Service / Oljeskift

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

Hva kan du gjøre selv når det kommer til service? Om man fremdeles vil beholde reklamasjonsretten og gjerne garantien? (Honda)

Jeg ser at enkelte sykler kun har oljeskift ved 1000 KM service. Altså ingen andre inspeksjoner i det hele tatt, ingenting angående muttere, motorinspeksjoner eller noe som helst.

Vil det da gå an å utføre oljeskiftet ved 1000 KM selv, for så og ta med sykkelen til første service på 6-8000 KM slik som det kreves i brukermanualen?

Eller er man helt nødt til å kjøre timesvis for å la et verksted utføre et enkelt oljeskift?

Legger med et eksempel her: http://prntscr.com/y5sdk3

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av cannon »

Hvis du spør på generelt grunnlag så kan du sikkert få alle mulige svar her. Hvis det gjelder en spesiell sykkel, og en gitt leverandør, så er det best å spørre leverandøren.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

cannon skrev: 03 feb 2021, 17:57 Hvis du spør på generelt grunnlag så kan du sikkert få alle mulige svar her. Hvis det gjelder en spesiell sykkel, og en gitt leverandør, så er det best å spørre leverandøren.
Nå stoler ikke jeg på forhandlerene uten litt forbehold, de sier mye rart.

https://bil24.no/nei-garantien-ryker-ik ... -verksted/

Eksempelvis så vil det nok sitte langt inne for en bilforhandler å fortelle deg dette "For bilimportørene og -produsentene kan ikke avslå garantikrav bare fordi bileieren har hatt service eller fått reparert bilen hos et frittstående verksted, selv når reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler." og jeg regner med at det samme gjelder for MC. Mens forhandler gjerne vil si at du skal reise spesifikt til et merkeverksted.

Og ut i fra eiermanualene til Honda så sier jo Honda selv at oljeskift er noe som hvem som helst kan utføre. Mens det er andre oppgaver som feks inspeksjon av bolter, dempere og motorventiler som eiermanualen sier at bør utføres av verksted. Usikker på hvordan de klassifiseringene gjelder opp i mot garantien og eventuelt reklamasjonsretten.

Det er jo mulig at det å utføre et oljeskift selv eksempelvis kan føre til tap av garanti uten tap av reklamasjonsrett, noe som i praksis betyr at du ikke har tapt noe vesentlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37853
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 03 feb 2021, 18:37
Og ut i fra eiermanualene til Honda så sier jo Honda selv at oljeskift er noe som hvem som helst kan utføre. Mens det er andre oppgaver som feks inspeksjon av bolter, dempere og motorventiler som eiermanualen sier at bør utføres av verksted. Usikker på hvordan de klassifiseringene gjelder opp i mot garantien og eventuelt reklamasjonsretten.
Å gjøre oljeskift selv på senere service enn 1. gangs service vil nok helt sikkert være greit. Gjør man dette bør man absolutt huske å gi beskjed om at det er gjort før forhandler utfører resten av servicen. Ellers risikerer man kanskje å få byttet ut en ganske nylig byttet olje... :crazy: .

Hva som gjøres på 1. gangsservice utover olje og filterbytte vet jeg ikke sikkert. Men det kan nok i noen tilfeller være at det skal oppdateres noe softwaregreier og til det brukes gjerne spesialprogramvare som kun forhandler har.
Ellers er det vel å sjekke bolter, evt. etterstramme, sjekke kjedeslakk på sykler med slik drivlinje osv. osv.

På senere servicer enn 1. gangsservice kan det også være at det kreves spesialutviklet programvare utviklet og tilpasset spesifikke merker og modeller, som gjør det vanskelig å gjøre en fullgod service selv eller få et annet enn merkeverksted til å gjøre jobben.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 03 feb 2021, 18:47 Hva som gjøres på 1. gangsservice utover olje og filterbytte vet jeg ikke sikkert. Men det kan nok i noen tilfeller være at det skal oppdateres noe softwaregreier og til det brukes gjerne spesialprogramvare som kun forhandler har.
Ellers er det vel å sjekke bolter, evt. etterstramme, sjekke kjedeslakk på sykler med slik drivlinje osv. osv.
Det som var litt spesielt her var jo nettopp det at førstegangservice ser ut til å kun inneholde oljeskift. Mens alt av kjedeslakk, bolter, etterstramming osv kommer på 6000 km. Det var ikke slik på tidligere versjoner av de syklene jeg har sett på, men det ser ut til at flere 2020 og 2021 modeller har adoptert denne tilnærmingen.

Forøvrig er det jo også er spørsmål om man feks har lov til å gjøre slik du sier i fra, å "gi beskjed om at man allerede har byttet olje".

