Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av Bjerknez »

Noen her inne hevder at MC motoren mer eller mindre plutselig endrer karakter etter rundt 50.000km. Altså dem mener (hvis jeg har forstått det riktig) at den føles sprekere etc. AJ er en av dem som har opplevd dette med opp til flere sykler.

Det får meg til å tenke litt og jeg klarer ikke helt og forsto hvorfor en slik mer eller mindre plutselig endring som også skal være ganske merkbar, samt skje etter rundt 50.000km.?

Er det noe sannhet i dette? Altså med det så mener jeg om dette har noen vitenskapelig forklaring i det hele tatt?

Jeg er så absolutt ingen mekaniker, men i mitt hode så blir en hvilken som helst forbrenningsmotor mer slitt med tiden og effektiviteten slik jeg ser det vil gradvis avta. Spesielt hvis den ikke vedlikeholdes skikkelig. Da må jeg si at det er merkelig å lese at spesielt to medlemmer her inne mener at noe "magisk" skjer i positiv grad med MC motoren etter rundt 50.000km. Altså såpass stor endring at det merkes godt.

Kan dette forklares?

1. Snakker vi om en motor som plutselig er ferdig innkjørt etter 50.000km?
2. er det slik at noe skjer rent fysisk med motoren etter rundt 50k kilometer?
3. kan det være at det er programmert inn en liten plombering i motoren som forsvinner etter 50k kilometer?
4. eller er det ren placebo alt sammen?

Jeg bare lurer ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av FredrikE24 »