Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Oleeemartin
Innlegg: 3
Registrert: 30 jul 2021, 19:06
Motorsykkelen din: Kawasaki - Ninja ZX-6R - 600cc - 1996mod

Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

Legg inn av Oleeemartin »

Hei Hei!

Jeg har en Kawasaki ZX-6R 1996 modell. I år har det oppstått et napp ved fullt pådrag i 1. gir, som oppleves som fullt tap av kraft i noen millisekund, som om du dropper clutchen. Dette skjer kun ved fullt pådrag, ikke ved noe roligere akselerasjon.

Siste tiden har den begynt å "fuske" litt ved akselerasjon fra lavt turtall. Fuskingen/rykkingen/harkingen begynner fra ca. 5500 omdreininger og varer til ca. 6500 omdreininger. Så snart den er over 6500 omdreininger er det som normalt igjen.

Har hyppig byttet olje+filter to ganger i året de siste to årene sykkelen har vært i mitt eie.
Det ble byttet drevsett og kjede i vår, samt tennplugger nå. Ingenting har bedret feilen.

Har noen vært borti noe lignende problemer og kan peke meg i riktig retning?

Takker på forhånd for svar :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

Legg inn av kjellv »

Jeg har lest dette innlegget noen ganger, men forstår kanskje ikke hva som er problemet.
Hva er et "dropp i clutchen"?
Hvis du under fullt pådrag opplever at clutchen slurer ville jeg nok ha fokusert på å funnet ut mer om clutchlamellenes tilstand, og selvfølgelig sjekket at du har litt frigang på clutchwiren, altså ikke er helt stram når hendelen er sluppet.
Du har byttet olje. Men hvilken olje har du brukt?
Kanskje har jeg ikke forstått problemet en gang..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Oleeemartin
Innlegg: 3
Registrert: 30 jul 2021, 19:06
Motorsykkelen din: Kawasaki - Ninja ZX-6R - 600cc - 1996mod

Re: Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

Legg inn av Oleeemartin »

Meningen med "som om du dropper clutchen" er at nappet eller rykket som kommer uoppfordret ved fult pådrag i 1. gir føles ut som når du dropper clutchen ved bakhjulskjøring. Om det gir mer mening.

Clutchen slurer ikke, det ble byttet clutchlameller for 11000km siden til high performance lameller. Det er ca. 3-4mm slakke i hendelen/wiren.

Oljen som er brukt i mitt eie er 10w50 Superbike olje fra Gulf.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

Legg inn av FredrikE24 »

Har hatt lignende problemer en gang. Da var clutchkurven og trykkplata slitt så de knipte. Hvordan er igangsetting? Smooth?

Oleeemartin
Innlegg: 3
Registrert: 30 jul 2021, 19:06
Motorsykkelen din: Kawasaki - Ninja ZX-6R - 600cc - 1996mod

Re: Napp i førstegir på min Kawasaki ZX-6R 1996mod.

Legg inn av Oleeemartin »

Igangsettingen er smooth ja. Ved jevnt og ikke fullt pådrag er det ikke noe problem, bare ved fullt pådrag.

Svar