Knekt plast - Reparere

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Hei. Guttungen har vært litt uheldig å knekt MYE plast på sin 125. Tenkte gjøre et forsøk på rep siden nytt kåpesett koster skjorta og leveringstiden er for lang.

Tenkte kjøpe sånn stiftemaskin på biltema https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000035743 og så gå etter med glassfiber.

Noen som har erfaring med stifter? hvor sterkt blir det?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av cannon »

Har du sjekket kinakåper på ebay? Billig og bra. Injection molded ABS.

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Jepp, ingen ting til CBR125 2007, alt stopper på 2006

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av oivindg »

De gangene jeg har sett bruk av stifter, så har det vært brukt plastlim i tillegg for å få en 100% skjøt. Hvis jeg skulle valgt bare en av delene ville jeg satset på plastlim. Det sitter veldig bra i en godt preparert fuge. Utfordringen er å finne riktig lim. Würth og andre proffbutikker har ofte peiling, men limet er gjerne litt dyrt. https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/lim/plastliming
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Har brukt det en gang før, men pris kontra funksjon var heller ekstremt dårlig. Det viktigste er at stiftene gjør ting sterkere.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av cannon »

phrode skrev: 07 jul 2021, 11:51 Jepp, ingen ting til CBR125 2007, alt stopper på 2006
En av flere. Til 2007 cbr125r.
https://www.ebay.com/itm/313059050910?h ... SwUvxenS6v

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Ja, det er nok av de. Med moms og frakt kan jeg kjøpe en pent brukt sykkel med alt komplett for samme prisen her hjemme :-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av cannon »

Kommer vel på drøyt 5500 m alt. Tror nok du taper betydelig mer ved salg med et vraka kåpesett.
Lykke til med reparasjon. Del gjerne litt om resultat og fremgangsmåte.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av Gammelsmurfen »

På sprukken plast på andre ting enn mc, men som har vært utsatt for vibrasjoner så har jeg brukt følgende:
Epoxy og glassfiberuk, blandt annet denne: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier ... 2000028570
Den er blå og beige, men blir nesten helt hvit som ferdig herdet. Betyr vel egentlig ikke noe siden du skal bruke den på innsiden ;-)
Rengjør og puss plasten litt med grovt papir for å få bedre vedheft, smør på et tynt lag epoxy og legg glassfiberduk oppå og bruk en pensel dyppet i tynnet epoxy (med litt rødsprit). Legg på flere lag med duk, hvor mange lag vil avhenge av dukvekten.
På utsiden kan du bruke lappeteknikk, klipp duk i firkantede mindre lapper. Her må du bruke enten støpeepoxy eller mer uttynnet epoxy for at det ikke skal bli buklete å vanskelig å slipe ned. Bruk små lapper med tynn duk, legg på og dytt de inn i epoxyen med pensel dyppet i tynn epoxy.
Kan slipes med dremel el. liknende før filler og lakkering. Har holdt fint i de tilfellene jeg har brukt det.

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Kjøpte utstyret fra Biltema, så i går kveld startet jeg med å lappe sammen kåpe. Er jo som et puslespill, men metoden er helt konge og den virker meget sterk. Kommer til å gå over med glassfibersparkel når alt er på plass. Fikk bare tatt et bilde, men skal prøve å holde litt oppdatert.
IMG_20210707_201933.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av Kjellrf »

For 30 år siden brukte vi loddebolt og tynn pianotråd/ståltråd. Slipte vekk all lakk og dro loddebolten drøyt halvveis imellom sprekken og dyttet sammen mens det var smeltet, deretter samme fra andre sida. Deretter la vi ett tett sikksakkmønster over skjøting med pianotråden og smeltet den inn, varmet opp med loddebolten. Var ikke så mye fine limtype å få tak i den gang.
Dette er jo samme måte som dette settet brukes til 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Knekt plast - Reparere

Legg inn av phrode »

Husker vi styrte med det samme selv, men var knotete og ikke alltid like nøyaktig :-) var mye greiere med mopedene, for da fantes det ikke noe plast he he

Det jeg elsker her er de sikk-sakk formede krampene. Bare vri de litt når de har smeltet inn i plasten, så sitter de dønn. Fort går det også

Svar