Bytte av lys foran.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Bytte av lys foran.

Legg inn av MCnoob »

Som mange andre nå sikkert så smått har startet med, har også jeg startet med å skifte diverse deler på min Yamaha Fazer 2006 modell. Både setet og batteriet ble byttet...endelig.
Var knapt nok ferdig før jeg snuste på de gamle Halogen pærene mine, og kjøpte noen nye LED H4 Philips Ultinon Pro9000 pærer. Fant først nå ut at det kanskje ikke var så lurt, da LED pærer visst nok ikke er lovlige, og jeg også trenger en H7 pære i tillegg. Blir enda dyrere.
Jeg oppdaget også at det selges HID kits på diverse nett butikker.

I denne jungelen....er det noen her som har gjort flere erfaringer på dette området enn meg, og kan komme med tips, anbefalinger og synspunkter? Er det bedre å bare beholde de gamle Halogen pærene likevel? "If it works, dont fix it?".

Tusen hjertelig takk!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Apropo LED, har erfart alt fra støy på det elektriske som kan påvirke andre ting, til at det tilsynelatende kan se ut som om det lyser mer enn det egentlig gjør pga. at det er hvitere lys. Men om man ser på (eller måler) avgitt lysmengde så er det ofte dårligere enn en halogen-pære av god kvalitet, altså forutsatt at du bare skifter pære i original lykt.
Lysbilde blir ikke nødvendigvis riktig heller, fordi utformingen på pæra er såpass annerledes enn Halogen.
Blir du stoppet med det og de ser det, så spørs det om du ikke må en tur på Biltrangsynet etterpå :sorry

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av pingvin »

Har LED-lykter på både 450en og 690en da lengre sesonger for disse (450en hele året) enn gatesykkel. Men i Norge aldri sett store behovet for så veldig bra lys på gatesykkelen, er jo lyst "hele døgnet" i gatesesongen uansett her oppe på berget :D Og de få gangen må kjøre halvtime i mørket går jo det greit, ikke SÅ dårlig lys med halogen tross alt.

Ikke helt svar på spørsmålet da, utover om du egentlig har behov for mer en vanlig halogen?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Men siden du skriver LED-lykter pingvin, så har du kanskje det originalt eller at lykta er laget for LED?
For det er i så fall stor forskjell når lykta er laget for LED opprinnelig, eller om man setter en LED-pære i en lykt som er laget for halogen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 26 mar 2021, 14:30 Men siden du skriver LED-lykter pingvin, så har du kanskje det originalt eller at lykta er laget for LED?
For det er i så fall stor forskjell når lykta er laget for LED opprinnelig, eller om man setter en LED-pære i en lykt som er laget for halogen.
Ja, byttet ut hele lykta på 690en som vist under. På 450en kjøpte jeg LED bar for 300,- på ebay, funker som ei kule :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av xavi0n »

I utgangspunktet skal en LED pære med feks H4 eller H7 sokkel ha samme "brennpunkt" (et angitt sted majoriteten av lys kommer fra på pæra) som halogen med samme sokkel.
Finnes dog mye billig dritt, mye dyr dritt og alt i mellom.
Har selv god erfaring med både HID (xenon) og led i lykter som ikke egentlig er laget for det. Kan ende opp med å blende motgående trafikk eller skade reflektoren på grunn av varme.
If you gonna be dumb you gotta be tough

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av MCnoob »

Tusen takk for gode tilbakemeldinger, kommer godt med. Kan virke som om jeg da venter med LED og da kanskje heller bytter andre deler der det trengs.

Jeg har kjørt noe sammen med andre i fjor her på vestlandet, deriblant vestkapp som var ein fantastisk tur. Oppkjøring endelig midten av april som forhåpentligvis går bra. Tenkte av den grunn at det kunne være fint å ha ein noe bratt læringskurve og sette seg inn i bytting av diverse deler på min første sykkel. Kanskje jeg da går videre med litt lakkering av tanken og litt deksel fra helsvart til sølv\hvit for både bedre synlighet og finere utseende.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av oivindg »

xavi0n skrev: 26 mar 2021, 15:23 I utgangspunktet skal en LED pære med feks H4 eller H7 sokkel ha samme "brennpunkt" (et angitt sted majoriteten av lys kommer fra på pæra) som halogen med samme sokkel.
Er det en standard eller noe annet som definerer dette? Min erfaring er at det er en veldig liten del av H4 og H7 LED som har noe som minner om samme lysfordeling som tilsvarende halogen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av xavi0n »

Er vel strengt tatt ECE standard på en del pærer, slik at du som jobber for ( sett inn fabrikk her) kan designe en lykt du vet funker uten å ha pæra i handa.
Å hvis det er 37 forskjellige produsenter av en H1 pære må det være en standard på utforming slik at ikke bmw kun kan bruke osram og ford kun funker med phillips.

