Italiensk motorsykkel - Ducati

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Italiensk motorsykkel - Ducati

Legg inn av frankh »

Det er ikke helt kurant å sammenlikne sittestillingen på en 750 og 916-serien (916, 996, 998). Førstnevnte er en Supersport, og har en mye snillere og mindre ekstrem sittestilling enn sistnevnte serie, som er som å sitte på en hard planke i sammenlikning. Og så er det jo stor forskjell på hvor komfortabelt man trenger å sitte når man kjører bane og når man kjører på landeveien. 916-serien finnes imidlertid ikke komfortabel uansett, og det er vel hovedsaklig på bane at disse egentlig er noe særlig moro å kjøre i lengden.

Nydelige sykler er det, ihvertfall. Selv kjører jeg en 900SS, og har en vag plan om å gå over til 999(S), som er litt som en mellomting mellom Supersportserien og 916-serien mht. sittestilling og kjøreegenskaper. Dette er mer eller mindre samme sykkel som 749, forøvrig. Hvis man sammenlikner disse syklene (749, 999) med 916-serien så er de litt mer lettstyrte og lettkjørte, mens 916-serien er mer stabile i stor fart og lavt nedlegg. Sånn mer eller mindre, ihvertfall.

848, 1098 og 1198 er de nyeste tilskuddene til superbikeserien. Jeg er litt usikker på om de er direkte videreutviklinger av 916-serien, men de er ihvertfall ikke spesiellt komfortable for de som ikke er godt vant med en veldig aktiv/ekstrem kjørestillling. Og så er de jo psykt raske. Jeg husker ikke tallene på 848, men en "streit" 1098 har vel 160hk, og en "streit" 1198 har 170. R-utgavene har vel 20hk oppå utgangspunktet, tror jeg. Det vil i såfall si 190hk på en 1198R, og da er man rett i ræva på Desmosedicien som er en Ducati som bare ble produsert ett år (tror jeg), som har fire sylindre og ganske nøyaktig 200hk. Prisen på den "streite" modellen (ikke -R eller -S) er vel rundt 650.000, tror jeg. Løp og kjøp! :-)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Italiensk motorsykkel - Ducati

Legg inn av cheron »

frankh skrev:Det er ikke helt kurant å sammenlikne sittestillingen på en 750 og 916-serien (916, 996, 998). Førstnevnte er en Supersport, og har en mye snillere og mindre ekstrem sittestilling enn sistnevnte serie, som er som å sitte på en hard planke i sammenlikning. Og så er det jo stor forskjell på hvor komfortabelt man trenger å sitte når man kjører bane og når man kjører på landeveien. 916-serien finnes imidlertid ikke komfortabel uansett, og det er vel hovedsaklig på bane at disse egentlig er noe særlig moro å kjøre i lengden.

Nydelige sykler er det, ihvertfall. Selv kjører jeg en 900SS, og har en vag plan om å gå over til 999(S), som er litt som en mellomting mellom Supersportserien og 916-serien mht. sittestilling og kjøreegenskaper. Dette er mer eller mindre samme sykkel som 749, forøvrig. Hvis man sammenlikner disse syklene (749, 999) med 916-serien så er de litt mer lettstyrte og lettkjørte, mens 916-serien er mer stabile i stor fart og lavt nedlegg. Sånn mer eller mindre, ihvertfall.

848, 1098 og 1198 er de nyeste tilskuddene til superbikeserien. Jeg er litt usikker på om de er direkte videreutviklinger av 916-serien, men de er ihvertfall ikke spesiellt komfortable for de som ikke er godt vant med en veldig aktiv/ekstrem kjørestillling. Og så er de jo psykt raske. Jeg husker ikke tallene på 848, men en "streit" 1098 har vel 160hk, og en "streit" 1198 har 170. R-utgavene har vel 20hk oppå utgangspunktet, tror jeg. Det vil i såfall si 190hk på en 1198R, og da er man rett i ræva på Desmosedicien som er en Ducati som bare ble produsert ett år (tror jeg), som har fire sylindre og ganske nøyaktig 200hk. Prisen på den "streite" modellen (ikke -R eller -S) er vel rundt 650.000, tror jeg. Løp og kjøp! :-)
Velkommen til forumet! :prf

Jeg har bestemt meg for 748 når jeg har nok penger en gang i tiden. Blir henta fra Tyskland eller muligens Italia.. Får se an litt :) Men nu er det snøfreser som gjelder... 8)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Italiensk motorsykkel - Ducati

Legg inn av AJ »

frankh skrev:Selv kjører jeg en 900SS, og har en vag plan om å gå over til 999(S), som er litt som en mellomting mellom Supersportserien og 916-serien mht. sittestilling og kjøreegenskaper. Dette er mer eller mindre samme sykkel som 749, forøvrig. Hvis man sammenlikner disse syklene (749, 999) med 916-serien så er de litt mer lettstyrte og lettkjørte, mens 916-serien er mer stabile i stor fart og lavt nedlegg. Sånn mer eller mindre, ihvertfall.
Velkommen hit til MCsidens Forum, frankh :thumleft

Interessant post du skrev. Kanskje disse trådene kan være interessante også?:

Egen MC --> pluss/minus...

Bilder av syklene våre!!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Italiensk motorsykkel - Ducati

Legg inn av frankh »

Takk, takk :)

Svar