Honda vt500c 84

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Wtflord88
Innlegg: 5
Registrert: 12 apr 2021, 00:24
Motorsykkelen din: Honda vt500 custom 500cc (490) 1985 mod

Honda vt500c 84

Legg inn av Wtflord88 »

Jaja da endte første mc år å første mc som et prosjekt år etter kunn et par korte prøve turer klakke lyd fra fremre sylinder viste seg å vere slakt kamkjede og en strammer som hang, kamkjede strameren løsna å bevegde seg fint helt til litt uti test turen bestilte så nytt kamkjede å så kom helgen å tenkte kansje like greit å sjekke om det er noe mere som burde byttes når jeg først driver på å joda det var ingen dum ide demonterte litt å tok en nermere titt på alt å har siden hatt mareritt om nettene, kunne vrikke ganske mye på cam axelen på fremre sylinder, strammeren til kamkjede var på max å kjede var så slakt at fyy å nesten ikke kompresjon på sylinderen så en sjekk på bakre sylinder dårlig komp der oxo stramt kamkjede men så og si max på kamkjede der oxo. Etter noen timer på nett å finni deler på cmsnl.com å sjekka samla pris sto sveisen bakover og havna i foster stilling på gulvet så når en fikk samla seg litt ble det en tlf samtale og fikk tak i en "ny" brukt motor uten elektisk på å deksel til en laaaangt hyggligere pris jeg kan leve med begynnte å demontere i helgen tappe olje og skrudde av filter jau 4dl var det på motoren når vi målte etter å ha rent av seg over natta å svartesre og seigeste olja jeg har sett å den å den sku vere bytta alt av olje å filter i fjor høst fikk jeg beskjed om når jeg handla den i april 2021 å kunn kjøleveske på radiatoren såvidt ekspangsjons tanken va knusk tørr bakre eksos satt det bolter som var dobbelt så lange som org boltene å kunn gjenger på ytterste del så den har ikke vert tett sot over alt baki der så nå har jeg lært sjekk myyye bedre neste gang å stol overhode ikke på alt en selger sier så nå blir det motor bytte å gå over absolutt alt når den er helt ribba omtrent å blir byggd om til bobber i samme sleng å litt ny lakk å dekaler like greit når en først driver på å bytter motor på vt500c 84 mod blir en spennende opplevelse 😊
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Honda vt500c 84

Legg inn av MGR1 »

Kamkjedestrammere som ikke låste ordentlig var et vanlig problem på disse modellene fra 1983-1985. I 1986 kom det en oppdatert strammer med bedre låsing og litt sterkere fjær. Disse strammerne har ikke vært mulig å få tak i på mange år. Mulig det går an å montere en sterkere fjær. Ellers var disse motorene veldig driftssikre, og la grunnlaget for Honda sin nye v-motor serie, med bl.a. NT650 og NT700 modellene.

Wtflord88
Innlegg: 5
Registrert: 12 apr 2021, 00:24
Motorsykkelen din: Honda vt500 custom 500cc (490) 1985 mod

Re: Honda vt500c 84

Legg inn av Wtflord88 »

Etter å fått åpna og sjekket var det myye som ikke var som det skulle på denna motoren 😅 heldigvis fikk jeg kjøpt en motor fra elpack 85mod uten clutch og stator deksel og uten starter meen det har jeg jo samt var en dårlig eksos ventil på bakre top så tenkte jeg bare å hive over toppen fra 84mod fikk med komplett paknings sett og oljefilter å motoren virker super tight har demontert alt fra den gamle så tenkte å prøve å bytte topp i helgen (aldri gjort detta før ell skrudd 4t) så kan jo bli spennende 😅

Svar