Biltema MC olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Biltema MC olje

Legg inn av Elektrolux »

Har brukt Mobil1 motorolje både på bil og MC siste 30 årene siden BMW R100RS, Moto Guzzi LM1000 og BMW K1 har hatt tørrclutch.

Siden BMW R1200RS har våtclutch måtte jeg over på MC olje og fant ut at Biltema sin 36-958 har API grad SM som er det samme som BMW sin "original" olje.

Er det noen som har erfaringer med denne Biltema MC oljen?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Biltema MC olje

Legg inn av haakeik »

Nå kommer du til å få et ras med kommentarer, både positive og negative :D
Jeg har selv brukt oljen og har ingenting negativt og si. Den er helt ok. Har aldri hørt om noen som har fått motorras pga. av en biltema olje.
Enhver olje som tilfredsstiller kravene til motorsykkel produsentene, vil fungere.
BMW sin olje har blitt laget av Shell i mange år, on den fortsatt blir det, er jeg ikke sikker på.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Domino »

Jeg har ikke byttet olje på MC hittil, men har har brukt Biltema helsyntetisk olje på bil i mange år. Så lenge den har hatt de spesifikasjonene som henholdsvis SAAB og VAG har krevet (505.01 på nåværende bil) så har jeg følt meg 100% trygg. Det er jo tross alt en av de store oljeprodusentene som lager olja for dem.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Biltema MC olje

Legg inn av ejs »

Brukte den olja i flere år på en kawa 750turbo...
Bruker den grønne kanna på Californiaen 👶
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Elektrolux »

Er nok en del sterke meninger om dette ja, men hyggelig med saklige og positive første kommentarer. Olja er kjøpt inn og byttes i dag.

Tidligere hadde jeg en Daihatsu Cherade Diesel som fikk spilloljen fra MCene mine, men med Buddy M9 som #bomfrie alternativ transport går nok den gamle oljen til fjernvarmeanlegget på Forus

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Atrox »

Har brukt Biltema-olje på to sykler. Fungert fint på DL650, men jeg fikk problemer med å bytte gir på GPZ500. Der bytta jeg til Putoline og girkassa oppførte seg som normalt igjen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Biltema MC olje

Legg inn av oivindg »

Det hender jo at originalolje inneholder tilsetninger som ikke er en del av standarden. Derfor kan det dukke opp problemer ved bruk av annen olje, som Atrox nevner, men det skal ikke være noe som gir skader på motorsykkelen. Derfor tenker jeg at det bare er å prøve, og i verste fall bytte tilbake til original hvis det dukker opp noe.

Brukte selv Biltemaolje på båten i flere år. Oljen var i henhold til Volvo Pentas krav og jeg hadde aldri noen problemer. Med 30 liter pr. oljeskift var det en bonus at prisen var bra også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

Den olja har gjort jobben, med glans.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av ireit »

Samtlige av våre går på Biltema olje.
- Yahama Xj6 - Kawa Versys - Z900 2018 + 4 veteraner 2 z900 og en Suzuki 500 Cobra 68 og en T20 66
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Biltema MC olje

Legg inn av MGR1 »

Jeg har brukt forskjellige Biltema-oljer på forskjellige kjøretøy i årevis, uten noen negativ erfaring. Men her blir det bare synsing uansett, det er tilnærmet umulig å avdekke en dårlig olje med mindre man bruker den utelukkende og over veldig lang tid, og sammenligner med et tilsvarende kjøretøy brukt i tilsvarende forhold med en annen olje. Og demonterer motorene og sjekker begge etterpå.

Jeg lette for noen år siden veldig aktivt etter svar på hvor Biltema sine olje ble produsert, uten å finne noe annet enn synsing og løse påstander. Det ble påstått at Biltema sine oljer var produsert av velrenommerte produsenter som Statoil eller at det var regenerert brukt olje fra selskaper som Reginol, men ingen hadde bevis for noe. Men det jeg har lagt merke til i årenes løp er at Biltema endrer hyppig både embalasje, produktnavn, spesifikasjoner, lukt og farge på oljene. Dette får meg til å tro (synse) at oljene blir kjøpt fra forskjellige leverandører avhengig av tilgang og sikkert pris, og at kvaliteten vil variere ut i fra det.

Min konklusjon er at oljene sikkert er bra nok og innenfor kvalitetsspek'en på embalasjen. Men jeg skifter oftere for sikkerhets skyld uansett da.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Domino »

Det jeg tror er viktigere, og som jeg la spesielt stor vekt på på SAAB'en, er at man ikke lar det gå for lang tid mellom hver gang man skifter olje. Longlife-konseptet har jeg liten tro på.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev: 02 mar 2021, 12:37 Jeg har brukt forskjellige Biltema-oljer på forskjellige kjøretøy i årevis, uten noen negativ erfaring. Men her blir det bare synsing uansett, det er tilnærmet umulig å avdekke en dårlig olje med mindre man bruker den utelukkende og over veldig lang tid, og sammenligner med et tilsvarende kjøretøy brukt i tilsvarende forhold med en annen olje. Og demonterer motorene og sjekker begge etterpå.

