Bremsevæske og fukt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Bremsevæske og fukt

Legg inn av niko »

Tenkte å flushe kjølesystemet i morgen (takk Haakeik) samt skifte olje og bremsevæske. Jeg tenker å jobbe ute under tak og det er meldt regn. Hvor kritisk er den eventuelle fuktigheten for bremsesystemet? (Jeg legger på lokket mellom hver pumping/påfylling)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av cannon »

Ikkeno problem. Og anbefaler sterkt å kjøpe en liten manuell vakumpumpe til dette formålet. Da skifter du væske på 5 minutter, uten pumping.
Feks Mityvac.
Sist redigert av cannon den 29 sep 2021, 11:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av dypen »

De beste bremselufterne jeg har brukt er de med trykkluftmine som trykksettes, da kan du gjøre hele lufte / bytte oprasjonen alene uten hjelp. De færreste vil vel bruke penger på slik utstyr for å bytte væske hvert 2 eller 4 år.

Selv setter jeg på en gjennomsiktig slange på luftenippel som går ned i en passende flaske / boks, suger tomt reservoaret med ei plastsprøyte fra apoteket, bruker helst bremsevæske med annen farge enn den som er på sykkel fra før da det er lettere å se når det kommer ut ny væske i andre enden.

Tar ingen spesielle hensyn, stå inne evt under tak og pass på at du får den frigangen du bør ha på bremsehendel og at den er fast å fin når den griper. Kommer det ut ren væske i slangen uten noen luftbobler er det som regel i orden. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av niko »

cannon skrev: 29 sep 2021, 10:18 Ikkeno problem. Og anbefaler sterkt å kjøpe en liten manuell varmepumpe til dette formålet. Da skifter du væske på 5 minutter, uten pumping.
Feks Mityvac.
Takk! Mityvac ser veldig smart ut, men finner den bare på nett. Blir nok gamlemåten med en god kompis denne gangen. Mityvac settes hermed på ønskelista. :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 sep 2021, 10:40 De beste bremselufterne jeg har brukt er de med trykkluftmine som trykksettes, da kan du gjøre hele lufte / bytte oprasjonen alene uten hjelp. De færreste vil vel bruke penger på slik utstyr for å bytte væske hvert 2 eller 4 år.

Selv setter jeg på en gjennomsiktig slange på luftenippel som går ned i en passende flaske / boks, suger tomt reservoaret med ei plastsprøyte fra apoteket, bruker helst bremsevæske med annen farge enn den som er på sykkel fra før da det er lettere å se når det kommer ut ny væske i andre enden.

Tar ingen spesielle hensyn, stå inne evt under tak og pass på at du får den frigangen du bør ha på bremsehendel og at den er fast å fin når den griper. Kommer det ut ren væske i slangen uten noen luftbobler er det som regel i orden. Lykke til :)
Takker. Det sånn vi kommer til å gjøre det. Godt tips om sprøyte fra apoteket, det tenkte jeg ikke på. :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av dypen »

Må tillføye at jeg gjør hele oprasjonen alene med doble skiver foran, pumper trykk med venstre hand og løsner / trekker til lufteskrue med høyre og veksler på høyre / venstre side med to slanger og to flasker. Men selvfølgelig godt med hjelp :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av kgjersda »

Jeg bytter bremsevæske to ganger i sesongen. Raskt å gjøre. Etter 90 dager er væsken "gammel". (Etter ord fra Dave Moss) .Så før vinteren skifter jeg, og en gang ved våren.
Samtidig renser jeg kaliper og smører opp. :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av xavi0n »

dypen skrev: 29 sep 2021, 11:02 Må tillføye at jeg gjør hele oprasjonen alene med doble skiver foran, pumper trykk med venstre hand og løsner / trekker til lufteskrue med høyre og veksler på høyre / venstre side med to slanger og to flasker. Men selvfølgelig godt med hjelp :)
Tips her er og fylle litt bremseveske i beholderen og passe på at slangen ligger neddi veska, om du da kløner litt og slipper hendel med åpen lufteskrue suger du ikke inn luft
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av niko »

xavi0n skrev: 29 sep 2021, 17:41
Tips her er og fylle litt bremseveske i beholderen og passe på at slangen ligger neddi veska, om du da kløner litt og slipper hendel med åpen lufteskrue suger du ikke inn luft
Takker for den også. Ikke usannsynlig at det kan forekomme kløning :-k

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av niko »

Nå er alle væsker skifta på TDM’n, og det uten nevneverdig kløning. Takk for alle gode tips og råd. Jeg må si at jeg tror jeg foretrekker en litt eldre sykkel der garantien har gått ut, og der jeg kan våge meg på enklere fiksing på egen hånd.
Jeg syns det er morsomt å være litt sjølhjulpen, og det gir meg dessuten mer eierskap til og kunnskap om egen sykkel. Syns sjøl jeg har hatt en
rimelig bratt læringskurve etter de første nokså ubehjelpelige spørsmålene her på forumet. Men det kan fort komme flere -spørsmål altså - :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsevæske og fukt

Legg inn av cannon »

niko skrev: 01 okt 2021, 09:46 Nå er alle væsker skifta på TDM’n, og det uten nevneverdig kløning. Takk for alle gode tips og råd. Jeg må si at jeg tror jeg foretrekker en litt eldre sykkel der garantien har gått ut, og der jeg kan våge meg på enklere fiksing på egen hånd.
Jeg syns det er morsomt å være litt sjølhjulpen, og det gir meg dessuten mer eierskap til og kunnskap om egen sykkel. Syns sjøl jeg har hatt en
rimelig bratt læringskurve etter de første nokså ubehjelpelige spørsmålene her på forumet. Men det kan fort komme flere -spørsmål altså - :thumleft
Godt jobba! Helt enig med deg, gleden med MC forsterkes betydelig når man tar vare på egen sykkel og har innsikt og oversikt over sykkelens tilstand. I tillegg er det jo mye penger å spare.
Svært mange kan gjøre det aller meste selv, gitt at man har litt verktøy og litt interesse. Servicemanualer er lett tilgjengelig og beskriver alle prosedyrer i detalj. Jeg har alltid hatt som prinsipp at jeg investerer i verktøy når det trengs, heller enn å betale verksteder for jobben.

Svar