Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av FredrikE24 »

rolf-arne skrev: 08 jan 2021, 00:19 så må du nok både ha 2er og 3er tapp
Hva betyr det? Jeg kaller det for begynner-tapp, mellom-tapp og bånn-tapp, er det noe av det samme?

Jeg håper det er greit for deg Ketil at det blir litt gjengetema her! Mitt første bidrag, og som kanskje utløste gjengetipsene var ikke ment som noen form av kritikk kun konstruktive råd for den som ev. vil søke opp og prøve seg på noe lignende.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 09 jan 2021, 01:48
rolf-arne skrev: 08 jan 2021, 00:19 så må du nok både ha 2er og 3er tapp
Hva betyr det? Jeg kaller det for begynner-tapp, mellom-tapp og bånn-tapp, er det noe av det samme?

Jeg håper det er greit for deg Ketil at det blir litt gjengetema her! Mitt første bidrag, og som kanskje utløste gjengetipsene var ikke ment som noen form av kritikk kun konstruktive råd for den som ev. vil søke opp og prøve seg på noe lignende.
Det er nok det han mener ja, selv om betegnelsen din er den korrekte.
Men foreslår å bruke maskintapper i stedet.
Da er det bare en tapp istedenfor å bruke tre, den er sponkuttende så du slipper å reversere trappen under gjenging.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Jompa »

Gjengetapper er ofte merket med 1' 2 eller 3.
Kalles spisstapp, mellomtapp og bunnrapp.
Man bruker alle tre tappene ved gjenging i hull som har bunn, hvis gjengene er gjennomgående bruker man bare spisstappen.
Ingen grunn til å kjøre to ekstra tapper gjennom ferdige gjenger.

Gjengetappen skrus fremover hele veien .
Den beste måten å lage dårlige gjenger er å drive å skru tappen frem og tolbake, da skades gjengen der hvor sponene brytes løs.
Av og til, ved lange gjenger er det allikevel nødvendig å skru tappen tilbake og gjøre ren både tapp og hull for at det blir så mye spon at det er vanskelig å dreie tappen.
Selv bruker jeg oftest å sette gjengetappen på en drill, godt med gjengefett på tappen og sakte fart.
Har noe økologisk gjengefett som jeg ikke husker navnet på, men det lukter harskt fårefett og fungerer kjempefint.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Ketil »

FredrikE24 skrev: 09 jan 2021, 01:48
rolf-arne skrev: 08 jan 2021, 00:19 så må du nok både ha 2er og 3er tapp
Hva betyr det? Jeg kaller det for begynner-tapp, mellom-tapp og bånn-tapp, er det noe av det samme?

Jeg håper det er greit for deg Ketil at det blir litt gjengetema her! Mitt første bidrag, og som kanskje utløste gjengetipsene var ikke ment som noen form av kritikk kun konstruktive råd for den som ev. vil søke opp og prøve seg på noe lignende.
Det er kjempefint med alle gode råd og tips som kanskje kan være til hjelp, regner med det er flere enn meg som møter utfordringer med ødelagte gjenger og bunnplugger som bare går rundt. Og så er den flott at dere som liker å diskutere gjenger og gjengereperasjoner har fått en egen tråd :lol

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 09 jan 2021, 01:48
rolf-arne skrev: 08 jan 2021, 00:19 så må du nok både ha 2er og 3er tapp
Hva betyr det? Jeg kaller det for begynner-tapp, mellom-tapp og bånn-tapp, er det noe av det samme?

Jeg håper det er greit for deg Ketil at det blir litt gjengetema her! Mitt første bidrag, og som kanskje utløste gjengetipsene var ikke ment som noen form av kritikk kun konstruktive råd for den som ev. vil søke opp og prøve seg på noe lignende.
Ja da - samme - med andre ord - 1er,2er,3er eller begynner, mellom og slutt .. m.a.o. et standard sett.

Men om jeg tenker etter så er det vel Jompa som har lærebokas ord.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger

Legg inn av Ketil »

Jeg var jo så fornøyd med å ha reparert gjengene med gjengetapp, det er derfor med enn viss skuffelse jeg ser nå at bunnpluggen fortsatt ikke er tett :O Gamlingen har fortsatt dryppert! Jeg synes gjengene ble helt fine og pluggen ble dradd til med korrekt moment, det kjentes helt tight. Er det en Biltema-forbannelse her, siden jeg har brukt både verktøy og oljeplugg/skive fra Biltema? Det skal sies at det er ikke mye som siver ut, så noe stort problem blir det neppe. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det lekker :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

Legg inn av Jompa »

Det KAN hende at du har gjenget litt skjevt.
Da vil hodet på pluggen trykke ujevnt på kobberpakninga .

Ble du noe klokere på den løse demperen til kamkjedestrammeren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev:Det KAN hende at du har gjenget litt skjevt.
Da vil hodet på pluggen trykke ujevnt på kobberpakninga .

Ble du noe klokere på den løse demperen til kamkjedestrammeren ?
Ja, det kan jo hende det ble skjevt, men synes jo det så ganske rett ut.

Nei, den demperen ble jeg ikke klok på. Motoren gikk helt fint i sommer, uten ulyd. Kan jo være noe som har ligget igjen fra tidligere motorarbeider.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Reparasjon av slitte gjenger - drypper fortsatt

Legg inn av MGR1 »

Prøv å gløde kobberpakningen. Varm den opp til rødglødende, slipp den gjerne i vann. Glødingen gjør kobberet mykt.

Svar