Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

Hei, kjøpte en Harley i sesongstart i år. Har alltid hatt Japansk før, men alltid nyskjerrig på hvordan det er å kjøre og eie en Harley.
Kjørt den mye i flere uker. Men forrige uke skjedde noe rart: Jeg lå på landeveien i ca. 70 km\t og motoren bare døde.
Som om jeg skulle ha klikket på "off switchen". Jeg trillet inn til siden. Skrudde av og på tenninga og sykkelen starta som ingenting skulle ha skjedd.
Kjørte noen timer resten av dagen uten hendelser.

Når jeg kom hjem så googla jeg litt og kom over dette forumet her mange som har opplevd og opplever lignende.
Vet ikke om det gjelder andre HD modeller, men dette er som sagt Dyna Wide Glide modellen. Jeg har 2002 årsutgaven.

https://www.hdforums.com/forum/ignition ... utoff.html

Mange hevder det kan være mange årsaker til at det skjer. Noen hadde også levert den til HD merkeverksteder, men de hadde ikke klart å replikere symptomene og visste ikke spesifikt årsaken kunne være.

Noen mener det er off switchen som er feil på, noen mener det kan være støtta som er løs og gir utslag, eller bensinpumpa som blir for varm.

I mitt tilfelle tror jeg det kan være bensinpumpa. Rett før det skjedde terpet jeg på svingetekniker og kjørte sakte rundt på en stor P-plass med mye clutching og gassing. Så motoren kan ha blitt veldig varm siden den ikke fikk nok kjøling fra vind. Jeg holdt vel på med dette i ca. 20 minutter.
Når jeg da etter der dro på en del på landeveien kan jo dette ha gjort at pumpa var for varm?

En annen ting det kan være er alarm systemet. Forrige eier gjorde meg oppmerksom på at det er veldig "buggy" og man må ha en teknikk:
Skru på tenninga, så klikke på alarm knappen 3 - 5 ganger, før lyset slutter å blinke. Så skru på tenninga. så begynner alarm lyset å blinke igjen: av og på med tenninga, så skal alarmen være deaktivert! Det koster ca. 5000 å få dette fjerna fra motoren, så fikk prisavslag pga. dette.
Jeg tenkte det kan jo være noe med alarmen som har gjort at motoren skrudde seg av? Men jeg prøvde å trykke på alarm knappen mens motoren var i gang uten at motoren skrudde seg av. så usikker her.

Uansett, jeg har aldri i livet mitt før hatt problemer med at en motorsykkel motor plutselig dør når den går jevnt og fint oppi stor fart og har nok bensin på tanken (ja jeg har kjørt tom hehe).
En annen ting med Harleyen er at to ganger har jeg opplevd at den fusker på samme måte som man er tom for bensin. Dog nok bare ett fusk per gang. Men ubehagelig og rart.

Sykkelen ser strøken ut, lekker ikke, og går ellers veldig bra bortsett fra dette.

Noen som har tips / opplevd lignende? Hvis dette er et vedvarende problem så beholder jeg nok Intrudern min.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av erik m »

Skjæring? Typisk hvis motoren har gått varm. Er det varsel for temp på den?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

Hva legger du i skjæring? Om motoren har skjært seg? Motoren går smooth og normalt. Ikke værre enn før. Leste du alt jeg skrev?
Usikker om det er varsel for temp på den. Eneste lampa som lyser er den rød oljekanna når jeg skrur av motoren med off switchen.
Men det er jo normalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel bare å kjøre lokalt en periode til og vente på at den dør helt? Er vanskelig stille diagnose på slikt over nett..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av dypen »

Har du forsikring eller medlemskap noe sted som kan gi deg berging hvis sykkel’n stopper, hvis ikke er det kjekt å ha! Mitt råd er å kjør som før og bruk sykkel’n for hvis det er en feil der blir den ikke borte sånn uten videre. Stopper den helt blir det enklere / billigere å finne feilen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 24 mai 2021, 17:23 Er vel bare å kjøre lokalt en periode til og vente på at den dør helt? Er vanskelig stille diagnose på slikt over nett..
Har kjørt den mye siden det skjedde, uten samme resultat.
Samme med de på forumet, det kunne skje 3 ganger i løpet av en måned eller 1 gang i løpet av 1 år eller 2 år.
Veldig random.

Jeg tenkte å reprodusere det jeg gjorde den dagen: kjøre sakte på P plass i 20 min og så gi på på landeveien.

Skjer det igjen og et HD verksted ikke klarer å finne ut av det, bye bye HD :p det var morro så lenge det varte

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av AJ »

Kan også skyldes svikt i TPS'en (Throttle Position Sensor):

https://www.carsdirect.com/car-repair/h ... ion-sensor
"Sudden engine stalling without any apparent reason", oppgis som et av flere tilfeller som kan skylde TPS feil.

Opplevde nøyaktig det samme en gang på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden.
Motoren bare sluknet, jeg trillet til side på veien, slo av tenningen, slo tenningen igjen, trykka på startknappen og sykkelen startet igjen som om ingenting var skjedd...
Det samme skjedde aldri igjen siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av Jompa »

2002 modellen har iflg motorcycle specs. com forgasser. Mulig cvo mod ble levert med injection.
Har den forgasser trengs ingen bensinpumpe, så både den og tps kan utelukkes.
Sidestøttebryter har den heller ikke?

Det som kan være årsak er "vapor lock ", dampblære I bensinslangen når motoren har vært veldig varm.
Da renner ikke bensina ned til forgasseren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

Takk for svar! Skal ta den med til et verksted om litt og så skulle de ta en titt her og der

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

Jompa skrev: 24 mai 2021, 20:27 2002 modellen har iflg motorcycle specs. com forgasser. Mulig cvo mod ble levert med injection.
Har den forgasser trengs ingen bensinpumpe, så både den og tps kan utelukkes.
Sidestøttebryter har den heller ikke?

Det som kan være årsak er "vapor lock ", dampblære I bensinslangen når motoren har vært veldig varm.
Da renner ikke bensina ned til forgasseren.
Er bensinpumpe på disse sykla:

https://www.motorcycleid.com/harley-dav ... omponents/

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av xavi0n »

Usikker hvordan du kom fram til at det er pumpe på sykkelen ut i fra den linken, velger man 2002mod kommer det klart opp at det ikke finnes noe modellspesifikt.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av mekkern »

Njaaaa.... er vel ikke noen pumpe på 2002 modellen mener jeg...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av AJ »

Forgasser på 2002 modellen iflg. spec.lista på Bikez:

https://bikez.com/motorcycles/harley-da ... e_2002.php

Så da kan man i hvert fall utelukke TPS, slik Jompa korrekt påpekte i sitt innlegg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av Jompa »

127Tom skrev: 24 mai 2021, 20:45
Jompa skrev: 24 mai 2021, 20:27 2002 modellen har iflg motorcycle specs. com forgasser. Mulig cvo mod ble levert med injection.
Har den forgasser trengs ingen bensinpumpe, så både den og tps kan utelukkes.
Sidestøttebryter har den heller ikke?

Det som kan være årsak er "vapor lock ", dampblære I bensinslangen når motoren har vært veldig varm.
Da renner ikke bensina ned til forgasseren.
Er bensinpumpe på disse sykla:

https://www.motorcycleid.com/harley-dav ... omponents/
Ja, hvis sykkelen har EFI , altså bensininnsprøytning. Hvis ikke er det ikke behov for pumpe siden tanken er høyere enn forgasseren.
Om sykkelen har bensinpumpe hører du det straks du skrur på tenninga, da går pumpa i etpar sekunder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av haakeik »

Det "kan" være en feil på Crank Position Sensor(CPS). Det opplevde jeg selv på Triumph'en min(forgasser).
Kom kjørende innover E18 på Slependen på en varm sommerdag da motoren bare døde brått, på sekundet.
Trillet inn til siden og prøvde å starte den igjen, men ingen reaksjon. Prøvde flere ganger, men ingen reaksjon. Etter å ha søkt på internet etter årsaker og løsning en stund, hadde motoren kjølt seg litt ned. Så da jeg gjorde et siste forsøk på å starte, før jeg måtte ringe etter veihjelp, startet plutselig motoren som om ingenting hadde skjedd. Da var det bare å komme seg hjem i et rolig tempo, mens jeg nervøst bare ventet på at motoren skulle kutte igjen.
Det viste seg å være et kjent problem med CPS'en. Når den var i ferd med å ta kvelden, hadde den en tendens til å kutte signalene når CPS'en ble veldig varm. Løsningen var da å vente til motor/CPS ble kjøligere og så starte opp igjen. Og bestille ny sensor og bytte.
Det gjorde jeg og hadde siden aldri dette problemet igjen. Billig del og enkelt å skifte selv.

Jeg sier ikke at dette er årsaken for deg, men verd å undersøke.
https://www.ebay.com/itm/401750731072

En annen ting, Harley'er rister. Gå over batteriterminaler, startrele og andre kontaktpunker og sjekk for irr og løse kontakter.
Når motor bare dør plutselig, er det 99.9% elektrisk feil en eller annen plass. Hadde det vært drivstoffrelatert, burde motoren gradvis miste kraft for så å stoppe.

Svar