Jeg lette for noen år siden veldig aktivt etter svar på hvor Biltema sine olje ble produsert, uten å finne noe annet enn synsing og løse påstander. Det ble påstått at Biltema sine oljer var produsert av velrenommerte produsenter som Statoil eller at det var regenerert brukt olje fra selskaper som Reginol, men ingen hadde bevis for noe. Men det jeg har lagt merke til i årenes løp er at Biltema endrer hyppig både embalasje, produktnavn, spesifikasjoner, lukt og farge på oljene. Dette får meg til å tro (synse) at oljene blir kjøpt fra forskjellige leverandører avhengig av tilgang og sikkert pris, og at kvaliteten vil variere ut i fra det.

Min konklusjon er at oljene sikkert er bra nok og innenfor kvalitetsspek'en på embalasjen. Men jeg skifter oftere for sikkerhets skyld uansett da.
tidligere var det statoil men dette er "lenge siden" vet at de kjøpte fra "carlube" for et par år siden på vanlig motorolje-men antar at de har flere leverandører for å dekke alle typer/spec.
https://www.carlube.co.uk/

"moderselskapet" https://www.tetrosyl.com/

Se på oljeflaskene.. sjekk de samme bare i rød plast hos biltema..
https://www.tetrosyl.com/international/ ... al-brands/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

Jeg tenker at det er smått utrolig hvor mye synsing og rare påstander som deles ang Biltema-oljer. Hvem er det som egentlig deler fakta?

Noen har hevdet at den er "produsert" av Statoil. Hvem rafinerte Statoil sine oljeproduker? Jeg tror det var Fuchs. Og de rafinerer nå (trolig) samme oljen til CK. Flaskene er like, bare brandet om med CK-logo. Oljen kan være pumpet opp av shell eller Esso. Eller Equinor?

Jeg har en kanne med en rest av trådstarters "Biltema 36-958" som tilhører en mc-kompis. Den har stått i garasjen siden 2012, og den lukter og ser ut som årets tilsvarende olje.

Erfaringer:
- På en av mine vei-sykler (Fireblade) har jeg kjørt denne oljen ca 50.000 km. I vinter var kammene ute for ventiljustering. Cam-lobes var perfekte, og motor/girkasse/kløtsj har fungert prikkfritt. Ingen unormal slitasje.
- På en av mine banesykler (R6) kjørte jeg 4 sesonger på samme oljen. Sykkelen var i benk 3 ganger ila 4 år, og den målte samme ytelse +/- 2 hk hver gang. Alt fungerte prikkfritt, og det var null indikasjoner på slitasje, heller ikke på cam-lobes.

Samtidig ser jeg at CK selger motorolje til 389 pr. liter, merket "Til Volvo". Merkelig at ikke dette produktet blir "plukket i filler" i relevante foraer.

Det snakkes om additiver og Estere, og det er sikkert riktig at de kan variere. Spørsmålet er hvor stor betydning de har? Og hvor dårlig står det til med BT sine additiver? Noen som vet?

Noen som vet hvem som produserer den drøyt dyre Yamalube-oljen? Jeg antar at det ikke er Yamaha. Kanskje Fuchs? Hvem vet?

Jeg er komplett olje-amatør, men jeg stoler på at BT og andre leverer det de spesifiserer. Alt tyder jo på at det stemmer. Eller hva?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror Biltema har sin egen oljepumpe ute i nordsjøen som kalles "olje pumpan". Dem har ansatt en polakk som sitter og pumper opp denne oljen med en pumpe (fra Biltema). Derfor holder ikke denne oljen den samme kvaliteten.

Når den skal raffineres så siler dem den gjennom et kaffefilter.

Å kjøpe Olje på Biltema er derfor det rene galskap og sykkelen din vil på kort tid skjære seg og det kan skje veldig fort. Sjansen er også stor for at man kan omkomme i en ulykke når dette skjer.

Det har blitt hevdet at ansatte på Biltema pisser på oljekannene de dagene dem har lite og gjøre av ren sabotasje.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 02 mar 2021, 15:37 Jeg tror Biltema har sin egen oljepumpe ute i nordsjøen som kalles "olje pumpan". Dem har ansatt en polakk som sitter og pumper opp denne oljen med en pumpe (fra Biltema). Derfor holder ikke denne oljen den samme kvaliteten.

Når den skal raffineres så siler dem den gjennom et kaffefilter.

Å kjøpe Olje på Biltema er derfor det rene galskap og sykkelen din vil på kort tid skjære seg og det kan skje veldig fort. Sjansen er også stor for at man kan omkomme i en ulykke når dette skjer.

Det har blitt hevdet at ansatte på Biltema pisser på oljekannene de dagene dem har lite og gjøre av ren sabotasje.
Endelig et bt-olje-menneske med peiling! 😉

Svar