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av biker7 »

Nå vet jeg ikke hva slags sykkel trådstarter har i tankene, men tydligvis en helt ny siden det er snakk om førstegangservice.
Men MINE tanker er ihvertfall at hvis jeg skal kjøpe en helt ny sykkel og har råd til dette, så har man jaggu råd til å betale for en førstegangsservice også ! Selv om jeg egentlig tenker at en førstegangsservice burde være inkludert/bakt inn i prisen for en ny sykkel.. :[-(

Blir vel ofte ikke i det store og hele gjort så veldig mye mere enn et oljeskift, men diverse sjekkpunkter (bolter, skruer, ++) regner jeg som en selvfølge på stort sett alle nye sykler på en førstegangservice. Og JEG gidder ihvertfall ikke gamble på at garantien skulle ryke bare fordi jeg var gjerrig, etter å først å ha brukt en haug med penger på en helt ny sykkel. :roll :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

biker7 skrev: 03 feb 2021, 19:03 Nå vet jeg ikke hva slags sykkel trådstarter har i tankene, men tydligvis en helt ny siden det er snakk om førstegangservice.
Men MINE tanker er ihvertfall at hvis jeg skal kjøpe en helt ny sykkel og har råd til dette, så har man jaggu råd til å betale for en førstegangsservice også ! Selv om jeg egentlig tenker at en førstegangsservice burde være inkludert/bakt inn i prisen for en ny sykkel.. :[-(

Blir vel ofte ikke i det store og hele gjort så veldig mye mere enn et oljeskift, men diverse sjekkpunkter (bolter, skruer, ++) regner jeg som en selvfølge på stort sett alle nye sykler på en førstegangservice. Og JEG gidder ihvertfall ikke gamble på at garantien skulle ryke bare fordi jeg var gjerrig, etter å først å ha brukt en haug med penger på en helt ny sykkel. :roll :D
Nå ser det ut til at Honda har kommer frem til at bolter, skruer osv ikke bør sjekkes før andre service.

Og da er det kun oljeskift som står igjen på første.

Det er ikke servicekostnaden som irriterer, det er tanken på å kjøre 250 km hver vei bare for å få utført et oljeskift. For dersom førstegangservice faktisk kun består av et enkelt oljeskift, som jeg kan utføre på få minutter selv, så virker det helt på trynet å kjøre timesvis hver vei for å komme til et godkjent MC verksted.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av haakeik »

Er det ikke slik at de første 1000km regnes som innkjøringsperiode, og etter det skal sykkel inn på verksted der de blant annet sjekker for metallspon i oljen i forbindelse med innkjøring? Dette er en del av garantiløpet.
Mener å huske at før brukte man mineralolje til innkjøring og så ble det byttet til riktig olje. Men jeg kan huske feil også :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

haakeik skrev: 03 feb 2021, 19:14 Er det ikke slik at de første 1000km regnes som innkjøringsperiode, og etter det skal sykkel inn på verksted der de blant annet sjekker for metallspon i oljen i forbindelse med innkjøring? Dette er en del av garantiløpet.
Mener å huske at før brukte man mineralolje til innkjøring og så ble det byttet til riktig olje. Men jeg kan huske feil også :)
Før i tiden hadde valg av olje mer å si for innkjøringen, men etter det jeg kan finne ut så har det ikke lenger noe å si.

Og metallspon er ikke noe man sjekker etter, det er noe man drenerer ut. Det vil alltid komme metallspon i oljen til en sykkel under innkjøring. Det er en naturlig del av polering som skjer innvendig i motoren når motordeler som er nyfreste møtes. Feks mellom kolvringen (piston ring) og sylinderen.

Og det er mange som mener at man ikke bør vente helt til 1000km med å få den fjernet, men i stedet utføre oljeskift rundt 250-300 km når sykkelen skal være ferdig innkjørt. For så og utføre et nytt ved 1000km.

Noen sykler har også lengre perioder med innkjøring enn 1000 km, gjerne 1500, 2000 eller liknende.

https://www.motorcyclistonline.com/bust ... k-in-myth/
https://www.youtube.com/watch?v=u74jYkI ... Scd4AaABAg
https://www.youtube.com/watch?v=Unq7FWAfNX0
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av kjellv »

Et par ting som har kommet fram her vil jeg prøve å kommentere:

Det er forskjell på bil og motorsykkel. I mange år har bileiere kunnet velge et hvilket som helst godkjent bilverksted for å ta service i henhold til serviceplan, uten at dette har noe å si for garanti. Dette er bestemt av EU og gjelder i hele Shengenområdet.
Dette er ennå ikke implementert for motorsykkelmarkedet på samme måte. I motorsykkelverksteder brukes nå data diagnoseverktøy på lik linje med bilverkstedene, men så langt finnes ennå ikke et felles dataverktøy som kan brukes på tvers av merkene. For alle nyere sykler jeg kjenner til skal syklene kobles opp når service er ferdig. Det kan være programvareoppdateringer som skal lastes ned, og det blir lagret opplysninger om servicen, dato, kilometerstand og hvem som har utført servicen. Disse lagrede data vil importør/produsent sjekke ved en eventuell reklamasjonssak senere, og notater du selv gjør i serviceheftet har ingen betydning i denne sammenheng. Opplysningene kan ha avgjørende betydning for reklamasjonsbehandlingen. For å rydde all tvil av veien, det er IKKE forhandler/verkstedet som aksepterer eller avslår reklamasjonskrav, det er det importør/produsent som gjør.

