Varmgang bakbrems ktm duke 390

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av ErikW »

De glidepinnene der ser ikke akkarat ut som har fått service og rengjøring i det siste. Demonter vask og smør opp, så tror jeg du muligens er i mål

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av erik m »

Opplevde det samme i våres. Det kom gradvis over et par uker og trudde først jeg hadde sitti med foten på bremsepedalen uten å være klar over det, helt til jeg plutselig en dag hadde null bremseeffekt på bakhjulet!
Det viste seg at bremsepumpa var defekt og derfor ikek returnerte når jeg slapp pedalen. Lett å kontrollere.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 27 jul 2021, 12:14 Opplevde det samme i våres. Det kom gradvis over et par uker og trudde først jeg hadde sitti med foten på bremsepedalen uten å være klar over det, helt til jeg plutselig en dag hadde null bremseeffekt på bakhjulet!
Det viste seg at bremsepumpa var defekt og derfor ikek returnerte når jeg slapp pedalen. Lett å kontrollere.
Iom at klossene ikke slipper når har løsner lufteskruen så er nok ikke problemet i pumpa.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av erik m »

Iom at klossene ikke slipper når har løsner lufteskruen så er nok ikke problemet i pumpa.
Nei det har du naturligvis rett i, hvis han ikke sjekka mens bremsen fortsatt var varm. Men det er jo bare å se om pedalen går rett i bånn uten motstand.

Classichonda
Innlegg: 19
Registrert: 08 jul 2021, 23:18
Motorsykkelen din: Classic honda

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av Classichonda »

Takker for svar her. Mener jeg testa med kald brems. Og pedalen går ikke i bunn uten motstand.

Nå må jeg prøve å finne ut hvordan jeg får av kaliper. Stod ingen ting i servicemanualen på 200+ sider om dette.

Kan det meste at det som er foreslått her gjøres uten å koble fra slanger slik at jeg må lufte osv på nytt?

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av xavi0n »

Skru ut de to boltene med gummimansjett på så kan du trekke caliperen rett av
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av mekkern »

Beste er å demontere alt inklusive stempler og fylle ny bremseveske etterpå- når servicen har vært som den er så er sikkert ikke veska helt ny heller...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av rolf-arne »

Classichonda skrev: 26 jul 2021, 12:33 Jeg fremprovoserte feilen og åpnet lufteskrue. Det kom bremsevæske med bremsen slapp ikke. Legger ved noen bilder av kaliper.

Sykkel bærer preg av å ha stått mye ute. Kan bakbremsen "stå seg i hjæl" ved lite bruk og utvendig lagring?
Ja bremser kan absolutt stå seg ihjel- kaliper er lagd i støpt aluminium og oksyderer i sylinderen og vil presse o-ringene ut og klipe rundt stemplene. så en lett vask med salo , som foreslått kan hjelpe - men om ikke så må stempel ut og alt må vaskes, o-ringer må sjekkes for skader - ingen skader sett alt inn med bremseveska og putt på plass.
Sjekk at alt går lett, da er jobben gjort.

Ser av bildene at føringsboltene er så rustne at det også kan henge der- og bør taes - men det er neppe hoved problemet ditt - men når alt er løst så tar du det også.

Kjenner ikke KTM så det må andre bekrefte eller avkrevte - men jeg tror ikke det er nødvendig å løsne hjulet.

Om du har litt mekanikk i fingrene og føler at lufting av bremser er en grei jobb så er dette noe som du lett gjør selv.. bare husk at renhetskravet er høyt når ting skal på plass i sylinder osv.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av Tiderace »

Virker som at stempelet ikke går tilbake, ja. Kan være treigt stempel og/eller treige glidepinner. Vær obs på at noe annet som kan skje, er at slangen kan kollapse innvendig og hindre retur av bremsevæske, dvs at slangen virker som en tilbakeslagsventil. Lykke til!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Varmgang bakbrems ktm duke 390

Legg inn av cannon »

Til ts: se denne YouTube videoen.
Screenshot_20210728-095956_YouTube.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar