Oljelekkasje? trenger tips

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
janpf
Innlegg: 3
Registrert: 13 sep 2018, 09:19
Motorsykkelen din: hd

Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av janpf »

Gjelder Ktm Rc 125. 2016. Etter vinterlagring i kald garasje oppdaget jeg noe som ser ut til å være en oljelekasje. Det ser ut til å være en lekkasje fra et rør som kommer ut i fra undersiden av luftfilteret. Det er klissete og fult av olje/slagg. Jeg har åpnet luftfilterboksen og tørket av noe olje inni den. I forkant av luftfilterboksen er det et kammer røret kommer ut i fra. Her kan jeg kjenne med fingertuppene at det er en del olje og det synes som om det er oljen som kommer fra/ lekker ut i røret. Jeg har forsøkt å tømme røret, men det rant mye olje ut og jeg droppet å tømme mer enn max 1dcl i tilfelle det var dumt. Noen som vet hva dette er og hva som kan eller bør gjøres? Supertakknemlig for svar.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av HeHy »

Hvis det er drenering ifra luftfilterboks så har du mest sannsynlig fylt for mye olje på motorsykkelen, da vil veivhusventilajsonen føre overtrykksolje, gjerne i form av en slags oljesky, opp i luftfilterboksen.
Kan også forekomme ved feks bakhjulskjøring.
Ellers er det vanlig ved ettermarkedsfilter feks K&N, DNA eller BMC, som må oljes, når de blir overolja ender gjerne denne olja i dreneringa til luftfilterboksen.
Ville sjekka oljenivået på motorsykkelen når du holder den vannrett på en rett flate (altså ikke på støtta) uten at motor er i gang. Har du for mye må du tappe av litt.

Litt olje i dreneringa er også normalt, men har du en kvart dL eller mer så er det noe som ikke stemmer.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av 45316 »

I tillegg til forrige svar så vil jeg bare si at det ikke er farlig å tømme slangen luftfilteroksen for olje. Det er overskuddsolje, trolig etter overfylling av olje eller for mye olje på luftfilteret.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


janpf
Innlegg: 3
Registrert: 13 sep 2018, 09:19
Motorsykkelen din: hd

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av janpf »

Takk til begge. 👍

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av Kjellrf »

Slangen fra under luftfilter boksen skal nok tømmes for olje på hver service, lenge siden sykkelen fikk en full service?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av cannon »

Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av HeHy »

cannon skrev:Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.
Oljer du vanligvis det originale papirfilter ditt med motorolje?
Er ikke normalt med så mye olje som trådstarter antyder. En liten oljefilm I luftfilterboksen er normalt...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo veivhusventilasjon dette, og skal sikkert sørge for at oljedamp forbrennes. Derfor er det ført til luftfilterboks. Høres ikke helt bra ut med så mye olje som beskrives her. Hadde pelt det fra hverandre og sjekket om det er tett. Ellers kan det kanskje tyde på slitte stempelfjærer. Enkleste sjekken da er vel å skru av oljepåfyllingsplugg og kjenne hvor mye det blåser ut av hullet. Skal sikkert ikke blåse noe som helst om alt er normalt. Overfylling av olje er også noe som kan forårsake store ansamlinger av olje i boksen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av cannon »

HeHy skrev: 31 mar 2021, 19:59
cannon skrev:Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.
Oljer du vanligvis det originale papirfilter ditt med motorolje?
Er ikke normalt med så mye olje som trådstarter antyder. En liten oljefilm I luftfilterboksen er normalt...
Nei. Det trengs ikke, utluftingen fra motoren tar seg av det.
Hvis oljen har samlet seg over 5 år så er det ikke unormal med en skvett.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljelekkasje? trenger tips

Legg inn av mekkern »

Dette er en ensylindret motor og de pulser ganske bra i luftinga. Noen ganger sitter det en oljeseparator på luftinga. Denne kan jo ha teytrt seg. Eller så har det vært litt mye olje eller bakhjulskjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar