Lagre i kjeller, for rått?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sui
Innlegg: 5
Registrert: 13 okt 2020, 16:55
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 125

Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av Sui »

Hvordan kan jeg vite om det er for rått i en kjellerbod/garasje for at mc kan stå der fire måneder eller ikke? Delvis isolert, blir litt kaldt men vet ikke hvor kaldt., står bare en haug med esker og fryser der. I båttelt ute i kulden er vel ikke helt ideelt?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av cannon »

Mc tåler fint kulde. Akkurat som bilen din.
Kjeller er sikkert ok det også. Er du usikker så gir du den en spray på metalldeler med vd40, crc, el.l.
Hvis fryseren har stått der en stund uten å ta skade så er det et godt tegn:)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av dypen »

Når jeg bodde hjemme hos mor og far var kjelleren min «garasje» hvor det ble mekka, døgnpsrkert og vinterlagra. Aldri noe problem med fukt, det var vel aldri kuldegrader der i en vanlig huskjeller. Når jeg mekka hadde jeg en vifteovn der ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av FredrikE24 »

Får bruke en luftavfukter om du er i tvil.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av bm »

Lufting eller masse varme så går det fint..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av FredrikE24 »

En lyspære kan være vel så effektivt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av Domino »

Bare pass på at det ikke er LED. Du må ha ei pære som avgir varme.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av MGR1 »

Bruk VCI-pose hvis sykkelen står fuktig: https://www.mcavisa.no/vci-pose

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av KåreDump »

Sui skrev: 27 okt 2020, 15:58 ..... står bare en haug med esker og fryser der.
En fryser avgir varme og holder eskene uten å gå i oppløsning eller bli fulle av mugg, så er det neppe for fuktig.
Som nevnt over så tåler en MC både frost og litt fukt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av Domino »

Å... Jeg leste det som at det sto esker der og frøs. Ikke esker og en fryser.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 28 okt 2020, 12:22 Å... Jeg leste det som at det sto esker der og frøs. Ikke esker og en fryser.
Jeg også :lol , først , men vi skumleser for fort... om fryseren ikke ruster så er det god nok kvalitet på lagringsplassen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av Bjerknez »

Nå lurer jeg veldig...

Er motorsykler blitt så skrøpelige at man må sørge for en viss luftfuktighet under lagring? Jeg mener dte var cannon som skrev et innlegg her inne for ikke lenge siden som var litt morsomt rundt dette.

Konklusjon:

Gjør rein sykkelen, smør kjede og fyll opp tanken. Hiv over et laken (for å hindre at støv legger seg over alt) og sett den på vedlikeholdslading ett par tre ganger gjennom vinteren. Å ja, den kan stå på støtta, og trrenger ikke å henges i taket i frykt for at dekkene skal bli ovale.

Min sykkel er vel en av dem som har stått rolig lengst her inne i år og så langt kan jeg ikek si jeg har merket at dekkene er ovale av den grunn.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av AJ »

Er visst museår i år. Så det kan kanskje være lurt å være klar over at disse smågnagerne kan finne veien inn i garasjer og "ta seg til rette".
Hvilke evt. skader disse små ivrige firbeinte kan gjøre, er jeg usikker på. Men for en del år siden ble visstnok ledningsnettet på visse biltyper angrepet av mus. Ja, faktisk spist opp av smågnagerne.
Om dette fortsatt skjer vet jeg ikke.

Ellers tåler motorsykkelen selvfølgelig både kulde og fuktighet. De tåler til og med å bli kjørt i regn. Og å bli vasket i vann... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av Domino »

Det er vel helst førerne som tåler regn dårlig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lagre i kjeller, for rått?

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 29 okt 2020, 08:37 Det er vel helst førerne som tåler regn dårlig?
Joda, er nok helst det, ja.
Men hver gang jeg leser en salgsannonse hvor det står at motorsykkelen kun er blitt kjørt i finvær og aldri kjørt i regn, må jeg si jeg humrer godt i skjegget... :knegg .
Som om kjøring i regn "sliter" veldig på sykkelen... :roll .
Kan jo spørre seg hvor godt disse syklene tåler vask med vann... :-k

Samme med vinterlagring. Motorsykkelen tar like lite skade av kald vinterlagring som en sykkel lagret i romtemperatur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar