gjennom hele pluggen, så det praktisk talt er hull så olja renner ut. Sporet er så stort, så man kan bruke en diger flat-trekker type 8-10mm bred og bare stappe oppi.
Du må jo ha dremel eller lignende til å gjøre dette med god nok presisjon. Men den metoden, den vil funke. Det er jeg helt sikker på.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Ronning »

Det var en vrang bolt gitt. Kan ikke annet enn å ønske lykke til 🤘
Denne tråden gir meg i alle fall inspirasjon til å endelig kjøpe momentnøkler nå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet her er jo den forbaskede O-ringen. Den er seig og overvinne. Tror egentlig ikke "slag" er tingen her.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Enig med dremel forslaget ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 14 okt 2020, 17:58
Omdal skrev: 14 okt 2020, 17:50 Noen andres synspunkter på dette?
Kan muligens funke, men vær forsiktig når hakket/sporet i plugghodet lages slik at ikke gjengeåpningen i bunnpanna ta skade...
Nest siste utvei og som AJ påpeker , du må kontrollere at du ikke skader gjengene.. få tak i orginal mål og /eller sjekk med noen som har denne pluggen , med hvor langt du kan bore. DU må jo ha en ny plugg så hvorfor ikke vente til du har en ny i handa, da kan du lettere se hvor langt du kan tøye strikken.

Ja den strikken bør du holde god margin på , tar du litt for mye av gjenge banen så er løpet kjørt... om du borer ut for en liten fastnøkkel som du kan bruke tang/skiftnøkkel på og om det ikke går så øke størrelsen på hull og nøkkel etter hvert. Tror også det vil være lurt å punktere o-ringen med et par små SMÅ hull.

Siste utvei er å fortsette boringen og splitte tappen og fjerne den bit for bit.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av remy_penev »

Slagbor med meisel i siden på pluggen ordnet saken lett!

Takk for mange gode forslag og råd her i gruppa.
Dere er gode å ha :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

Legg inn av dypen »

Så bra, dette var godt tenker jeg! Masse lærdom i en slik jobb :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

Legg inn av rolf-arne »

Puuuuhhh - godt gjort-- ser mye bedre ut med den nye pluggen :twothumbs:

Og nå skifter du vel oljen selv heretter :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar