Hva slag coating på potte?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Hva slag coating på potte?

Legg inn av pingvin »

Trenger litt råd rundt coating av potta på 890en. Inn til videre bestemt meg for å beholde originalpotta, litt fordi da slipper problemer både på bane og med øvrigheta, særlig nedover Europa. Og ikke så mye vekt og spare, faktisk mer å hente på å bytte katalysatoren med rørstump (men da bråker det visst noe infernalsk). Og ikke gratis med bra slip-on heller...

MEN særlig pen er jo ikke originalpotta selv om vendt meg litt utseendet. Plan A var å lakke varmeskjoldet foran svart men i noe grad fremhver det bare selve potta enda mer utfra bilder sett.

Så da så denne på youtube hvor han visstnok har lakkert hele potta svart tenkte jeg at det så jo mye bedre ut, demper inntrykket veldig (bilde under av original for referanse):

Bilde

Bilde

MEN hva bør jeg gå for, lakk, keramisk coating, pulverlakkering...

Og evt hvilken leverandør (evt om lakk kan jeg jo gjøre det selv med spraylakk fra Biltema...vel?)

På forhånd takk :D
Sist redigert av pingvin den 26 mar 2021, 17:27, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av HeHy »

Keramisk er vel eneste som holder mtp varme.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Domino »

Den ble jo mye mer diskret i svart.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1293
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg brukte Biltema sin varmelakk på et varmeskjold som er foran eksosrøret under høyre fothviler på min.
Med unntak av litt sprut fra forhjulet, så er det vel lite mekanisk slitasje på det og derfor vet jeg ikke hvor slitesterkt det er.
Men resultatet ble knallbra, den er svart og ganske matt og jeg har kjørt litt over en sesong etter jeg gjorde det, ser fortsatt strøkent ut.
Herdes ikke før det varmes, men jeg brukte varmluftspistol under lakkering mellom lagene.

Om du bruker noe tekstilvesker eller noe av og til som vil gnisse på det, så er sikkert pulverlakkering noe av det mest slitesterke tenker jeg, men vet ikke om hva det tåler av varme. Vet ikke hvor varm potta blir men varmelakken fra Biltema tåler opp til 650 grader, det blir det neppe på siden av potta der (på varmeskjoldet), og det er vel noe spacere i mellom for å unngå for mye varmeoverføring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er faktisk litt usikker når det kommer til coating på varme flater. Potta kan jo bli ganske så varm og enkelte ganger rødglødende. Jeg har vanskelig for å tro at noen coating i værste fall kan overleve slik varme, men jeg kan jo ta feil selvsagt.

Jeg vill kanskje stilt spørsmålet på detailersclub.no. Der har dem peiling på slikt og landets råeste detailere befinner seg der.

PS! Håper ikke det gjør noe om jeg deler linken til et annet forum, som forøvrig ikke er noe konkurrerende forum. Det er gjort i beste mening for å hjelpe TS. Jeg har ingen komersiell forbindelse overhodet med dette forumet. bare så det er sagt :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21
PS! Håper ikke det gjør noe om jeg deler linken til et annet forum, som forøvrig ikke er noe konkurrerende forum. Det er gjort i beste mening for å hjelpe TS. Jeg har ingen komersiell forbindelse overhodet med dette forumet. bare så det er sagt :)
Du vet nok svaret på dette, Bjerknez... ;)
Ikkeno' problem med å henvise til relevant nettside som en del av et svar på en mulig løsning på noe folk lurer på.
Men gjentas henvisningen til samme link, blogg eller forum i flere innlegg på rad uavhengig av hva temaet i tråden er, så vil det bli sett på som spamming.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 mar 2021, 09:31
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21
PS! Håper ikke det gjør noe om jeg deler linken til et annet forum, som forøvrig ikke er noe konkurrerende forum. Det er gjort i beste mening for å hjelpe TS. Jeg har ingen komersiell forbindelse overhodet med dette forumet. bare så det er sagt :)
Du vet nok svaret på dette, Bjerknez... ;)
Ikkeno' problem med å henvise til relevant nettside som en del av et svar på en mulig løsning på noe folk lurer på.
Men gjentas henvisningen til samme link, blogg eller forum i flere innlegg på rad uavhengig av hva temaet i tråden er, så vil det bli sett på som spamming.
Trolig det står i reglene, men voksne mannfolk leser ikke regler og bruksannvisninger AJ :knegg :P

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:33
AJ skrev: 26 mar 2021, 09:31
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21
PS! Håper ikke det gjør noe om jeg deler linken til et annet forum, som forøvrig ikke er noe konkurrerende forum. Det er gjort i beste mening for å hjelpe TS. Jeg har ingen komersiell forbindelse overhodet med dette forumet. bare så det er sagt :)
Du vet nok svaret på dette, Bjerknez... ;)
Ikkeno' problem med å henvise til relevant nettside som en del av et svar på en mulig løsning på noe folk lurer på.
Men gjentas henvisningen til samme link, blogg eller forum i flere innlegg på rad uavhengig av hva temaet i tråden er, så vil det bli sett på som spamming.
Trolig det står i reglene, men voksne mannfolk leser ikke regler og bruksannvisninger AJ :knegg :P
Neivel... :scratch ?
Men nå vet du altså hva som gjelder ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 mar 2021, 09:36
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:33
AJ skrev: 26 mar 2021, 09:31
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21
PS! Håper ikke det gjør noe om jeg deler linken til et annet forum, som forøvrig ikke er noe konkurrerende forum. Det er gjort i beste mening for å hjelpe TS. Jeg har ingen komersiell forbindelse overhodet med dette forumet. bare så det er sagt :)
Du vet nok svaret på dette, Bjerknez... ;)
Ikkeno' problem med å henvise til relevant nettside som en del av et svar på en mulig løsning på noe folk lurer på.
Men gjentas henvisningen til samme link, blogg eller forum i flere innlegg på rad uavhengig av hva temaet i tråden er, så vil det bli sett på som spamming.
Trolig det står i reglene, men voksne mannfolk leser ikke regler og bruksannvisninger AJ :knegg :P
Neivel... :scratch ?
Men nå vet du altså hva som gjelder ;) .
Jepp :thumleft

Bruksannvisning er noe man leser ETTER at det går galt, for så og få bekreftet at man skulle lest bruksannvisning først. Rart det der :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 26 mar 2021, 08:24 Jeg brukte Biltema sin varmelakk på et varmeskjold som er foran eksosrøret under høyre fothviler på min.
Med unntak av litt sprut fra forhjulet, så er det vel lite mekanisk slitasje på det og derfor vet jeg ikke hvor slitesterkt det er.
Men resultatet ble knallbra, den er svart og ganske matt og jeg har kjørt litt over en sesong etter jeg gjorde det, ser fortsatt strøkent ut.
Herdes ikke før det varmes, men jeg brukte varmluftspistol under lakkering mellom lagene.

Om du bruker noe tekstilvesker eller noe av og til som vil gnisse på det, så er sikkert pulverlakkering noe av det mest slitesterke tenker jeg, men vet ikke om hva det tåler av varme. Vet ikke hvor varm potta blir men varmelakken fra Biltema tåler opp til 650 grader, det blir det neppe på siden av potta der (på varmeskjoldet), og det er vel noe spacere i mellom for å unngå for mye varmeoverføring.
Har tidligere brukt BT sin varmelakk på varmeskjold og det var ikke noe problem, men potta blir jo en del varmere. Ifht sltasje så ble lakken slitt bort der støvelen kom borti men kanskje vanskelig å unngå. På 890en så skal det ikke være noe som subber borti, hverken støvler eller baggasje.
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21 Jeg er faktisk litt usikker når det kommer til coating på varme flater. Potta kan jo bli ganske så varm og enkelte ganger rødglødende. Jeg har vanskelig for å tro at noen coating i værste fall kan overleve slik varme, men jeg kan jo ta feil selvsagt.
Det som begymrer meg også. Innbiller meg keramisk coating tåler varme best av en eller annen grunn...

Men kermaisk coating gjør vel også at blir kaldere på overflaten. Som på en måte er bra ifht at mindre sjans for at brenner det kommer i kontakt med. Men at blir kaldere på utsiden betyr jo nødvendigvis at varmere på innsiden, har det noe uheldige konsekvenser ifht holdbarhet på materialer inni og evt om endret temperatur påvirker gangen. Høyere temp betyr vel høyerer trykk etc. Tipper ikke har noe å si altså men greit å få bekreftet :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 26 mar 2021, 09:56
Gammelsmurfen skrev: 26 mar 2021, 08:24 Jeg brukte Biltema sin varmelakk på et varmeskjold som er foran eksosrøret under høyre fothviler på min.
Med unntak av litt sprut fra forhjulet, så er det vel lite mekanisk slitasje på det og derfor vet jeg ikke hvor slitesterkt det er.
Men resultatet ble knallbra, den er svart og ganske matt og jeg har kjørt litt over en sesong etter jeg gjorde det, ser fortsatt strøkent ut.
Herdes ikke før det varmes, men jeg brukte varmluftspistol under lakkering mellom lagene.

