Går som om den får for lite bensin

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Havardsen
Innlegg: 32
Registrert: 16 jul 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012

Går som om den får for lite bensin

Legg inn av Havardsen »

Hei, jeg startet sykkelen min igår da gikk den ikke normalt uten choke men normalt med choke. Her er en video uten choke med full gass[youtube]https://youtu.be/g2Sm6bgyjPI[/youtube] og den går ikke på tomgang uten choke har vaska hele forgasseren og bytta tomgangsdyse. Justeringskrua står 2 runder ut

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av mekkern »

Prøv å tømme all bensin og fylle ny-høres som den ikke får nok drivstoff men kan også være at det er for lite "futt" i bensinen slik at den ikke funker bra.
dette er ikke ukjent med etanolholdig bensin.
så prøv dette først ellers er det noe kanaler/dyse som ikke er ren.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Havardsen
Innlegg: 32
Registrert: 16 jul 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av Havardsen »

mekkern skrev: 25 mar 2021, 15:40 Prøv å tømme all bensin og fylle ny-høres som den ikke får nok drivstoff men kan også være at det er for lite "futt" i bensinen slik at den ikke funker bra.
dette er ikke ukjent med etanolholdig bensin.
så prøv dette først ellers er det noe kanaler/dyse som ikke er ren.
Har byttet bensin igår, lot forgasseren ligge i bensin i 1 time for å så blåse med 8 bar inn i alt av ganger og dyser og alt virker helt åpent. Mistenker sota plugg

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av mekkern »

enten får den for lite skikkelig bensin eller så drar den falsk luft-lekkasje på innsug.
så enkelt eller vanskelig er det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av HeHy »

For å rengjøre en forgasser er eneste riktige metoden å demontere alt av dyser/nåler osv og Rengjøre skikkelig. Burde også stikke opp dyser med dysenåler for å være sikker på at det ikke sitter drit i dem.
Hvis du ikke har gjort noe med sykkel før dette skjedde, så er det mest sannsynlig forgasser eller tenningsystemrelatert. Siden den går bra med choke så er det mye større sjanse for forgasser...

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av KåreDump »

Start med det enkleste først.
Startgass på innsugsgummi for å høre om den drar falskluft.
Deretter sjekke alt av filter FØR du klyver forgasser!

Drev og "jævles" med min datters VT750 Shadow i over en sesong før jeg fant synderen. Forgasser ute to ganger for full rens, bytta bensinpumpe, bytta utallige filter og rensa tank +++
Til slutt viste det seg at det var den lille plastsilen på bensinkrana (den som ligger inni tanken) som hadde mista "spenst" og kollapsa og blokkerte bensintilførsel etter noen mils kjøring.... Nappa den ut og vips, så gikk skiten som ei klokke!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av Domino »

Silen i tanken er det første jeg ville sjekket. Det er også det første jeg kommer til å sjekke på min egen sykkel (etter startgasstipset) når det blir litt varmere i luften. Samt bytte bensinfilter.

Havardsen
Innlegg: 32
Registrert: 16 jul 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av Havardsen »

HeHy skrev: 26 mar 2021, 08:29 For å rengjøre en forgasser er eneste riktige metoden å demontere alt av dyser/nåler osv og Rengjøre skikkelig. Burde også stikke opp dyser med dysenåler for å være sikker på at det ikke sitter drit i dem.
Hvis du ikke har gjort noe med sykkel før dette skjedde, så er det mest sannsynlig forgasser eller tenningsystemrelatert. Siden den går bra med choke så er det mye større sjanse for forgasser...
Har bytta til nye dyser og rengjort alt demontert hjalp ikke

Havardsen
Innlegg: 32
Registrert: 16 jul 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av Havardsen »

KåreDump skrev: 26 mar 2021, 09:36 Start med det enkleste først.
Startgass på innsugsgummi for å høre om den drar falskluft.
Deretter sjekke alt av filter FØR du klyver forgasser!

Drev og "jævles" med min datters VT750 Shadow i over en sesong før jeg fant synderen. Forgasser ute to ganger for full rens, bytta bensinpumpe, bytta utallige filter og rensa tank +++
Til slutt viste det seg at det var den lille plastsilen på bensinkrana (den som ligger inni tanken) som hadde mista "spenst" og kollapsa og blokkerte bensintilførsel etter noen mils kjøring.... Nappa den ut og vips, så gikk skiten som ei klokke!!
Renner fritt ut av tanken har sjekket dette når jeg tappa hele tanken for å bytte til ny bensin

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Går som om den får for lite bensin

Legg inn av BjørnD »

Havardsen skrev: 25 mar 2021, 15:15 Hei, jeg startet sykkelen min igår da gikk den ikke normalt uten choke men normalt med choke. Her er en video uten choke med full gass[youtube]https://youtu.be/g2Sm6bgyjPI[/youtube] og den går ikke på tomgang uten choke har vaska hele forgasseren og bytta tomgangsdyse. Justeringskrua står 2 runder ut
Står skruen foran eller bak spjellet på de? Er den nærmere motoren.. så skrur du de ut til 3 runder ute og hører om den går bedre/raskere/ mer stabilt på tomgang.. 2 runder er bare veiledende.

Er skruen bak spjellet, altså lenger fra motor.. så skrur du den en runde inn. Gjør samme nytta som over, øker bensinmengden en tanke på tomgang.

Merker du ingen forskjell ved å stille på den... så er kanalen fra dysa til skruen tett enda.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar