'08 fatboy - forbrems knirker høyt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

'08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av hneve »

Hei,
når jeg kjører sakte så knirker det høyt fra fronten, trodde først det var hjullageret, men finner så ut at det er forbremsen.
HD sier bytt skiver og klossser men sier de ikke har skive på lager og det kan ta 14 dager ,,, funker dårlig når jeg tenker med ut på tur de neste dagene. (Merkelig de ikke bytta dette da den var på service for noen uker siden... )

Men, hvor galt er det bare å bytte klossene, kan egentlig ikke se at det er noe galt med skiva men nå er ikke jeg noen mekaniker da... :-k

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av erik m »

Høres litt merkelig ut. Knirking kan også komme fra støtdempere og fra kabler som gnisser mot dem. Men er det riktig at lyden kommer fra klossene er jo et veldig enkelt, raskt og billig eksperiment å bare spraye skive og klosser. Men det har du kanskje alt forsøkt?
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000035883

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av hneve »

Har noe bremsserens, skal prøve å vaske med det.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av mekkern »

har opplevd at simringene i forhjulslagrene/bolten også har laget ulyder.. men en dusj med siliconspray fixet biffen :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av hneve »

Ok, spraya på med bremserens og tørka av, nå hyler det værre enn det gjorde før ,,, fikk et tips fra sidelinjen om at klossene mine kanskje er "glaserte" og jeg burde ta de av og pusse litt på de med sandpapir ... hmmm... noen meninger ?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av Jompa »

Er knirkinga konstant eller høres det ut som ett knirk pr omdreining av hjulet og blir skiva varm ?
Når min sykkel har stått lenge gneller bremsene I sakte fart og de første oppbremsingene.
Regner med at det skyldes rust på skivene, særlig der klossene ligger imot når sykkelen er parkert.
Hvis ikke klossene er nedslitte eller bremsen vibrerer, er det sansynligvis ikke farlig.
Bare irriterende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av kjellv »

Jeg hadde det samme med FJRen etter å ha byttet bremseklosser i fjor sommer. Da monterte jeg klosser fra SBS i stedet for Yamaha sine. Mye bremseskrik og støy. Men etter en kveldstur til Trollstigen med lite trafikk fikk jeg holde relativt høy fart ned igjen. Dette ble det ganske varme bremser av, men skrikingen forsvant i alle fall.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: '08 fatboy - forbrems knirker høyt

Legg inn av hneve »

Jompa skrev: 17 jul 2021, 17:15 Er knirkinga konstant eller høres det ut som ett knirk pr omdreining av hjulet og blir skiva varm ?
Når min sykkel har stått lenge gneller bremsene I sakte fart og de første oppbremsingene.
Regner med at det skyldes rust på skivene, særlig der klossene ligger imot når sykkelen er parkert.
Hvis ikke klossene er nedslitte eller bremsen vibrerer, er det sansynligvis ikke farlig.
Bare irriterende.
som du sier så knirker det i sakte fart og litt sånn viii-ooo-viii etter hvor på skiva. det er ikke rust noe sted og jeg har godt 3mm igjen på klossen, men du sier dette kom etter vinterlagring og det stemmer her og.

Men bremsen fungerer fint, så om dere hører en Fatboy som kommer knirkende inn på campingplass eller rasteplass så er det bare meg :)

Svar