Sveising av plast

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Sveising av plast

Legg inn av Jompa »

Nå har jeg gjort tingene i litt feil rekkefølge, men i går kveld tok jeg mot til meg og sveiste etpar sprekker
i bunnen på setet mitt som jeg antar er laget av ABS plast.
Skulle vel ha spurt om råd først.......
Men jeg satte igang med en stor loddebolt som jeg førte langs og i sprekken til den var sånn passelig
smeltet sammen nede i mot bunnen.
Samtidig fikk jeg laget en fuge som etterpå ble fyllt opp med strips og varmet til stripsene smeltet
og fløt sammen med plasten i setebunnen.
Fortsatte og fylle på til fugen var full og varmet godt opp igjen med
loddebolten til sveisen og den nærmeste plasten ble blank.
Til slutt glattet jeg overflata og resultatet ble ganske pent.
I alle fall pent nok til å være undersida av et sete.
Plasten er fremdeles myk der det har vært smeltet.

Så kommer spørsmålet:
Blir dette holdbart ?
Noen som tror eller vet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sveising av plast

Legg inn av Bjerknez »

Bare tror... men så lenge det er "mykt" så vil det vertfall ikke "brekke" opp. Litt elastitet ser jeg for meg ikke er noen ulempe. Men om det holder over tid kan jeg selvsagt ikke svare på.

Derimot kan jeg si at jeg har god erfaring med smeltelim. Altså skikkelig smeltelim fra skikkelig limpistol som leverer skikkelig varme. Jeg har en slik i kjelleren og dette limet kan brukes til alt mulig. Skal man lime plast med dette så bør man bruke pussepapir først for å få frem en røffere overflate.

Bakdelen med smeltelim er at den løses opp ved sterke kjemikalier. Smeltelimet blir ikke kjempehardt etter herding og tåler mye juling og røff behandling.

Ja, man kan nesten støpe seg nye ting ved hjelp av smeltelim. Jeg bruker smeltelimet fra Elektroimportøren som heter "Steinhell". 10 stk. pr. pakke som koster 99 kroner. Man får også smeltelim i i forskjellige farger hvis ønskelig.

Epoxy kan jo selvsagt også brukes, men blir fort mer klin og skulle det bli misslykket så er det nærmest umulig og få det fra hverandre igjen da epoxylim som oftest er motstandsdyktig mot alt av kjemikalier, noe som krever mekanisk fjerning.

Jeg ville kanskje ha pusset over med litt pussepapit og lagt på litt smeltelim i tillegg for å beskytte litt ekstra.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sveising av plast

Legg inn av mekkern »

Hvis det er ABS kan du lime/ sveise med Acetone. Hvordan det er med å smelte det vet jeg ikke
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sveising av plast

Legg inn av Relax »

Tetrahydrofuran .....tror jeg det het, stoffet jeg brukte for å løse opp ABS plast til en grøt som jeg kunne bruke som lim.
Med dette limet kunne jeg føre sammen stusser, mellom rør, flenser av ABS plast til et kammer for vann , som fikk herde i 24 timer. Det satt litt under press i herdetiden. Deretter ble det trykktestet med 8-10 bar, og det funket fint.
Tror poenget bare var at plasten smeltet og "grodde " sammen.
Hvis du med varme har oppnådd slik smelting av overflatene ...så er vel sjansen stor !?
Hvis ikke, får du nok flere sjanser :)
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sveising av plast

Legg inn av dypen »

Har reparert ABS plast flere ganger uten å være fornøyd med holdbarhet over tid på belastede områder, har brukt lim produkter fra rørlegger flere ganger også brukt Wurth sine produkter uten å ha fått bedre holdbarhet.

Har limt plaststøtfangere med Wurth sitt reparasjonskit som var lett å bruke på områder som ikke er belastet med bra resultat men det er ikke ABS tror jeg ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Sveising av plast

Legg inn av Togmannen »

En metode jeg har brukt, er å forme en ^S^, trekant eller kvadrat av ståltråd, og legge dette på tvers av skjøten. Deretter bruke loddebolt og smelte tråden ned i plasten. Fyll i med lim oppå, eller smelt plast over. Brukte også hønsenetting på en støtfanger en gang.

Hjelper på å holde det sammen, har virket meget bra for meg.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sveising av plast

Legg inn av Bjerknez »

Ellers så funker vel gelcoat bra? Slik man bruker på båter etc.?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sveising av plast

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev:Nå har jeg gjort tingene i litt feil rekkefølge, men i går kveld tok jeg mot til meg og sveiste etpar sprekker
i bunnen på setet mitt som jeg antar er laget av ABS plast.
Skulle vel ha spurt om råd først.......
Men jeg satte igang med en stor loddebolt som jeg førte langs og i sprekken til den var sånn passelig
smeltet sammen nede i mot bunnen.
Samtidig fikk jeg laget en fuge som etterpå ble fyllt opp med strips og varmet til stripsene smeltet
og fløt sammen med plasten i setebunnen.
Fortsatte og fylle på til fugen var full og varmet godt opp igjen med
loddebolten til sveisen og den nærmeste plasten ble blank.
Til slutt glattet jeg overflata og resultatet ble ganske pent.
I alle fall pent nok til å være undersida av et sete.
Plasten er fremdeles myk der det har vært smeltet.

Så kommer spørsmålet:
Blir dette holdbart ?
Noen som tror eller vet ?
Dersom setet er lagd av sveisbarplast PE++ så bør det du har gjort holde.

Er litt usikker på stripsen, har riktig tråd hjemme, så om du må fikse mer , kan du få dæ en bunt.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sveising av plast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Fikk denne uken ett "kjekt og ha"sett fra Aliexpress, her setter man "kramper" av litt forskjellig utforming i pistolen så smelter man den inni eller igjennom plasten og klipper av ender som stikker ut. Poenget er at man armerer/stifter sammen sprekken med metalltråder, aner ikke om det funker bra eller ei, men kjekt å ha den dagen jeg trenger det ;)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dntydcx
Finnes mye plastlim som skal funke ganske bra også, men løsninger med å smelte/løse opp annen plast funker sikkert greit det så lenge det er plast av samme type eller liknende egenskaper/flex.
Sist redigert av Gammelsmurfen den 02 nov 2021, 21:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sveising av plast

Legg inn av HeHy »

Man er 100 % avhengig at det er samme type plast man bruker for å kunne sveise plast. Er det feks Polyethylene (PE/PEHD) må man da feks også bruke PE for å kunne sveise det. Prøver man seg med noe annet kan man dra sveisen rett av igjen. (andre sveisbare plaster inkluderer: Polypropylene (PP), Polyvinylklorid (PVC), Polycarbonate (PC, også kjent som lexan (merkevare)), ABS og en god del andre. Problemer kan noen ganger oppstå på feks bildeler, da noen fabrikanter bruker en spesialblanding som standard feks PP ikke biter på PP som er brukt i originaldelen.

Når det gjelder glassfiber på plast kan man noen ganger få det til å sitte sånn nogenlunde og det kan funke som en reprasjon ved riktig gjennomføring (gelcoat er derimot en overflatebehandling, ikke ment som en strukturell reprasjon).

ABS og PVC kan smeltes i aceton og bli brukt som en slags slurry for å fylle og lime til annen abs/pvc. Har aldri prøvd dette selv, og vet ikke holdbarheten.
Hvis man ønsker å faktisk sveise plasten bør det brukes tilsetttråd (strips i riktig materiale er også mulig å bruke som tilsett, ofte er strips i PP eller PE). Da bruker man varmluft, fra en stillbar varmluftspistol (ca 300-400 grader er mest vanlig å bruke i de plasttypene jeg er borti). Via en dyse som konsentrerer luftstrålen til ca 8mm. Så varmer man gradvis opp plate og tilsett, mens man legger et par kg trykk på tilsettet inn i platen, så kan man legge en sveisefuge.

