Oljeplugg vil ikke skru fast

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

Hei!

Skiftet olje på sykkelen, og får ikke skrudd oljepluggen fast lenger. Kjøpte ny original plugg ifjor, men verken den (eller den gamle pluggen som jeg tok vare på) skrur seg helt igjen. Det resulterer i at det lekker litt olje fra motoren... Har forsøkt å putte på begge pakningene på pluggen, men den skrur seg fremdeles ikke igjen :-k

Er det noen som har tips til en quickfix?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Kjellrf »

Helicoil....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Nomade »

Du får ikke skrudd den helt igjen nei? Friske opp gjengene med gjengetapp er vel det første som må prøves.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

Så det var rester at gjenger som hang igjen på pluggen da jeg skrudde den ut... Så det er åpenbart et problem med gjengene slik jeg også ser det. Vil en gjengetapp gjøre susen?

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

Ser faktisk ut som den doble pakningen har stoppet lekkasjen! Men pluggen vil fortsatt ikke skru seg stram. Går man opp 1 størrelse når man gjenger pånytt? Ser Biltema har et sett som virker fornuftig i priset.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av kjellv »

Chanten skrev:Så det var rester at gjenger som hang igjen på pluggen da jeg skrudde den ut... Så det er åpenbart et problem med gjengene slik jeg også ser det. Vil en gjengetapp gjøre susen?
Nei, det løser ikke problemet.
Årsaken er nesten helt sikkert at oljepluggen har vært skrudd for hardt til. Kanskje ikke bare siste gang, det kan ha skjedd for flere år siden. Gjengene kan ha blitt gradvis ødelagt.
Bunnpanna er av aluminium, den tåler ikke så mye som oljepluggen som pleier å være av stål.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

kjellv skrev: 21 mar 2021, 13:45
Chanten skrev:Så det var rester at gjenger som hang igjen på pluggen da jeg skrudde den ut... Så det er åpenbart et problem med gjengene slik jeg også ser det. Vil en gjengetapp gjøre susen?
Nei, det løser ikke problemet.
Årsaken er nesten helt sikkert at oljepluggen har vært skrudd for hardt til. Kanskje ikke bare siste gang, det kan ha skjedd for flere år siden. Gjengene kan ha blitt gradvis ødelagt.
Bunnpanna er av aluminium, den tåler ikke så mye som oljepluggen som pleier å være av stål.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, den har nok blitt skrudd på for hard over flere år ja... Det var også derfor jeg kjøpte ny plugg ifjor. For jeg klarte ikke få ut pluggen året før der. Jeg har ikke vært helt bevisst når det kommer til stramming av den pluggen. Men jeg ser jo at jeg har dreti på draget.

Men nye gjenger vil altså ikke løse problemet? Eller mente du at det ikke ville løse problemet dersom jeg fortsatte å dra til pluggen som jeg alltid har gjort? :P

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av mekkern »

du kan kjøpe et slikt sett i en dimensjon større og gjenge opp.. men du bør/må være meget nøye når du gjør dette og bruk momentnøkkel ved tiltrekking.-ALLTID ny pakning.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022172
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

mekkern skrev: 21 mar 2021, 13:50 du kan kjøpe et slikt sett i en dimensjon større og gjenge opp.. men du bør/må være meget nøye når du gjør dette og bruk momentnøkkel ved tiltrekking.-ALLTID ny pakning.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022172
Bilde
Ja, det var det settet jeg så Biltema hadde :thumleft Men jeg leste i en annen post her på forumet at man ikke skulle bruke kobber mot alu? At jeg måtte ha alupakning mot alu?

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av xavi0n »

Kobber mot alu går helt fint
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av mekkern »

Du kan bruke NY kobberskive hver gang.. ingen fare med tæring akkurat der.
Men den må være ny eller nyglødet slik at den er myk-den blir hard når den er i bruk (varm-kald-varm-.kald)
Men jeg liker også aluminiumskiver på de motorene som har litt dårlig løsning/svake materialer.

Men det trengs ikke så voldsom kraft for å få dette til å tette godt-de fleste strammer for mye for å "være på den sikre siden".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 21 mar 2021, 14:47 Du kan bruke NY kobberskive hver gang.. ingen fare med tæring akkurat der.
Men den må være ny eller nyglødet slik at den er myk-den blir hard når den er i bruk (varm-kald-varm-.kald)
Men jeg liker også aluminiumskiver på de motorene som har litt dårlig løsning/svake materialer.

Men det trengs ikke så voldsom kraft for å få dette til å tette godt-de fleste strammer for mye for å "være på den sikre siden".
Men samme med aluminiumsskivene, bruk de aldri om igjen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av FredrikE24 »

Bruk skive i materialet som produsenten foreskriver. Få deg en momentnøkkel eller regn ut og mål hvor stor kraft som skal til for rett moment. Er ikke rare greiene.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

Ser jeg har gjort alle feilene i læreboka:P Men da vet jeg det! Takk for alle svar!:)

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Oljeplugg vil ikke skru fast

Legg inn av Chanten »

Jeg må bare få takke alle sammen for hjelpen her på forumet! Det er et sikkert vårtegn at jeg logger meg på her og trenger hjelp...! Lekkasjen er nå tettet, og det tok meg kun 1 time:)

Verkstedet skulle ha 2 timer a 1300 kr + materiell;)

Svar