wobbling - årsak?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

wobbling - årsak?

Legg inn av space-ace »

byttet til noen andre felger på motorsykkelen før helgen. ble avbalansert av meg selv. har gjort dette flere ganger nå og har ikke hatt problemer med det.

men disse nye felgene wobbler altså. hva kan årsaken her være? hjullagrene virket til å være ok. andre ting jeg bør sjekke? eller er det utelukkende felger? avballanseringen jeg gjør er jo statisk, så den vil ikke avballansere sideveis kast i felgen uansett

jeg ser det på styret at det wobbler når jeg slipper det. gjør at fingrene sovner litt. ellers er det ikke nevneverdig plagsomt

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av xavi0n »

Har du skjekket for skjevhet og kast i felg?
If you gonna be dumb you gotta be tough

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av space-ace »

det så relativt ok ut. noe ujevnheter vil det alltid være i en gammel alu-felg. men la ikke merke til noe som burde gi problemer. jeg tenkte jeg kunne forsøke med litt forskjellige dekktrykk i morgen for å se om det kan ha en innvirkning

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hva med infestingen av bremseskiven(e)? Altså ikke at det trenger å være kast i skivene selv, men om de av en eller annen grunn har kommet litt skjevt på plass. Merker du noe pulsering i hendelen når du bremser?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av space-ace »

Gammelsmurfen skrev: 30 mai 2021, 00:59 Hva med infestingen av bremseskiven(e)? Altså ikke at det trenger å være kast i skivene selv, men om de av en eller annen grunn har kommet litt skjevt på plass. Merker du noe pulsering i hendelen når du bremser?
hmm, ikke som jeg la merke til. skal kjenne på det i morgen når jeg tester dekktrykket. takk for tipset.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av rolf-arne »

Hvis du har har gjort som vanlig - så er det vel bare lufttrykket igjen. Og for oss som vil legge mer til erfaringa- kan du jo gi oss et hint om hva som er årsaken?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av space-ace »

testtur utført. startet med å sjekke dekktrykket - fylte litt. ingen endring. helller ingen vibrasjon i bremsene.

neste da er vel dekk eller felg. får ta det av og se etter ubalanse

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av Kjellrf »

Sjekk, evt etterstram styrelager. Ta av evt toppboks og se om problemet forsvinner.
Sjekk evt etterstram alle bolter mellom motor og ramme. Sjekk lager i svingarmen bak.
Bytt gaffelolje. Hvilket lufttrykk bruker du?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av xavi0n »

Trenger ikke ta av dekket, hold noe inntil framgaffelen så det er noen mm glippe mellom det å felgkanten, snurr dekket sakte rundt å se om mellomrommet endrer seg, om det gjør det er det skjevhet.
Samme metode kan også brukes for å sjekke etter kast i høyderetning
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av MGR1 »

space-ace skrev: 29 mai 2021, 23:42 byttet til noen andre felger på motorsykkelen før helgen. ble avbalansert av meg selv. har gjort dette flere ganger nå og har ikke hatt problemer med det.

men disse nye felgene wobbler altså. hva kan årsaken her være? hjullagrene virket til å være ok. andre ting jeg bør sjekke? eller er det utelukkende felger? avballanseringen jeg gjør er jo statisk, så den vil ikke avballansere sideveis kast i felgen uansett

jeg ser det på styret at det wobbler når jeg slipper det. gjør at fingrene sovner litt. ellers er det ikke nevneverdig plagsomt
Tror ikke du snakker om wobbling, men om ubalanse. Wobbling er når styret vibrerer fra side til side. Dette er farlig, du må ikke slippe styret! Ubalanse er vibrasjoner opp- og ned, og skyldes at et punkt på hjulet er tyngre. Sannsynligvis har du ikke spent opp felgen korrekt under balansering. Husk evt. avstandsstykker.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av Kjellrf »

Kan også være at forhjulsbolten er skrudd feil til. Står riktig prosedyre for din sykkel i Owners manual.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: wobbling - årsak?

Legg inn av cannon »

Du har trolig vibrasjon fra en av/begge felgene etter bytte. Har du vibrasjon i styret så er det mest sannsynlig foran. Prøv å bytte tilbake til opprinnelig felg foran, da får du trolig fastslått årsaken.
Forutsetter da at du ikke gjorde andre endringer ved bytte av felger.

Ellers kan wobble i sykkelen skyldes mange ting, de fleste er nevnt ovenfor her.

Svar