forgassertrøbbel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

gsxren min begynt å fuske ved pådrag nå i høst. i sommer gikk den helt strøkent, men etter å ha stått en måneds tid var den trøblete.

den fusker ved fullt pådag mellom 5-7000 rpm. og drar litt ujevnt oppover resten av registeret. mangler litt krefter,


så jeg tok ut forgasser, og renset alle dysene med forgasserrens, og det samme med flottørnålene. monterte bensinfilter da den ikke hadde dette fra før.

når jeg starter nå så går den på full gass med en gang. gass-spjeldene ser ut til å gå tilbake når man slipper gassen. har også forsøkt å skru på tomgangsskruen (den hovedskruen under) uten hell. jeg ønsker ikke at den skal gå så lenge, for det er neppe bra!

forsøkte også å sprute litt bremserens, men hørte ikke forskjell på turtallet. hva trur dere dette kan være? falsk luft? spjeldene henger? membranene henger? har lite lyst å ta de ut igjen, for det var en litt dryg jobb

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Kan forgasser stemplene settes 180° feil?
Ellers har jeg vært ute for ditt opprinnelige problem på GSXR ved dårlige coiler/tennplugghetter. Og fuktighet/dårlig kontakt i tenningsboksen.
Og husk å sjekke ventilklaringene før forgasserjustering.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Kjellrf skrev: 16 nov 2020, 21:34 Kan forgasser stemplene settes 180° feil?
Ellers har jeg vært ute for ditt opprinnelige problem på GSXR ved dårlige coiler/tennplugghetter. Og fuktighet/dårlig kontakt i tenningsboksen.
Og husk å sjekke ventilklaringene før forgasserjustering.
Har ikke vært ute med forgasser-stempler. Kun de to dysene og ventilen på flottøren. Har bestemt ikke rørt noe av justeringen på gasseren da jeg antar at dette er noenlunde ok, siden den gikk pent i sommer

Ventiler ble sjekket for 5000 km siden, men riktig nok noen år siden.(tidligere eier) Vet ikke intervallen på dette jeg men. Kan dette gi slik fusk jeg opplever da?

Ang coiler så vet jeg ikke. Har ikke rørt noe her. Byttet plugger før sesongstart enest

Starter forøvrig tvert på både kald og varm motor, pg går pent utenom den fuskingen

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av cannon »

Har du sjekket at membraner er hele?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

cannon skrev: 17 nov 2020, 05:34 Har du sjekket at membraner er hele?

nei. var ikke av med "toppen" på gasserne. trur du jeg burde sjekke de? jeg har ikke så lyst til å starte igjen før jeg har funnet noe. hardbar kaldstart det der

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av NickNei »

Tenker den drar inn mengder med falsk luft.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av cannon »

Hvis du eliminerer falsk luft, og er sikker på at spjeldene går skikkelig tilbake så er nok neste steg å gå på forgassersjekk igjen. Falsk luft kan du prøve å lokalisere med startgass som du sprayer rundt innsugsgummiene, når motoren går.
Det er vel ikke helt usannsynlig at du kan ha gjort en feil når du satte sammen og monterte forgassere? Egentlig rart om membran(er) skulle ta skade av den jobben du har gjort.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

høres mest sannsynlig ut at det er falsk luft ja. jeg skal ta en ekstra titt på traktene inn mot motor.

jeg tok bare ut gasserne i sin helhet, renset dysene og satt den inne igjen

kommer tilbake når jeg har sjekket litt mer

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

jeg tok ut forgasseren igjen. så ut til at tomgangsskruen var skrudd inn, og at gjengene var dårlige.

skrudde den ut igjen. renset forgasseren på nytt og remonterte. nå starter tvert og går slik den skal på tomgang, men med en gang jeg gir gass så ramler turtallet helt ned og den skyter og hakker. gir jeg gass veldig sakte oppover, så greier jeg å få opp turtallet.

jeg tenkte kanskje at dette var bensinmangel, så jeg tok av de universale bensinfiltrene jeg monterte fra biltema i høst og prøvde med andre filter https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-d ... 2000028523 uten at det hjalp. nå begynner jeg å bli usikker på om filter er så lurt å ha. det er ikke bensinpumpe på denne sykkelen, kun fall fra tanken. vil filterene kunne stoppe flowen så mye at det gir bensinmangel?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

oppdatering:


jeg lot sykkelen gå på tomgang en liten stund, og sprayet vann på grenrørene. det viser seg at den går på 3 sylindrer.


når jeg var ut med pluggene, så greide jeg å dra ene kabelen ut av tennhetten. det så ut til at det var en slags "skru" nede i tennplugghetta, så jeg forsøkte å skru kabelen nedpå igjen. dette virker åpenbart ikke. har dere noen erfaring med å reparere slike plugger?

det er jo håpløst å finne deler til denne sykkelen :sorry

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Jompa »

Plugghette med skrue er enkel å få på plass igjen.
Klipp vekk en centimeter av kabelen hvis den ikke vil sitte fast på skruen og prøv igjen.
I ditt forrige innlegg spurte du om bensinfilter kan bremse flowen så forgasser ikke får nok bensin.
Nei, det kan det ikke uten å være veldig skittent.
Det som kan skje er at en lang bensinslange kan lage «vannlås» hvis den ligger i ugunsige bukter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Jompa skrev: 29 nov 2020, 22:14 Plugghette med skrue er enkel å få på plass igjen.
Klipp vekk en centimeter av kabelen hvis den ikke vil sitte fast på skruen og prøv igjen.
I ditt forrige innlegg spurte du om bensinfilter kan bremse flowen så forgasser ikke får nok bensin.
Nei, det kan det ikke uten å være veldig skittent.
Det som kan skje er at en lang bensinslange kan lage «vannlås» hvis den ligger i ugunsige bukter.

Det er litt trangt for bensinfiltrene. Noe bukt trur jet det vil kunne være på slangene. Min vil ikke hevert-prinsippet fungere her? Så lenge det ikke er fanget luft i slangene riktig nok.



Jeg skal ut å prøve å terminere coil-ledning engang til.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Originalt er det nok ei sil over bensinkrana inni tanken, som er god nok som bensinfilter (hvis du ikke har en rusten tank). Jeg ville tatt vekk de uoriginale bensinfilter ne, jeg veit sånt kan stelle til tull.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Kjellrf skrev: 30 nov 2020, 23:15 Originalt er det nok ei sil over bensinkrana inni tanken, som er god nok som bensinfilter (hvis du ikke har en rusten tank). Jeg ville tatt vekk de uoriginale bensinfilter ne, jeg veit sånt kan stelle til tull.


Det var dessverre litt rust i tanken da jeg kjøpte sykkelen. Jeg helte da på sitronrens og rustløser, og skylte godt med varmtvann. Ser ut til at jeg fikk ut alt det løse. I dag er det litt overflaterust ser jeg. Burde nok ideelt sett hatt en innvendig behandling med sealer eller tilsvarende ideelt sett.

Kan godt hende du har rett hva angår bensinfilter. Det vil jo være en salgs brems der

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Oppdatering:


Byttet pluggledning, og tennplugg til en gammel en (som jeg vet virker). Fortsatt fyrer den ikke på den siste sylinderen. Så da er det noe med gasseren.


Det kommer bensin ut når jeg skrur ut tappeskruen, så det er bensin i skåla. Så da er jeg litt hjelpesløs.


Kan evt prøve på nytt og se om pluggen blir våt. Det burde den vel bli om den får bensin?

Svar