Om du bruker noe tekstilvesker eller noe av og til som vil gnisse på det, så er sikkert pulverlakkering noe av det mest slitesterke tenker jeg, men vet ikke om hva det tåler av varme. Vet ikke hvor varm potta blir men varmelakken fra Biltema tåler opp til 650 grader, det blir det neppe på siden av potta der (på varmeskjoldet), og det er vel noe spacere i mellom for å unngå for mye varmeoverføring.
Har tidligere brukt BT sin varmelakk på varmeskjold og det var ikke noe problem, men potta blir jo en del varmere. Ifht sltasje så ble lakken slitt bort der støvelen kom borti men kanskje vanskelig å unngå. På 890en så skal det ikke være noe som subber borti, hverken støvler eller baggasje.
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:21 Jeg er faktisk litt usikker når det kommer til coating på varme flater. Potta kan jo bli ganske så varm og enkelte ganger rødglødende. Jeg har vanskelig for å tro at noen coating i værste fall kan overleve slik varme, men jeg kan jo ta feil selvsagt.
Det som begymrer meg også. Innbiller meg keramisk coating tåler varme best av en eller annen grunn...

Men kermaisk coating gjør vel også at blir kaldere på overflaten. Som på en måte er bra ifht at mindre sjans for at brenner det kommer i kontakt med. Men at blir kaldere på utsiden betyr jo nødvendigvis at varmere på innsiden, har det noe uheldige konsekvenser ifht holdbarhet på materialer inni og evt om endret temperatur påvirker gangen. Høyere temp betyr vel høyerer trykk etc. Tipper ikke har noe å si altså men greit å få bekreftet :)
Jeg tror nok en coating er veien å gå muligens ja. Men ikke la deg lure til å kjøpe noe svindyrt hvis du beveger deg inn på forumet jeg linket til. Men hør med dem om det finnes billige løsninger.

På en potte så er jo ikke "gloss" og "wetlook" et tema. Hovedegenskapene bør jo være at den beskytter og tåler høy varme. Hvor høy varme en potte kan få aner jeg dog ikke. :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Domino »

Det selges svarte potter, så det må jo finnes lakk/coating som tåler temperaturen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:59 Jeg tror nok en coating er veien å gå muligens ja. Men ikke la deg lure til å kjøpe noe svindyrt hvis du beveger deg inn på forumet jeg linket til. Men hør med dem om det finnes billige løsninger.

På en potte så er jo ikke "gloss" og "wetlook" et tema. Hovedegenskapene bør jo være at den beskytter og tåler høy varme. Hvor høy varme en potte kan få aner jeg dog ikke. :)
Tror det er en annen type coating du snakker om, @Bjerknez. Den coatingen @pingvin snakker om er en overflatebehandling på linje med lakkering, ikke lakkbeskyttelse.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 26 mar 2021, 11:53
Bjerknez skrev: 26 mar 2021, 09:59 Jeg tror nok en coating er veien å gå muligens ja. Men ikke la deg lure til å kjøpe noe svindyrt hvis du beveger deg inn på forumet jeg linket til. Men hør med dem om det finnes billige løsninger.

På en potte så er jo ikke "gloss" og "wetlook" et tema. Hovedegenskapene bør jo være at den beskytter og tåler høy varme. Hvor høy varme en potte kan få aner jeg dog ikke. :)
Tror det er en annen type coating du snakker om, @Bjerknez. Den coatingen @pingvin snakker om er en overflatebehandling på linje med lakkering, ikke lakkbeskyttelse.
Ahh, okay. :redface

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hva slag coating på potte?

Legg inn av pingvin »

Googlet litt og fant firma som heter Fiskes, han snakket med sa at på eksos så er kermaisk som gjelder, ikke pulver. Antydet 1.800,- for jobben som vel er fair nok.

Men sprayboks fra BT er jo rimeligere så kan jo prøve det først, står at sandblåser før kermaisk coating legges på uansett så om resultatet ikke blir bra har det bare kostet det sprayen koster.

Biltema sin varmebestandige lakk klarer 650gr, kan ikke skjønne at ikke det skal være bra nok for selve potta.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar