Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
rhe
Innlegg: 10
Registrert: 18 aug 2021, 16:28
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600f 2004

Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av rhe »

Skal til å kjøpe min første MC, men sliter med å finne noe jeg liker innen min prisklasse.

Den mest aktuelle er en Honda CB500F, sannsynligvis 2015-modell. Det eneste problemet med den er at jeg, for å være ærlig, hater utsendeet, spesielt fronten.

Tankene mine har derfor gått til å kjøpe den likevel, og så etterhvert bytte ut fronten med en (i mine øyne) penere rund frontlykt.

Er jeg helt på jordet når jeg tror at jeg kan få til dette uten å ha erfaring med MC fra før? Kommer jeg til å massakrere sykkelen i forsøket? Tanker?

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av Trekkplaster »

Vet ikke hva budsjettet ditt er men det kan jo koste litt å modifisere fronten på en sykkel.
Jeg ville kanskje sett på andre sykler eller rett og slett drite i utseende og bare kjøre :D

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av dypen »

Velkommen :thumleft Kjøp en sykkel du liker og kjør masse, mye bra brukt på finn.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av SilverSmurfer »

Hvor mye arbeid det er varierer massive fra sykkel til sykkel. På noen sykler er frontlykten bare skrudd på i front i utgangspunktet, så da er det kjapt og enkelt å bytte. Mens på andre, som CB500F, så er frontlykt integrert i plastikken og det er en enorm jobb å bytte hvis man vil at det skal se noenlunde OK ut i etterkant.

Forøvrig undervurderer du hvor viktig design av frontlykt faktisk er, grunnen til at vi i dag skjelden har runde frontlykter på motorsykler er at runde frontlykter gir dårlig belysning i forhold til de langt mer avanserte frontlyktene vi har i dag.

Frontlyktens primærfunksjon er å lyse opp veien og veikanten, nok til at du klarer å se veien fremfor deg samt hvis det står en hjort eller en elg klar til å springe ut fremfor sykkelen din. Og det er enormt stor forskjell på hvor godt forskjellige frontlykter faktisk lyser opp veien.

Så kanskje greit å ta en liten reality check på sikkerhetsaspektet med å bytte frontlykt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at en dame blir ikke mer attraktiv med mer sminke. CB500 er kanskje ikke den mest spennende sykkelen nei, og ved å klatte på for mye blir bare for dumt mener jeg. Blir oitt som å sette spoiler på en VW UP.

Du kjøper da for pokker ikke en sykkel du hater utseendet på??

rhe
Innlegg: 10
Registrert: 18 aug 2021, 16:28
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600f 2004

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av rhe »

Vet at jeg ideellt sett bør vente til jeg finner noe pent, men det er så kjedelig å vente uten sykkel på at noe skal dukke opp som er innen mitt budsjett.

Kommer å ha mer penger i fremtiden, så det var derfor jeg tenkte på dette med å heller kjøpe noe stygt nå for så å heller ta leppestift på grisen senere.

Men takk for realitetssjekken, selv om den var smertefull :(

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av MGR1 »

rhe skrev: 18 aug 2021, 16:41 Skal til å kjøpe min første MC, men sliter med å finne noe jeg liker innen min prisklasse.

Den mest aktuelle er en Honda CB500F, sannsynligvis 2015-modell. Det eneste problemet med den er at jeg, for å være ærlig, hater utsendeet, spesielt fronten.

Tankene mine har derfor gått til å kjøpe den likevel, og så etterhvert bytte ut fronten med en (i mine øyne) penere rund frontlykt.

Er jeg helt på jordet når jeg tror at jeg kan få til dette uten å ha erfaring med MC fra før? Kommer jeg til å massakrere sykkelen i forsøket? Tanker?
En annen ting å tenke på at hvis du gjør dette med en grei fungerende sykkel er at du bruker masse tid og penger på å erstatte helt OK deler med kinavare, og det du ganske sikkert oppnår er å senke sykkelens verdi. En moddet (herpet) sykkel er alltid verdt mindre enn en god original.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av xavi0n »

Om budsjettet er begrenset, så kjøp noe hakket eldre?
Det aller meste fra de store merkeme har et enormt ettermarked
If you gonna be dumb you gotta be tough

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av SilverSmurfer »

Skjønner ærlig talk ikke at du syntes CB500F er så stygg at du ikke kunne ha likt den.

Men du kan jo ta en titt på Royal Enfield sine sykler om du absolutt vil ha rund frontlykt. Kanskje de faller mer i smak? https://www.lazyboyz.no/royalenfield-motorsykler

Der har jo samtlige runde frontlykter.

