Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Hei, fikk installert cobra rør på min 1400 Intruder 99 modell i fjor. Gjorde jo dette kun pga. for å få fetere lyd og at jeg sykkelen ser finere ut med de på.
Pluss at jeg slipper å svi venstre lår (orginal pottene stakk veldig mye ut på siden og brant merke i MC buksa mi konstant)

Men jeg merka jo fort at det skjer null når jeg gir full gass (sykkelen kveles nærmest). Går jo ikke an å kjøre forbi en gammel tante i Toyota :D Jeg ringte et MC verksted og fortalte dem alt dette, og de sa at sykkelen burde mappes på en Dyno (noe som er veldig dyrt) og at forgasseren min burde få nye dyser så den vil gi mer bensin til motoren. De kunne prøve seg på noe jalla mekking uten Dynoen (kun tune forgasseren og modde airboxen) men sa da at jeg ikke ville få full kraft som orginal pottene vil gi.

Jeg har noen rykter på utenlandske intruder forum at å installere tredje parts bafflere i pottene kan fikse baktrykket som mangler på rake rør:
https://bigcitythunder.com/collections/ ... er-baffles

Noen her som har samme erfaring / tips å komme med hva som er lurest å gjøre? Jeg vil helst beholde rørene da verkstedet måtte kappe og sveise for å montere pottene. Sykkelen min var moddet med lengre fotpegs og fester så den passer høye personer.

Dette er pottene jeg har på sykkelen:

"Boulevard 2in. Drag Pipe"

https://www.ebay.com/itm/COBRA-DRAG-PIP ... 2905107129

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Jompa »

Hvis verkstedet sier at det må mappes om, er de et stykke ut på jordet. Intruderen har som du skriver forgassere.
Det som skal til er andre dyser, og evt annet annet luftfilter
Prøv å finne et forum for Intrudere, eller snakk med et annet verksted.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Kjellrf »

For best resultat, må/bør den i benk.
Det er min erfaring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av FredrikE24 »

Benk er fint om man vil betale noen for å få det rett og perfekt første gangen. Har man tid og lyst er det bare å dyse seg oppover, men litt erfaring med gassertuning kommer godt med.

At sykkelen kveles kommer av for lite bensin. Skal være litt forsiktig da dette medfører en varmere forbrenning.

Mitt råd er å sjekke litt rundt om det er noen med samme Potter på nett hvile dyser de har satt inn.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

Du vil aldri få den til å gå bra med det eksosanlegget- du kan få den bedre enn nå men ikke så bra som originalt.
Grunnen til dette er at du ikke har noe utligningsrør mellom sylindrene og de vil ikke kunne hjelpe hverandre. Så selv om du får dempet ned det tåplige lydnivået til noe som gir litt mottrykk så blir det bare så som så.
Hadde du modifisert det originale anlegget litt kunne du fått mer effekt enn originalt uten alt for mye unødig støy. :prf

Men slik som SVV og politiet jakter støy for tiden så er det greit å ha et komplett orignalt anlegg liggende.
For det kommer et brev i postkassa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av FredrikE24 »

Uten utligningsrør er vel sjansen for en høyere og svært smal peak-effekt mulig. Er vel ofte det som kjennetegner drag-pipes. Til normal kjøring så er det ikke annet enn mer lyd å hente.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2021, 22:07 Uten utligningsrør er vel sjansen for en høyere og svært smal peak-effekt mulig. Er vel ofte det som kjennetegner drag-pipes. Til normal kjøring så er det ikke annet enn mer lyd å hente.
Ja men da må kamtider turtall og slikt også treffe med avstemmingen/ lengden på rørene hvis ikke kan og vil dette inntreffe på et turtall motoren aldri oppnår eller har noen nytte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

mekkern skrev: 01 apr 2021, 22:03 Du vil aldri få den til å gå bra med det eksosanlegget- du kan få den bedre enn nå men ikke så bra som originalt.
Grunnen til dette er at du ikke har noe utligningsrør mellom sylindrene og de vil ikke kunne hjelpe hverandre. Så selv om du får dempet ned det tåplige lydnivået til noe som gir litt mottrykk så blir det bare så som så.
Hadde du modifisert det originale anlegget litt kunne du fått mer effekt enn originalt uten alt for mye unødig støy. :prf

Men slik som SVV og politiet jakter støy for tiden så er det greit å ha et komplett orignalt anlegg liggende.
For det kommer et brev i postkassa.
Sant så sant. Fordelen er at sykkelen ser bedre ut, fikk fjerna en del kg, og slipper å svi buksene da orginal anlegget buler alt for mye ut til siden.
Men lyden er faktisk ikke høyere, da det fulgte med baflers / dempere i cobra anlegget. Orginalt: "brr brr brr brr" vs Cobra: "Blap blap blap blap" :D

Som jeg fryktet kom det en del forskjellige svar og meninger her, noe som tyder på at dette er et ganske teknisk og avansert tema, så jeg overlater det til de som tok seg av Intrudern min forrige gang. De hadde også en del Intrudere inne der fra før, så de kjenner godt til denne sykkelen.
Googla litt rundt og sett litt på forskjellige forumer og en gjenganger er: Dyno og motor mapping + endre dyser på forgasser. Så de gutta på det verkstedet ved nok hva de prater om.
Skal oppdatere tråden når endringer har blitt gjort. Kan være kjekt for fremtidige Intruder eiere eller andre som vurderer å endre pottene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Relax »

https://www.intruders-alert.com/viewforum.php?f=10

Hvis linken funker kommer du til et forum som er god på Intruder og de er vanligvis hjelpsomme :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Relax skrev: 02 apr 2021, 07:14 https://www.intruders-alert.com/viewforum.php?f=10

Hvis linken funker kommer du til et forum som er god på Intruder og de er vanligvis hjelpsomme :)
Takk skal du ha! :)

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av BjørnD »

Hvis den dauer tvert når du åpner fullt fra lavt turtall med åpen potte, så kan det fint hende du redder inn den med å stille ut blandingsskruene noe. De styrer bunnen av turtallsregisteret. Hvis det skjer når du allerede har kommet et stykke over tomgang, så er det shimse opp eller løfte nålene en tanke som må til.

Ikke akkurat rakettforskning. Det burde gutta på shopen din visst... :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Mags »

127Tom skrev: 01 apr 2021, 15:42 merka jo fort at det skjer null når jeg gir full gass (sykkelen kveles nærmest).
Blandingen på full gass styres (mest) av hoveddysen. Du trenger større dyser. Forskjellen på blanding som knapt antennes og maks power er stor.
Bilde

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Skal putte på orginal anlegget tilbake. Sykkelen gikk jo 10 x bedre med det.
Og det er liten tank nok på den fra før. kan kjøre ca. 14 mil før jeg må fylle.
Med de nye pottene må jeg fylle etter 11 mil lol!
Gudene vet hvor mye bensin mer den bryker om jeg skal endre dysene så motoren får enda mer bensin

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av Mags »

Standard oppsett vet du funker så skjønner det. Det høye forbruket nå skyldes at motoren knapt fungerer med den kombinasjonen. Ellers er det ingen grunn til at potte A og riktig forgasser skal bruke enormt mye mer en potte B og riktig forgasser. Hvis du skal betale et verksted som ikke er godt kjent med sånt til å finne ut av det fra bunnen av så kan det nok bli dyrt, så som noen sier, prøv å finne noen med likt utstyr som vet.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé

Legg inn av 127Tom »

Mags skrev: 28 apr 2021, 07:14 Standard oppsett vet du funker så skjønner det. Det høye forbruket nå skyldes at motoren knapt fungerer med den kombinasjonen. Ellers er det ingen grunn til at potte A og riktig forgasser skal bruke enormt mye mer en potte B og riktig forgasser. Hvis du skal betale et verksted som ikke er godt kjent med sånt til å finne ut av det fra bunnen av så kan det nok bli dyrt, så som noen sier, prøv å finne noen med likt utstyr som vet.
De er veldig godt kjent med Suzuki og Intrudere. Når de bytta pottene for meg så sto det allerede 3 Intrudere der :D
Men hvis de må endre forgasser slik at den gir mer bensin, så vil jo sykkelen bruke mer bensin? Det er jo rake rør med lite motstand.
Men jeg skal sette på orginal pottene igjen. De sa at motoren ville aldri yte like bra uten skikkelig dyno oppsett, noe som er svindyrt å gjøre.

Svar