Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

Legg inn av Ketil »

Har i dag testet ut gjengeverktøy fra Biltema. Har gjenget opp oljedreneringshullet i bunnpannen på en gammel motorsykkel.

Bilde

Fikk ikke tightet til oljepluggen i høst, merket at den gikk rundt og fikk den ikke tett. Tok mot til meg her på nyåret og demonterte bunnpannen. Etter litt tips fra mer kyndige folk, fant jeg ut at jeg i første omgang skulle prøve å gjenge opp hullet 1 mm med en gjengetapp. Biltema har et eget sett med både gjengtapp og nye oljeplugger, til kr. 229,-. Målte pluggen til 12mm og kjøpte da sett for 13 mm.

Jeg må si dette gikk overraskende lett. Var nøye med å treffe godt med gjengetappen før jeg begynte å dreie den rundt, og når den først fikk feste var det bare å skru i vei.

Bilde

Det ble fine gjenger i hullet og det var lett å skru den nye oljepluggen inn. Nå skal jeg bare være forsiktig med momentetBilde

Bilde

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist redigert av Ketil den 19 jan 2021, 19:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av AJ »

Det der så jo veldig greit ut :prf .
Mulig Helicoil kan være et alternativ også?

https://verktoybutikken.no/produktstikkord/helicoil/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av FredrikE24 »

Det er lurt å bakke ut tappen littegrann ofte mens man drar seg nedover. Og ikke bare skru nedover! Bare et tips der altså! Smøring også.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av cannon »

Enig med Fredrik.
Det er ganske vanlig å trekke over gjenger i bunnpanne, særlig aluminium. Jeg tror det skjer både fordi man er redd for lekkasje, og for å sikre at pluggen ikke løsner.
Ved å sikre pluggen med låsetråd så unngår man løsning. Tett blir det med svært lett tiltrekning.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 05 jan 2021, 18:58 Det der så jo veldig greit ut :prf .
Mulig Helicoil kan være et alternativ også?

https://verktoybutikken.no/produktstikkord/helicoil/
Hvis jeg ikke fikk gode nok gjenger med bare gjengetapp så var neste alternativ Helicoil eller lignende gjengeinnsats :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Ketil »

FredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 20:23 Det er lurt å bakke ut tappen littegrann ofte mens man drar seg nedover. Og ikke bare skru nedover! Bare et tips der altså! Smøring også.
Ja, jeg hadde gjort litt research på YouTube, så dro en halv omdreining tilbake for hver hele ned. Smøring, mens man skrur? Det gjorde jeg ikke, ser ut til at det gikk bra likevel.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av KåreDump »

Ketil skrev: 06 jan 2021, 07:18 Ja, jeg hadde gjort litt research på YouTube, så dro en halv omdreining tilbake for hver hele ned. Smøring, mens man skrur? Det gjorde jeg ikke, ser ut til at det gikk bra likevel.


Er vel støpegods/grøtjern eller i alle fall rimelig bløtt metall i den bunnpanna, så da glir vel gjengetappen uansett rimelig smooth igjennom. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av BjørnD »

Gjenging i aluminium så er rødsprit faktisk et helt genialt middel for å hindre at gjengene smører seg ut.. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Kjellrf »

En viktig ting å huske for å bevare gjengene, er å bytte pakningen på bolten hver gang man bytter olje.
Og det skal helst være en aluminiumspakning, ikke kobberpakning mot aluminium.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av dypen »

Ketil skrev: 06 jan 2021, 07:18
FredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 20:23 Det er lurt å bakke ut tappen littegrann ofte mens man drar seg nedover. Og ikke bare skru nedover! Bare et tips der altså! Smøring også.
Ja, jeg hadde gjort litt research på YouTube, så dro en halv omdreining tilbake for hver hele ned. Smøring, mens man skrur? Det gjorde jeg ikke, ser ut til at det gikk bra likevel.
Det er rett! Når du skal gjenge, rett bor dim, godt med olje, skru ned - litt tilbake - skru ned - litt tilbake osv Hvis du bare skrur ned tørt kan du få rufsete skjærkant ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av rolf-arne »

Det gikk nok lett selv uten smøring- og det er mest fordi du "bare" har økt dimensjonen 1 mm - og det er jo også nok for en olje plugg. Når jeg må ty til oppgjenging på festebolter så går jeg normalt opp 2 mm og da er det som å gjenge i nytt hull - da må olje til -
I stål og jern så må det til for å berge gjengetappen for mer enn en jobb og for alu så er det like så mye for at alu ikke skal rives opp /skjæres. Noe som synes i 3-4 av dine nye gjenger (bare litt), olje hadde nok gitt deg helt kvasse gjenger. Men det der holder jo i evigheter som olje plugg med relativt lite moment.

Men om man skal gjøre det på min måte med mere gods så må du nok både ha 2er og 3er tapp.

Så er det noen som nevner sikring - ja helt enig - jeg savner at det ikke finnes sikring på oljepluggene - uten så tar man gjerne litt for hardt i, sånn er det vel bare.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av cannon »

rolf-arne skrev: 08 jan 2021, 00:19 Det gikk nok lett selv uten smøring- og det er mest fordi du "bare" har økt dimensjonen 1 mm - og det er jo også nok for en olje plugg. Når jeg må ty til oppgjenging på festebolter så går jeg normalt opp 2 mm og da er det som å gjenge i nytt hull - da må olje til -
I stål og jern så må det til for å berge gjengetappen for mer enn en jobb og for alu så er det like så mye for at alu ikke skal rives opp /skjæres. Noe som synes i 3-4 av dine nye gjenger (bare litt), olje hadde nok gitt deg helt kvasse gjenger. Men det der holder jo i evigheter som olje plugg med relativt lite moment.

Men om man skal gjøre det på min måte med mere gods så må du nok både ha 2er og 3er tapp.

Så er det noen som nevner sikring - ja helt enig - jeg savner at det ikke finnes sikring på oljepluggene - uten så tar man gjerne litt for hardt i, sånn er det vel bare.
Man kan kjøpe plugger som er ferdig drillet for sikringstråd, og gjerne med magnetkjerne for oppsamling av metallpartikler. Anbefales.
Eksempel:
https://www.ebay.com/itm/Magnetic-CNC-g ... xyXWdQ8CRm

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Gammelsmurfen »

Rødsprit på alu bruker jeg ved boring, fres osv. som utvikler varme, rødspriten kjøler bra så man ikke skader verktøy eller materiale.
Pleier og bruke olje ved bruk av gjengetapp, selv på alu om det ikke er langt gjengeparti eller stor dimmensjon.
Den halve-hele reverseringen med gjengetappen med jevne mellomrom knekker av de lange "lokkene" av noen korketrekkere man stort sett får ved bruk av gjengetapp, noe som er lurt å gjøre. Tar man seg god tid og ikke bare gunner på så blir det ikke utviklet så mye varme heller.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Solo-rider »

Mye gode tips her :thumleft
Kjenner meg igjen med de lange "lokkene". Når jeg driver med finere gjenger reverserer jeg ut tappen helt ut og blåser den ren med trykkluft.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for mange gode og konstruktive tilbakemeldinger :thumleft Det er ikke farlig å søke råd og hjelp her på MC-siden :thumleft

Svar