Ingen godkjente motorsykkelverksteder vil gå inn og dokumentere servicer du har utført selv. De står til ansvar for arbeid de selv har utført, og bruker store summer hvert år blant annet på utdanning av sine ansatte. Arbeid du selv utfører på din egen sykkel er ditt ansvar.

Sjekk hva som står skrevet om dine plikter vedrørende service og vedlikehold, og hva ellers som gjelder garanti i de papirene du mottok da du kjøpte sykkelen. Finner du det ikke der, så kontakt forhandleren du kjøpte sykkelen hos. Forhandleren plikter å opplyse deg om hva som gjelder.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 03 feb 2021, 20:01 Et par ting som har kommet fram her vil jeg prøve å kommentere:

Det er forskjell på bil og motorsykkel. I mange år har bileiere kunnet velge et hvilket som helst godkjent bilverksted for å ta service i henhold til serviceplan, uten at dette har noe å si for garanti. Dette er bestemt av EU og gjelder i hele Shengenområdet.
Dette er ennå ikke implementert for motorsykkelmarkedet på samme måte. I motorsykkelverksteder brukes nå data diagnoseverktøy på lik linje med bilverkstedene, men så langt finnes ennå ikke et felles dataverktøy som kan brukes på tvers av merkene. For alle nyere sykler jeg kjenner til skal syklene kobles opp når service er ferdig. Det kan være programvareoppdateringer som skal lastes ned, og det blir lagret opplysninger om servicen, dato, kilometerstand og hvem som har utført servicen. Disse lagrede data vil importør/produsent sjekke ved en eventuell reklamasjonssak senere, og notater du selv gjør i serviceheftet har ingen betydning i denne sammenheng. Opplysningene kan ha avgjørende betydning for reklamasjonsbehandlingen. For å rydde all tvil av veien, det er IKKE forhandler/verkstedet som aksepterer eller avslår reklamasjonskrav, det er det importør/produsent som gjør.

Ingen godkjente motorsykkelverksteder vil gå inn og dokumentere servicer du har utført selv. De står til ansvar for arbeid de selv har utført, og bruker store summer hvert år blant annet på utdanning av sine ansatte. Arbeid du selv utfører på din egen sykkel er ditt ansvar.

Sjekk hva som står skrevet om dine plikter vedrørende service og vedlikehold, og hva ellers som gjelder garanti i de papirene du mottok da du kjøpte sykkelen. Finner du det ikke der, så kontakt forhandleren du kjøpte sykkelen hos. Forhandleren plikter å opplyse deg om hva som gjelder.
Takker for godt svar, så det går altså ikke an å gå ut i fra at reglene for bil og MC til være nogenlunde like da?


For alle nyere sykler jeg kjenner til skal syklene kobles opp når service er ferdig.


Vil dette gjelde for feks Tenere 700? CB500X, CRF300L osv? Dette er jo ikke sykler hvor programvare styrer så veldig mye?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37853
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av AJ »

Jeg har ikke vært uheldig, for å si det slik, med noen av mine MC-kjøp (alle nye, med unntak av en demo-sykkel) bortsett fra den jeg har nå hvor jeg dessverre har opplevd flere feil.
Men alle servicer er fulgt og dermed antakelig ingen problemer og spørsmål angående reklamasjonssakene. Alt har altså blitt utført uten spørsmål.
Servicer koster en del, også 1. gangsservice, men om noe skulle skje senere slik det gjorde med KTM'en min, så er det gull verd, er min erfaring, å ha dokumentert at servicearbeidene er utført på merkeverksted.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av cannon »

Enig med Kjellv. Det har dessverre blitt sånn, uten at jeg tror det alltid er til forbrukerens beste.
Siden poenget for trådstarter er å slippe 500 km med kjøring for et enkelt oljeskift på den første innkjørings-servicen så ville jeg tatt kontakt med selger og bedt om aksept for at akkurat denne oljeservicen kan gjøres privat, uten tap av rettigheter.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5248
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av dypen »

Svaret er enkelt for min del, førstegangservice og årlige servicer utføres av merkeverksted for mc de første 5 årene som forbrukerkjøpsloven gjelder. Hvorvidt du fortsetter etter garantitiden som på min sykkel er 2 år blir ditt valg. Jobben du gjør selv er vask og shine samt holder sykkel’n under oppsyn etter manualen, tenker da på luft i hjula, smøre og evt stramme kjede ved behov, væskenivå osv. Lykke til!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5248
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Service / Oljeskift

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 03 feb 2021, 20:32 Enig med Kjellv. Det har dessverre blitt sånn, uten at jeg tror det alltid er til forbrukerens beste.
Siden poenget for trådstarter er å slippe 500 km med kjøring for et enkelt oljeskift på den første innkjørings-servicen så ville jeg tatt kontakt med selger og bedt om aksept for at akkurat denne oljeservicen kan gjøres privat, uten tap av rettigheter.
1000 km service utføres pluss / minus 200 km og det er ikke serviceverksted som tar stilling til det da sykkel kobles opp mot fabrikk for blant annet softvareoppdatering. Dette er jo en sjekk for forhandler / importør / fabrikk for å se at alt er ok samt ny olje og filter.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar