Få ut bolt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Undertegnede var litt hard i klypa. Har ødelagt gjengene i en unbrako-bolt jeg veldig gjerne skulle hatt ut.

Bilde

Jeg har aldri borra ut ut en bolt før. Så trenger tips til fremgangsmåte og hvilke borr jeg trenger.

Edit: Det er 6mm. Har prøvd å hamre inn torx-bits uten hell.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Få ut bolt

Legg inn av oivindg »

Før du begynner å borre kan du prøve med en dor og en hammer. Sett spissen på doren en millimeter eller to fra kanten av hodet på skruen. Hold den litt på skrå sånn at krafta når du slår vil prøve å skyve skruehodet i den retningen som løsner skruen. Så slår du på doren med hammeren.

Rustløser eller penetrerende olje er smart også.

Når jeg har borret ut sånne har jeg begynt med et tynt bor, kanskje 1.5-2mm og økt med en halv millimeter av gangen. Jeg kommer ofte skjevt ut, og da har jeg mulighet til å gi meg underveis når jeg ser i hullet at jeg begynner å komme borti gjengene. Her er det mulighet for å få inn en skrueutrekker etterhvert også.
Sist redigert av oivindg den 22 jun 2021, 19:32, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

oivindg skrev: 22 jun 2021, 19:27 Før du begynner å borre kan du prøve med en dor og en hammer. Sett spissen på doren en millimeter eller to fra kanten av hodet på skruen. Hold den litt på skrå sånn at krafta når du slår vil prøve å skyve skruehodet i den retningen som løsner skruen. Så slår du på doren med hammeren.
Prøvde med en meisel jeg hadde liggende. Bolten sitter veldig godt, og det føles ikke helt kult å hamre løs på et styre.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Få ut bolt

Legg inn av oivindg »

Dansekris skrev: 22 jun 2021, 19:32
oivindg skrev: 22 jun 2021, 19:27 Før du begynner å borre kan du prøve med en dor og en hammer. Sett spissen på doren en millimeter eller to fra kanten av hodet på skruen. Hold den litt på skrå sånn at krafta når du slår vil prøve å skyve skruehodet i den retningen som løsner skruen. Så slår du på doren med hammeren.
Prøvde med en meisel jeg hadde liggende. Bolten sitter veldig godt, og det føles ikke helt kult å hamre løs på et styre.
Fordelen med dor er at du ikke trenger så mye kraft.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Få ut bolt

Legg inn av Geiroe »

Prøv å banke inn en Torx
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

Geiroe skrev: 22 jun 2021, 19:56 Prøv å banke inn en Torx
Har prøvd. Får ikke feste. Fikk dog en hoven pekefinger.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Få ut bolt

Legg inn av Geiroe »

Kjøp 1/2 toms Torx i CRW stål hos BT så tenker jeg du får'n i.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Få ut bolt

Legg inn av cannon »

"Sage" et spor med deml og liten kappskive. Deretter skru ut med flat trekker.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Få ut bolt

Legg inn av rolf-arne »

Dansekris skrev: 22 jun 2021, 19:22 Bilde
Den bøylen? som er festet med skruen er den fast en annen plass - kan du ta bildet fra annen vinkel?

Om du kan bevege bøylen med skruen når du skal prøve neste gang så vil det også være med på å hjelpe.

Jeg hadde , som er sakt tidligere - lagd et spor og lagd et verktøy som passet i sporet. Smurt først med olje . Så bruker jeg som standard ved vanskelige skruer - ta hammer`n og gi denne et eller tre drabelige slag - om sekskanthullet hadde vært der så hadde jeg satt i en umbraconøkkel og brukt hammeren på den. Slaget vil , ved rust og irr komprimere belegget og festet slipper- og du får en sjangs til å løsne skruen.

For meg ser montasjen ut som en blanding av galvanisert stål - eloksert alu og aluminimum - oppskrifta på oksydering og lock-tight funksjon.

Jeg ville ha hatt noen til å hjelpe for å holde ratt - slik at du kan slå - skal ikke være farlig for andre deler - men du må ha et mothold - altså at noen holder den delen i ro. Om du ikke får det løst på et par -tre forsøk så kan man prøve å fryse bolten -- alt dette før du prøver å bore ut-

Om du må bore så prøv med et hull som tilslutt blir 2 mm mindre enn bolten og sett i en "skrueutrekker" - går det da ikke så er siste løsning å bore /file så du får delt bolten.

Tålmodighet må du ha--- og ta deg tid - la oljen jobbe - gjerne i flere dager.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Få ut bolt

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg har nesten samme problem med en brukket umbrako i en bolt. Får’n f*en ikke ut. Sitter alt for dypt i en av plastkappene på sykkelen til at jeg kommer til med Dremmel. Det er selvfølgelig en av boltene som holder dekselet over fremre tannhjulet til kjedet.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Få ut bolt

Legg inn av Kjellrf »

Er det M6, finn ett bor på 6mm eller litt over, og borr i senter av hodet, til det faller av. Bolten er jo allerede ødelagt. Da står resten igjen, håper det står så mye igjen at du får tak med ei tang og kan skru den ut.
Evt hjelper det da med varme, men det har vel ikke gummien på innsida noe godt av...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Få ut bolt

Legg inn av xavi0n »

For all del ikke bruk et bor på 6mm som over da ryker gjengene, minste diameter på m6 er ca 5,8mm
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Få ut bolt

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 23 jun 2021, 01:36 For all del ikke bruk et bor på 6mm som over da ryker gjengene, minste diameter på m6 er ca 5,8mm
Les en gang til. Poenget her var å fjerne hodet på bolten, ikke bore ut bolten. Bore ut bolten er krevende, særlig med stålbolt i aluminium.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Få ut bolt

Legg inn av kjellv »

Kan du ta et bedre bilde som viser hva dette er og hvor på sykkelen.
Jeg tror denne bolten har mye gods under hodet At den har en krage som du ser, under der har den et sylindrisk parti og tilslutt et gjengeparti muligens M6. Men hadde jeg skjønt hva du har tatt bilde av kunne jeg funnet ut hvordan skruen ser ut.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Få ut bolt

Legg inn av haakeik »

Hva med å bruke en skrueutrekker(unnskyld språket)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022143

Svar