Eventuelt Yamaha XSR700?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av Bjerknez »

Så det du mener er at du vil bruke mangfoldige tusen på en sykkel du hater utseendet på, for så og modde den for så og dra på et verditap og selge den for slikk og ingenting?

Kom igjen'a. Du forstår at dette høres veldig dumt ut?

Kjøp heller en eldre sykkel som du faktisk liker utseende på isteden. Eller vent til du faktisk har økonomi til å kjøpe drømmesykkelen.

rhe
Innlegg: 10
Registrert: 18 aug 2021, 16:28
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600f 2004

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av rhe »

SilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 20:11 Skjønner ærlig talk ikke at du syntes CB500F er så stygg at du ikke kunne ha likt den.

Men du kan jo ta en titt på Royal Enfield sine sykler om du absolutt vil ha rund frontlykt. Kanskje de faller mer i smak? https://www.lazyboyz.no/royalenfield-motorsykler

Der har jo samtlige runde frontlykter.

Eventuelt Yamaha XSR700?
Alle de du sendte er himla fine, men budsjettet mitt ligger på typ 50000, så til og med brukt er det lite å finne av de i den prisklassen.

Har funnet et par som var både pene og til riktig pris, men de er typisk på andre siden av landet, og jeg er litt skeptisk til å kjøpe en modell som jeg aldri har fått prøve å kjøre.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av SilverSmurfer »

rhe skrev: 18 aug 2021, 20:44
SilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 20:11 Skjønner ærlig talk ikke at du syntes CB500F er så stygg at du ikke kunne ha likt den.

Men du kan jo ta en titt på Royal Enfield sine sykler om du absolutt vil ha rund frontlykt. Kanskje de faller mer i smak? https://www.lazyboyz.no/royalenfield-motorsykler

Der har jo samtlige runde frontlykter.

Eventuelt Yamaha XSR700?
Alle de du sendte er himla fine, men budsjettet mitt ligger på typ 50000, så til og med brukt er det lite å finne av de i den prisklassen.

Har funnet et par som var både pene og til riktig pris, men de er typisk på andre siden av landet, og jeg er litt skeptisk til å kjøpe en modell som jeg aldri har fått prøve å kjøre.
Du burde være mer skeptisk til å kjøpe en motorsykkel når du ikke har eid en før.. :p

Og da mener jeg ikke at du ikke burde kjøpe en. Men jeg kjørte mye på 125cc scooter i utlandet før, så skulle jeg kjøpe meg en sykkel nå i år når jeg tok klasse A. Jeg så på alt slags sykler, den var tøff, den var tøff, alle sykler har sin egen appeal.

Og til slutt, så kjøpte jeg meg, en CB125F.. 2021 mod. Jeg klarte ikke å bestemme meg for en av de dyre syklene, så jeg ga faen, og kjøpte markedets billigste og minst tøffe (nye) sykkel, slik at jeg kunne ha en problemfri sykkel og lærekjøre med.

Det var for min del er lurt valg, for jeg har for eksempel funnet ut at jeg er en person som liker å ta meg en kveldstur eller nattetur en sommernatt, så en god frontlykt er enormt viktig for meg personlig.

Jeg har også funnet ut at jeg sliter meg en foroverlent sittestilling og får vondt i nakken når jeg kjører i mer enn 2 timer i strekk, og derfor burde ha en god og oppreist sittestilling.

Jeg har også for eksempel funnet ut at gruskjøring og stikjøring er noe jeg elsker (det regnet jeg også med), men at jeg samtidig må regne med at hvis jeg driver mye med det så vil sykkelen gå i bakken ganske så jevnlig med de reparasjonskostnadene og verditapet det medfører. Så nå er jeg veldig skeptisk på hvor høyt jeg faktisk vil prioritere akkurat denne aktiviteten? Og om jeg faktisk kommer til å kjøre noe særlig vanskeligere enn grusveier i fremtiden.

Samt mange andre, mindre lærdommer.

Poenget mitt er at jeg har lært en god del siden jeg kjøpte min første MC, både om egne preferanser og MC-eierskap, og at enkelte av de tingene jeg trodde var veldig viktig i starten kanskje ikke var så viktige, eller at de må nedprioriteres litt. Mens andre ting jeg ikke en gang hadde tenkt på er ting jeg har funnet ut at er enormt viktige for meg personlig.

Så min anbefaling er enkel, kjøp en sykkel du har råd til, en sykkel som krever lite vedlikehold, ikke bry deg om hvor tøff den er, og ikke modifiser en eneste ting. Så kjører du noen tusen kilometer, og kjøper drømmesykkelen når du har råd til det, og virkelig har funnet ut hvilken sykkel som passer deg personlig.

rhe
Innlegg: 10
Registrert: 18 aug 2021, 16:28
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600f 2004

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av rhe »

SilverSmurfer skrev: 18 aug 2021, 21:18
Du burde være mer skeptisk til å kjøpe en motorsykkel når du ikke har eid en før.. :p

Og da mener jeg ikke at du ikke burde kjøpe en. Men jeg kjørte mye på 125cc scooter i utlandet før, så skulle jeg kjøpe meg en sykkel nå i år når jeg tok klasse A. Jeg så på alt slags sykler, den var tøff, den var tøff, alle sykler har sin egen appeal.

Og til slutt, så kjøpte jeg meg, en CB125F.. 2021 mod. Jeg klarte ikke å bestemme meg for en av de dyre syklene, så jeg ga faen, og kjøpte markedets billigste og minst tøffe (nye) sykkel, slik at jeg kunne ha en problemfri sykkel og lærekjøre med.

Det var for min del er lurt valg, for jeg har for eksempel funnet ut at jeg er en person som liker å ta meg en kveldstur eller nattetur en sommernatt, så en god frontlykt er enormt viktig for meg personlig.

Jeg har også funnet ut at jeg sliter meg en foroverlent sittestilling og får vondt i nakken når jeg kjører i mer enn 2 timer i strekk, og derfor burde ha en god og oppreist sittestilling.

Jeg har også for eksempel funnet ut at gruskjøring og stikjøring er noe jeg elsker (det regnet jeg også med), men at jeg samtidig må regne med at hvis jeg driver mye med det så vil sykkelen gå i bakken ganske så jevnlig med de reparasjonskostnadene og verditapet det medfører. Så nå er jeg veldig skeptisk på hvor høyt jeg faktisk vil prioritere akkurat denne aktiviteten? Og om jeg faktisk kommer til å kjøre noe særlig vanskeligere enn grusveier i fremtiden.

Samt mange andre, mindre lærdommer.

Poenget mitt er at jeg har lært en god del siden jeg kjøpte min første MC, både om egne preferanser og MC-eierskap, og at enkelte av de tingene jeg trodde var veldig viktig i starten kanskje ikke var så viktige, eller at de må nedprioriteres litt. Mens andre ting jeg ikke en gang hadde tenkt på er ting jeg har funnet ut at er enormt viktige for meg personlig.

Så min anbefaling er enkel, kjøp en sykkel du har råd til, en sykkel som krever lite vedlikehold, ikke bry deg om hvor tøff den er, og ikke modifiser en eneste ting. Så kjører du noen tusen kilometer, og kjøper drømmesykkelen når du har råd til det, og virkelig har funnet ut hvilken sykkel som passer deg personlig.
Takk, tror jeg trengte å høre dette.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av kgjersda »

Bare å kjøpe. Desto lenger du eier den desto mer vil du like den. :thumleft
Og bare for å ta det helt ut
https://en.wikipedia.org/wiki/Mere-exposure_effect skrev:The mere-exposure effect is a psychological phenomenon by which people tend to develop a preference for things merely because they are familiar with them. In social psychology, this effect is sometimes called the familiarity principle. The effect has been demonstrated with many kinds of things, including words, Chinese characters, paintings, pictures of faces, geometric figures, and sounds.[1] In studies of interpersonal attraction, the more often someone sees a person, the more pleasing and likeable they find that person.

Du ender opp nok opp med å kjøpe feil sykkel den første gangen uansett.
Behovet ditt endrer seg med tiden etter hvert som du blir mer.
Siden du har et budsjett og forholde deg til og denne sykkelen oppfyller nesten alle kravene dine så ville jeg sagt kjør på. Du bytter nok om 1-2 år uansett hva du kjøper :)


Bjerknez skrev: 18 aug 2021, 18:55 Min mening er at en dame blir ikke mer attraktiv med mer sminke. CB500 er kanskje ikke den mest spennende sykkelen nei, og ved å klatte på for mye blir bare for dumt mener jeg. Blir oitt som å sette spoiler på en VW UP.

Du kjøper da for pokker ikke en sykkel du hater utseendet på??
Syntes nå en modded Up ser ganske så attraktivt ut.
Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Første MC: Jeg trenger en realitetssjekk om modding

Legg inn av FreewheelBurning »

Er det ikke samme som med damer, finn ei med gode egenskaper så lærer du deg å like utseende.

Svar