At LED pærer ikke funker særlig godt i vanlige reflektorlykter er ofte grunnet at de ikke er CE/E godkjent, å da står du egentlig fritt til å gjøre hva du vil med pæra, mange LED pærer markedsføres bare som H1 feks på grunn av at base/sokkel passer h1 innfesting og kontakt
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av oivindg »

xavi0n skrev: 26 mar 2021, 17:32 Er vel strengt tatt ECE standard på en del pærer, slik at du som jobber for ( sett inn fabrikk her) kan designe en lykt du vet funker uten å ha pæra i handa.
Å hvis det er 37 forskjellige produsenter av en H1 pære må det være en standard på utforming slik at ikke bmw kun kan bruke osram og ford kun funker med phillips.

At LED pærer ikke funker særlig godt i vanlige reflektorlykter er ofte grunnet at de ikke er CE/E godkjent, å da står du egentlig fritt til å gjøre hva du vil med pæra, mange LED pærer markedsføres bare som H1 feks på grunn av at base/sokkel passer h1 innfesting og kontakt
Har du noen eksempler på H4 eller H7 LED som oppfyller ECE-standard? Jeg var på utkikk etter dette for et drøyt år siden, men da fant jeg ingen. Enten sa de ikke noe om ECE (typisk Kinapærer), eller så sa de at den ikke oppfylte ECE eller E-godkjenning på de mer seriøse, som Osram.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av mekkern »

Problemet med LED i "normalsokkel/reflektor" er hvordan emitteren avgir lys.
På halogen har du et filarment/ glødetråd som avgir lys i alle retninger- dog mest radialt rundt spiralen..På LED har man en eller flere emittere som er flate og avgir lys reelt sett i ca 160 grader radie.
Et problem med LED i effektområdet som kan brukes til en hovedlykt er at denne må ha tilfredstillende kjøling så den ikke brenner av eller får meget kort levetid. Dette setter er del begrensninger på design. Med henblikk på lysdekning effekt og fokus.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av MCnoob »

Hmm interessant. Har lagt merke til at enkelte LED pærer enten kommer med ribber eller liten vifte. Den jeg kikket på, Philips Ultinon Pro9000 kom med vifte. Dessverre ikke E godkjent men. Er det ellers fordeler\ulemper ved å heller benytte seg av HID kits istedenfor?

PS: En selger jeg spurte om godkjenning av LED pærer på nettbutikken Lyshelten.no informerte meg om at ingen LED pærer var godkjente. :-k

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av oivindg »

Mener å ha sett at Osram kom med en godkjent LED for kjørelys for ikke så lenge siden. En eller annen H-sokkel.

Det at det ikke finnes (andre) godkjente LED-pærer for hovedlys på bil/MC er vel et tegn på at halogen er best egnet foreløpig til disse anvendelsene. LED er bedre i andre sammenhenger.

Det at LED er så effektivt gjelder i utgangspunktet i laveffektsanvendelser. Der man skal ha mye lys på liten flate går effektiviteten ned, noe de store kjøleribbene på LED'ene viser. (Men de er fortsatt mer effektive enn "vanlige" lamper.)

Jeg er ikke så glad i denne moten med å putte inn blåhvite LED'er overalt. Hovedlys som blender på grunn av for konsentrert lys i enkelte punkter, skiltlys som blender på grunn av feil lysfordeling på pæra.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av MCnoob »

Husker plutselig nå som du nevnte det blå-hvite lyset, at jeg også misliker dette når en bil kommer mot meg. Er kanskje finere når dette er foran en selv og ikke kommer imot. Tror jeg dropper LED prosjektet.

Tusen takk for meget gode tilbakemeldinger om lysbruk innen LED.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bytte av lys foran.

Legg inn av Domino »

Det hender rett som det er at jeg skvetter til på grunn av et blått glimt i speilet. Men så var det ikke et utrykningskjøretøy likevel, bare ei xenonlampe...

Svar