Litiumbatteri istedet for VRLA

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Heisann godtfolk.

Kjøpte meg på impuls en pendlesykkel som både tilfredsstiller mitt krav til moro på smale asfalterte skogsveier på vei til jobb; og husfred fra min bedre halvdel som aldri har sett meg kjøre 2hjuling i sitt liv - 2020modell Honda CB125R.
Kjørte lettmc fra slutten av 90 tallet til jeg solgte sykkelen i 2003. Ikke kjørt siden, og har ikke tatt tunglappen heller for den saks skyld (ennå).
Det var litt om meg, over til spørsmålet mitt.

Kan jeg bytte det lille batteriet som er montert, til et litiumbatteri uten å gjøre noe med ladingen?

Årsak til at jeg tenker det kan være lurt er følgende.
Har lyst til å montere ekstra fjernlys på den, da jeg føler den originalmonterte hovedlykta har litt for "pinsett" lysbilde, vil ha lys i bredden også.
- og er derfor redd OEM batteriet blir for puslete.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37839
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av AJ »

Heisan Methano :vs !

Kan dessverre ikike gi deg noe godt svar på det du spør om, men vil gjerne ønske deg velkommen med første innlegg her på MCsiden.no forumet nesten 12 år (!) etter at du registrerte deg som medlem her inne.
Fantastisk flott :twothumbs: !

Samtidig, gratulerer med ny MC :thumleft !

Så satser jeg på at du får gode svar fra andre kunnskapsrike brukere her inne på det du spør om :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Takk for det AJ.

Interessen for mc har vært til stede hele tiden, men muligheten til å kjøpe har ikke vært her før nå.
Har ofte lest og lest her i dette forumet - en ufattelig flott måte å holde drømmene vedlike :)

Marius

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av pingvin »

Har litium batteri på alle 3 syklene mine, på 450 sto det på originalt, 690en og 990en så var det blybatterier men bare å bytte uten å gjøre noe, i hvert fall har ikke jeg gjort det og null problem. De på Biltema er faktisk bra, er strengt tatt ikke Biltema men rebrand av batteri mange andre (deriblant Ducati) bruker.

Ikke hatt problemer, de oppfører seg litt pussig i kulde da først virker som ikke så mye liv når trykker på startknappen men de må "vekkes" til live så plutselig kommer de som ei kule. Har lader som er beregnet også for litium men funnet ut at best bare å la de være, litium batterier lader ut sent, tror 5% pr. år? Men koble gjerne fra for vinteren og sett et sted hvor ikke gjør skade om mot formodning skulle ta fyr.

Ifht ekstralys spørs vel hvor stort batteri du har men mener bestemt mye mer Ah enn oem batterier med samme fysiske størrelse. Og om du har led-lys som ekstralys så drar de uansett lite strøm og er vel ingen grunn til å ha annet enn led-lys i 2020.

Personlig har jeg gått for litium aller mest fordi veier noen kg mindre, billigste og enkleste måten å spare vekt på. Har bare byttet til litium når batteriet som sto i har tatt kvelden.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Takk for svar @pingvin.

Ene leverandøren vi har på jobb har også mc batterier, kan sjekke med dem om de har noe som passer. (Kan jo forsåvidt bare kjøpe et og se om det funker i denne hondaen.)

Jeg jobber i caravanbransjen, og enkelte av bobilene og campingvognene misliker sterkt å bare bare ut bodelsbatteriet sånn helt uten videre til litium- derfor er jeg litt bekymret. :)

Er LED i alle lys på sykkelen min, og jeg tenkte noen ledlys med så diffust lys som overhode mulig for å se alle dyrene i veikanten.
Har drømmevei til jobb med sykkel, smale flotte asfalterte skogsveier med masse svinger og opp og ned. Ca 1,5mil hvor du sjelden kommer opp i hastighet før neste sving uansett. :)
(Meget yndet vei for mange motorsyklister iløpet av sesongen)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av pingvin »

Risikoen er nok større med litium enn bly/gel, ja, men likevel veldig liten om behandles som forutsatt. Leser om de tilfellene hvor litium batteri tatt fyr men ikke de millionen som ikke tatt fyr. Tar likevel batteriet ut og setter sikkert sted for vinteren, koster så lite og forhindrer at noe utilsiktet drar strøm. Men dette kan helt sikkert andre mer om enn meg.

Batterier kommer i standard størrelser så bare å måle bredde og lengde så tipper jeg lett å få litium som passer rett inn. Tror Biltema kommer i flere høyder (og økende Ah med høyden naturlig nok) med samme bredd x lengde, om du trenger lite strøm kan du spare noen kroner og gram og gå for en lavere, følger med spacere så bygger opp. Men har bare kjøpt samme høyde som oem, skader ikke med litt ekstra Ah og liten forskjell i pris og vekt.

Ifht lysstyrke, hatt led med dimmer så kan stille trinnløst.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Tenkte selvfølgelig å ta ut batteriet utenfor sesong. :)
Må ta fram målebåndet, og se om jeg finner noe som passer.

Kikket på ekstralyssett fra rigid som de selger på ekstralys.no (nei, har ikke noe samarbeid med dem), det har dimming, noen tusen lumen og det er på hele 12w :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av pingvin »

Methano skrev: 28 nov 2020, 22:51 Kikket på ekstralyssett fra rigid som de selger på ekstralys.no (nei, har ikke noe samarbeid med dem), det har dimming, noen tusen lumen og det er på hele 12w :)
Rigid skal være bra så det funker sikkert :thumleft På 450en min står det led-bar betalte 300NOK for på ebay, har funket det også, lyser bra om ikke fullt de 1.000.000 lm de lover. På 690en er det dyre Baja greier som kjøpte av kompis brukt da han solgte sin 690.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ZZR-Erling »

Er ladingen tilstrekkelig, trenger man jo ikke batteri med mer Ah..er den utilstrekkelig er det et spm om tid før det er tomt, og hvor ofte det høyeste strømtrekket er aktivert.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av FredrikE24 »

Hiv på lys først. Dropp lithium i første omgang

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

På vei til jobb kjører jeg med fjernlys på de første 20 minuttene før jeg kommer til trafikkert og belyst vei, selvfølgelig dimmet ned ved møtende trafikk. Og på returen likedan hvis jeg jobber sent.
Aner ikke hvor mye den lille 125en lader, og eventuell konsekvens av at den "går tom" for strøm underveis(?).

Kjenner til prinsippet av lading og forbruk, og forstår at dersom jeg monterer et større batteri - også trenger lengre tid for å lade dette helt opp.
Snur vi litt på flisa så vil jo aldri et fulladet batteri ta til seg mer strøm så lenge det er fulladet, derfor tanken på et litt mer romslig litium :)

Bør vel ikke snakke om den firhjulte pendlesaken min i samme tråd; men den har jeg montert ekstralys på - har ikke angret et sekund. Når denne parkeres kopler jeg på vedlikeholdslader i gjennom DEFA kontakten for å ikke gå tom for strøm, og for å ha motoren varm på vinteren før start.

Kan vel gjøre noe tilsvarende, altså montere en utvendig kontakt for tilkopling av ekstern lader for vedlikeholdslading?

ZZR-Erling

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ZZR-Erling »

12W er neppe "nok" til å true ladingen. Monter og kjør i vei tenker jeg. Du kan jo sjekke speningen på batteriet når den har stått over natta. Er det mer enn 12.8V er alt vel.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Solo-rider »

Fant litt om lading i manualen til en Honda CB 125 r :mk

BATTERY/CHARGING SYSTEM SPECIFICATIONS
IGNITION SYSTEM SPECIFICATIONS
ITEM SPECIFICATIONS
Battery Capacity 12 V - 6 Ah
Current leakage 0.1 mA max.
Voltage
(20°C/68°F)
Fully charged 13.0 – 13.2 V
Needs charging Below 12.4 V
Charging current Normal 0.6 A/5 – 10 h
Quick 3 A/1 h
Alternator Capacity 0.290 kW/5,000 min-1 (rpm)
Charging coil resistance (20°C/68°F) 0.2 – 0.6 Ω

Kilde:
https://data2.manualslib.com/pdf6/125/1 ... cb57c13d0b
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Tusen takk for alle svar og meninger.

Det er Dere som har erfaringen med 2 hjul på veien, og hvordan dere finner ut av ting.
Spesielt fint engasjement med tanke på at jeg bare har en lettmorosykkel.
Jeg kommer nok ikke til å oppgradere til større før behovet mitt øker, og fart er heller ikke en av behovene mine lengre. :)

Da blir det lys i første omgang, og om strømkravet skulle bli for stort, monterer jeg litium :)

Marius

ZZR-Erling

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ZZR-Erling »

...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.

Svar