I reprasjonssammenheng er ofte disse "stiftepistolene" hendige. De legger inn forsterkning i sprekken i panelene og holder deler sammen. Så kan man fylle igjen sprekken med feks Q-bond. Dette er ett 2-komponent "lim" som herder svært kjapt og kan bearbeides etterpå. Så kan man lakkere over for ett sømløst resultat.

Er ikke spesielt erfaren med panelreprasjoner, men har da fått noen års erfaring med sveising og bearbeiding av herdeplast (glassfiber) og termoplast (varmeformbar hardplast).
Mvh
Faglært Plastmekaniker

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sveising av plast

Legg inn av HeHy »

Kan legge til at det som regel går an å finne ett merke i plasten som forteller hvilken type plast det er. Ofte som feks bokstaver støpt inn i plasten som "PP" / "PE", noen ganger bare i en ring av tall, med en pil på eller ett tall. Da går det ofte an å søke på Internett for å finne ut hvilken type det er.

Kan også legge til at setet ditt sannsynligvis ikke er lagd av ABS, ABS er som oftest ganske sprøtt og tåler dårlig bøying, mer sannsynlig er det PP eller PE. Mye av originalplast er som regel PP, eller en variant av PP.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sveising av plast

Legg inn av Jompa »

Mye nyttig info her, jeg skulle nok ha spurt først.
Men som en av dere skrev, ble det ikke holdbart får jeg en ny sjanse til å gjøre en bedre jobb. :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sveising av plast

Legg inn av dypen »

HeHy skrev: 02 nov 2021, 19:52
Kan også legge til at setet ditt sannsynligvis ikke er lagd av ABS, ABS er som oftest ganske sprøtt og tåler dårlig bøying, mer sannsynlig er det PP eller PE. Mye av originalplast er som regel PP, eller en variant av PP.
Min erfaring også, ABS plast er ganske sprø.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sveising av plast

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 02 nov 2021, 17:54 Fikk denne uken ett "kjekt og ha"sett fra Aliexpress, her setter man "kramper" av litt forskjellig utforming i pistolen så smelter man den inni eller igjennom plasten og klipper av ender som stikker ut. Poenget er at man armerer/stifter sammen sprekken med metalltråder, aner ikke om det funker bra eller ei, men kjekt å ha den dagen jeg trenger det ;)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dntydcx
Finnes mye plastlim som skal funke ganske bra også, men løsninger med å smelte/løse opp annen plast funker sikkert greit det så lenge det er plast av samme type eller liknende egenskaper/flex.
AliExpress handler jeg en del fra ja. Dem har faktisk en god del "smarte" ting der som hjelper oss i hverdagen. Selvsagt kan man også risikere og få noe dritt, men så langt har jeg til gode og oppleve det faktisk, hvis man tar prisen i betrakning. Kun ved ett par tillfeller har jeg blitt "lurt". Men jeg fikk tilbake pengene begge gangene og fikk beholde produktet, så det er vel dem som satt med svarteper uansett.

Men når det gjelder elektriske ting som skal brukes lenge uten tilsyn, ville jeg vært mer skeptisk. Da snakker jeg om ferdig produkter som feks. USB ladere etc. Slike ting står jo ofte plugget i veggen 24/7. Jeg kan gjerne bruke disse, men ikek uten å ha åpnet dem først og kikket. Som oftest er det jo bra, eller bra nok, men når huset faktisk kan brenne ned i værste fall, så gjør vertfall JEG en liten inspeksjon og test før jeg tar det i bruk.

En slik limpistol blir jo kun brukt når man er tilstede uansett, så der seg jeg ikke den store faren. Men ja, prisen gjenspeiler nok som oftest innholdet, selv om det fungerer som det skal :)

Å kjøpe produkter derfra som IKKE er såkalt sluttprodukter eller ferdige produkter som komponenter, ledninger etc. ser jeg ingen problemer med. Ikke noe dårligere der enn på Biltema eller andre steder :)

Svar