Problemer med bakbrems etter klosseskift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 14 okt 2021, 21:17 Min erfaring med stålomspunnen slanger er at bremsepedal blir fastere, annerledes å operere sammen med riktig væske og bremseklosser som er forberedt for racing vs originale slanger med standard klosser væsker. Skal du kjøre på bane i konkurranse ser jeg hensikten men ikke bare montere stålomspunnen slanger, det ser tøfft ut da.
Holder meg nok til standard slanger. Og får begynne i en ende å demontere bak for å forhåpentligvis finne feilen. Fint å ha litt å pusle med når sesongen er over og man er pensjonist. :mk
Bakbrems.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.

Dette er avgjort på 5 min

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 14 okt 2021, 22:00 Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.

Dette er avgjort på 5 min
Bra! Testes i morgen.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av Domino »

Jeg har ikke personlig erfaring med stålomspunne slanger. Men flere hevder at det gir en merkbar forbedring, spesielt på litt eldre sykler som ikke har aller nyeste bremseteknologi. Jeg overveier det på min 1992 Kawasaki. Og det er visstnok en kjent oppgradering på Yamaha FJ1100/1200 i tillegg til "Blue Dot" kalipere. Men jeg kjøper nok svarte slanger, så blingfaktoren er ikke noe tema for meg i denne sammenhengen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

En stålomspunnet slange er stivere. Så man får både en god feedback(mindre svamping) og bedre bremsekraft. Originale slanger ekspanderer noe ved høye trykk..

Jeg er ikke så opptatt av selve bremseeffekten, mer den robuste konstruksjonen.

Jeg har kjørt originalslanger som det gikk hull på grunnet alder. Det er ikke noe kult å miste bremsene. At du opplever kollapset slange nå er et tegn på at du bør bytte alle..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 14 okt 2021, 22:00 Det du gjør er å løsne på slangekoblingen mot mastersylinder. Går pedalen ned er den saken grei. Væske vil naturligvis komme ut rundt koblingen. Løsne koblingen på kalipper, får du pressa ned pedalen da? Hvis ikke har nok slangen kollapset. Bare å kjøpe ny.

Dette er avgjort på 5 min
Pedalen går ned når jeg løsner mastersylinder. Så da må det vel være en av slangene. Langs med svingarmen er det nemlig metallrør. Jeg tok av den bakerste slangen, den er åpen. Så da står vi igjen med den fremre. Og der er det trangt. Og mørkt. Mulig det ligger an til en større demontering for å komme til skikkelig og få skifta alt som du sier jeg bør gjøre.
Hva er den store "tanken" midt i bildet? Den ser ut til å være tilknytta begge bremsesystemene, men jeg finner ikke noe navn i delekatalogen. (Mulig veldig dumt spørsmål, men tar sjansen.)

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:48, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:25 Den enheten på bildet er nok ABS enheten. Den skal normalt ikke ha innvirkning på lufting av bremser forutsatt den er i orden. Hvis den derimot skulle være defekt, er jeg usikker på om den kan skape krøll. Når fungerte bakbremsen sist, før du skiftet klosser?
Fungerte helt fint inntil jeg begynte å rote. (If it aint broke osv....) Og ABS enhet ja. Akkurat. Kan jeg gjøre noe feil dersom jeg begynner å løsne slangetilknytningene til den?

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:48, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:40 Hvis bremsen fungerte fint før du skiftet klosser, ville jeg ha konsenterert meg om bremsekalliperen. Har du forsøkt å skru ut hele luftepluggen?. At slangene skulle plutselig svikte når du skiftet klosser ser jeg som lite sannsynlig.
Takker for alle innspill men det kan ikke være kalliper når bremsevæska ikke kommer fram dit så vidt jeg kan begripe. At ting plutselig svikter syns jeg også er rart. Får manne meg opp til demontering. Lenge til våren:-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

Det går litt på det også at når man først begynner å få begevelse i slangene mtp. væskestrøm frem og tilbake og dersom du klemte inn stemplene, så vil ting kunne skje.

Jeg synes at bremseslangene dine er på overtid om sykkelen er fra 2006. Som nevnt mistet jeg bremsene som følge av lekkasje i 2016, da var min 2001 modell 15 år gammel. Heldigvis har jeg servobremser med varsling, så det blinket voldsomt i dashbordet og jeg rakk å reagere før jeg faktisk trengte bremsene.

Jeg hadde bestilt alle slanger nye og byttet de. Så er nok problemet løst og du har friske fine slanger og ny bremsevæske rundbaut til våren.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 15 okt 2021, 14:33 Det går litt på det også at når man først begynner å få begevelse i slangene mtp. væskestrøm frem og tilbake og dersom du klemte inn stemplene, så vil ting kunne skje.

Jeg synes at bremseslangene dine er på overtid om sykkelen er fra 2006. Som nevnt mistet jeg bremsene som følge av lekkasje i 2016, da var min 2001 modell 15 år gammel. Heldigvis har jeg servobremser med varsling, så det blinket voldsomt i dashbordet og jeg rakk å reagere før jeg faktisk trengte bremsene.

Jeg hadde bestilt alle slanger nye og byttet de. Så er nok problemet løst og du har friske fine slanger og ny bremsevæske rundbaut til våren.
Skal bli!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

xj6 skrev: 15 okt 2021, 13:40 Hvis bremsen fungerte fint før du skiftet klosser, ville jeg ha konsenterert meg om bremsekalliperen. Har du forsøkt å skru ut hele luftepluggen?. At slangene skulle plutselig svikte når du skiftet klosser ser jeg som lite sannsynlig.
Nå er det slik at så lenge alt er urørt så skjer endringer gradvis over tid og endringene oppdages ikke av bruker bestandig. Vil si det er mer regelen enn unntaket på eldre kjøretøy att det oppdages feil på bremseslanger under lufting av bremsene etter reparasjon på andre deler av bremsesystemet. Bremseslangene skades ikke plutselig innvendig men over tid som ofte forverres når stemplene trykkes inn ved reparasjon og uvanlig mye væske sendes i retur og feilen oppdages da ved lufting. Under bruk av bremsene er det ikke stor bevegelse på stempel og mye væske som skal tilbake men de værste tilfellene av slanger vil bremsen fortsatt ligge på da ikke væska går normalt i retur.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av Domino »

Hva er normal levetid på bremseslanger? Jeg aner ikke hvor gamle mine bremseslanger er, men sykkelen er jo snart 30...

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 16 okt 2021, 12:50 Hva er normal levetid på bremseslanger? Jeg aner ikke hvor gamle mine bremseslanger er, men sykkelen er jo snart 30...
Fra 4-5 år og oppover..
når de blir litt "tørre" eller sprukne er det på tide -samme hvis de blia litt svampete i følelsen..
Skikkelig stålomspunnede er tilnermet evigvarende..OG de har en uovertruffen bremsefølelse.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar