Hjullager og bytte av olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Hjullager og bytte av olje

Legg inn av mxman »

Er det noe fasit på om man skal bytte olje før eller etter vinterlagring? (sykkelen står varmt). Mener jeg har lest at olja blir dårlig bare av å stå på sykkelen? Eller dette et tema som det er en million meninger om?

Er det noe sted(eventuelt noen som vet) man kan finne ut hva slags hjullager det er på en Yamaha MT 10? Har spurt på pris og syns det var sykt dyrt med originale. Kommer på over 3 000 for foran og bak, 4 støvringer og 5 lagre.
Derfor jeg spør er fordi jeg ikke har noe lyst til å ta ut lagrene før jeg har de nye i hende.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av HeHy »

Sjekka priser på motorcyclespareparts. Synes egentlig du har fått en god pris om det er totalt ca 3000 for både framme og bak. Totalt her er ca 4000 hvis du handler alt på en gang.
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ront-wheel
Nummer 3 og 4, 2 stk av hver. Ca 800+moms og frakt, dvs ca 1300 levert. For originale til framhjulet. Tar ca 2 uker, noen ganger 3 om varene ikke er på lager selvfølgelig (som oftest ikke).

Litt dyrere for bakhjulet da det er flere og større hjullager
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... rear-wheel
CA 2k for lager til både hjul og rykkutjevneren bak med støvringer. Nummer 4,6,7,15,16
CA 2500 ferdig levert til norge inkl moms og frakt.

Har handla masse fra motorcyclespareparts og i forhold til lokal forhandler når det gjelder kawasaki I det minste, var prisene ca 50-60% av forhandler, dette inkludert norsk moms og frakt til nærmeste post i butikk... Derfor overraska at du fikk det billigere lokalt...


Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av haakeik »

Jeg bruker aldri orginale hjullagre. De er som oftest svindyre. Jeg søker på forumer om hvilke andre kompatible merker og størrelser andre bruker og deres erfaringer. Det er store prisforskjeller ute og går.
Ellers ville jeg sett litt hos Wemoto på hva de har av hjullagre.
https://www.wemoto.com/bikes/yamaha/mt-10/18

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av cannon »

AllBalls lager er bra, og til god pris. Kjøpes på ebay og sikkert andre plasser.
Det går trolig greit å måle lagrene uten å demontere dem. Originale lager er laget på kulelagerfabrikk, pakket i oem-esker og overpriset.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av xavi0n »

Finn ut størrelsen og gå til din lokale maskinforretning, om det ikke er lagervare så tar det ikke lang tid å få tak i, å er som regel billig
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av Gammelsmurfen »

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt (oljeskift), det spiller nok ikke noen særlig rolle om du gjør det på høsten eller før sesongstart på våren.
Men personlig foretrekker jeg å ta det på våren, kjører først en liten tur i nærområdet for å varme litt på den så den flyter bedre og raskere ut.
Om det er noe "gugge" som ligger igjen i en krok eller noe, så får man forhåpentligvis med det også.
Bytter oljefilter hver gang også (HiFlo).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av kjellv »

Kjøp i hvertfall ikke de billigste du finner, velg et anerkjent merke som nevnt i flere andre tråder her inne. Det er store kvalitetsforskjeller i markedet.
Billige kulelager opererer med lavere toleranser. Kulene må være akkurat like store, er de ikke det vil de tre største kulene i kransen bære hele vekta. Resultatet av det er at disse tre kulene blir varmere enn resten. Dette eskalerer ved at de utvider seg pga varme, det blir trangere og varmgang oppstår.
Bare så det er nevnt, Biltema er ikke et anerkjent merke..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av FredrikE24 »

Har du tid til å bytte olje nå til høsten, så gjør det. Min mening er at det er best totalt sett. Bare å trykke på startknappen på våren og kjøre. Så står sykkelen med frisk og fin olje vinteren gjennom.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av cannon »

Hvis olja er klar for skift på høsten så skift. Hvis ikke, la det være, og skift før neste års sommerferie, eller ihht servicehefte. "Vinterlagring" er en litt lang parkering for de aller fleste, og konservering av sykkel er stort sett unødvendig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av dypen »

Som nevnt over her "Finn ut størrelsen og gå til din lokale maskinforretning" ... Hvis du ikke finner hvilke type lager du skal ha så ser du det ved demontering, lager nummret står som regel på lagerringen. Hvis det mot alle odds ikke står der har du de fysiske målene og kjøper lager etter det. I maskinforetningen har de sikkert SKF som aldri blir feil, har bestandig gjort det og lagrene har vært hyllevare hos de store foretningene. Som nevnt over her "bytt olje før vinterlagring", der er jeg heldig for min KTM har service intervall på høsten :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av Domino »

Jeg kjøpte bakhjulslagre (3 stk) fra kulelager24.no og det kostet meg kr 305 pluss frakt. Merket var Koyo.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av ejs »

HeHy skrev: 04 aug 2021, 14:15 Sjekka priser på motorcyclespareparts. Synes egentlig du har fått en god pris om det er totalt ca 3000 for både framme og bak. Totalt her er ca 4000 hvis du handler alt på en gang.
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ront-wheel
Nummer 3 og 4, 2 stk av hver. Ca 800+moms og frakt, dvs ca 1300 levert. For originale til framhjulet. Tar ca 2 uker, noen ganger 3 om varene ikke er på lager selvfølgelig (som oftest ikke).

Litt dyrere for bakhjulet da det er flere og større hjullager
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... rear-wheel
CA 2k for lager til både hjul og rykkutjevneren bak med støvringer. Nummer 4,6,7,15,16
CA 2500 ferdig levert til norge inkl moms og frakt.

Har handla masse fra motorcyclespareparts og i forhold til lokal forhandler når det gjelder kawasaki I det minste, var prisene ca 50-60% av forhandler, dette inkludert norsk moms og frakt til nærmeste post i butikk... Derfor overraska at du fikk det billigere lokalt...
Du burde sjekke med Slettebøe i Sørlandsparken 👌
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hjullager og bytte av olje

Legg inn av KåreDump »

xavi0n skrev: 04 aug 2021, 17:24 Finn ut størrelsen og gå til din lokale maskinforretning, om det ikke er lagervare så tar det ikke lang tid å få tak i, å er som regel billig
+1

Enig, som regel får du lager med samme eller bedre specs til en tredjedel av prisen!

Begynte å handle slike deler hos maskinforretninger ved en tilfeldighet en gang på nittitallet.
Skulle på ferie og den komplett ubrukelige Suzuki-forhandleren klarte å bestille feil hjullager, ikke en men to ganger, selv om jeg gav dem delenummeret! Tok med de gamle lagrene til maskinsjappa og de hosta opp nye lager på et blunk! :-)

Mener å huske at innerdiameteren på bakhjulslagrene ikke var helt "industristandard" og det tok to-tre dager før jeg fikk dem, mens forhjulslagrene var hyllevare.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar