1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

Personlig ville jeg nok heller hatt et display som faktisk viser spenningen i tall. EN rød, orange og en grønn led diode blir litt for "grovt" for min del. Selv om den lyser grønt i juni og grønt i november så kan det jo være at spenningen har sunket en god del, men allikevel ligge like over terkselverdien for at indikatoren lyser grønt. Venter du 5 måneder til, så kan batteriet være helt dødt.

Nå venter man jo normalt ikke så lenge, men poenget er at jeg heller ville hatt en indikator som viser spenningen i tall. Dette får man kjøpt for en billig penge, men man må koble pluss og minus rett fra batteriet innom denne og DA kan det hende man fort kan kortslutte noe, så man bør bruke en liten sikring før spenningsindikatoren. Denne indikatoren trekker jo ikke noe nevneverdig strøm, så en liten sikring på 0.5 ampere eller noe bør holde i massevis.

Man kan koble den til uten sikring og det som vil skje da hvis noe kortslutter er at spenningsregulatoren går dundas og sikringen på den ledningen som oprinnelig går fra batteriet til Ctec laderen ryker i steden. For jeg tar for gitt at denne kabelen har en sikring. Hvis ikke og sikringen sitter inne i selve Ctec laderen (som ikke er tilkoblet) så kan det bli litt stygt.

Da vil du kortslutte batteriet og uten sikringer til spenningsmåleren så vil du trolig oppleve at ledningene til denne brenner opp og eller smelter ganske kjapt og trolig kan det ødelegge annen elektronikk på sykkelen også.

Hvis det ikke er sikring på kabelen mellom batteriet og Ctek laderen så ville jeg så absolutt ha satt inn en. Hvis Ctek laderen lader batteriet med la oss si 5 ampere og det er maks ampere som kommer til å gå gjennom denne kabelen, så sett inn en 6-7-8 ampere sikring.

Fredrik24 her inne kan sikkert rette hvis jeg tar feil her, men grovt sett så tror jeg det enkleste er og bare sette på en bryter som først nevnt og bruke indikatoren som fulgte med Ctek laderen. :) Men som også nevnt, man får ikke målt helsetilstanden til batteriet på den måten. Altså evnen til å opprettholde spenningen under last. Sistnevnte er kanskje det som er det viktigste og teste.

Enkelt forklart så vil det si at selv om batteriet måler 12.7V, så er det slett ikke sikkert den orker og dra starteren rundt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

Litt munndiare på morgenkvisten, når jeg har drukket svart kaffe... ;)

Med denne indikatoren tilkoblet så vil man jo kunne få en liten indikasjon på batterihelsen når man starter sykkelen. Hvis indikatoren plutselig lyser opp rødt når starteren går, så betyr dette at batteriet bør byttes ut, selv om hvilespenningen er OK.

Så på den måten får man jo en indikasjon på batterihelsen. Men det forandrer ikke det faktum at jeg gjerne heller vil se tall i steden for en rød, gul og grønn diode. :)

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av mekkern »

Men ser ikke helt behovet for å etterlade annet enn under vinterlagring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

Hvor mye bør man egentlig laste batteriet for å få en god indikasjon på helsen? Bør man laste det med opp til iC rating? eller holder det med 1-2 ampere?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 11 nov 2021, 08:20 Hvor mye bør man egentlig laste batteriet for å få en god indikasjon på helsen? Bør man laste det med opp til iC rating? eller holder det med 1-2 ampere?
Et batteri kan ha ok hvilespenning, men knele ved feks start. Eneste gode indikasjonen er å fastslå at det fungerer som forventet ved kaldstart av motor, eller ved bruk av et testinstrument som representerer tilnærmet samme last. Det er CCA-kapabiliteten som er avgjørende.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 11 nov 2021, 06:40 Med denne indikatoren tilkoblet så vil man jo kunne få en liten indikasjon på batterihelsen når man starter sykkelen. Hvis indikatoren plutselig lyser opp rødt når starteren går, så betyr dette at batteriet bør byttes ut, selv om hvilespenningen er OK.
Hæ? Hvis du starter sykkelen og batteriet gjør jobben sin så spiller det vel ingen rolle om det lyser ditt eller datt på noen dioder? Klemmespenningen på batteripolene vil uansett falle dramatisk akkurat når starteren går. Det er helt normalt, og det er ingen indikasjon på at batteriet bør skiftes.
For å følge med på batteriets hvilespenning og ladingens tilstand så vil jeg anbefale et lite voltmeter som plugges inn i 12v strømuttaket på sykkelen, og som er synlig ved kjøring. Noe mer trengs ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 11 nov 2021, 12:40
Bjerknez skrev: 11 nov 2021, 06:40 Med denne indikatoren tilkoblet så vil man jo kunne få en liten indikasjon på batterihelsen når man starter sykkelen. Hvis indikatoren plutselig lyser opp rødt når starteren går, så betyr dette at batteriet bør byttes ut, selv om hvilespenningen er OK.
Hæ? Hvis du starter sykkelen og batteriet gjør jobben sin så spiller det vel ingen rolle om det lyser ditt eller datt på noen dioder? Klemmespenningen på batteripolene vil uansett falle dramatisk akkurat når starteren går. Det er helt normalt, og det er ingen indikasjon på at batteriet bør skiftes.
For å følge med på batteriets hvilespenning og ladingens tilstand så vil jeg anbefale et lite voltmeter som plugges inn i 12v strømuttaket på sykkelen, og som er synlig ved kjøring. Noe mer trengs ikke.
Jeg har ikke skrevet at det spiller noen stor rolle heller jeg. Men jeg skrev at man KUNNE få en LITEN indikasjon. Forutsatt at man kjenner denne indikatoren og vet hvor mange volt batteriet er på når rød diode lyser etc. men nei, det er så absolutt ingen optimal helsesjekk av batteriet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av cannon »

Du skrev at batteriet bør byttes hvis det lyser Rødt ved start. Det er et svært dårlig råd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 11 nov 2021, 17:03 Du skrev at batteriet bør byttes hvis det lyser Rødt ved start. Det er et svært dårlig råd.
Det har du rett i. Gikk litt fort i svingene tidligere i dag. Kan ikke helt forstå hvorfor jeg skrev det, men jeg tenkte trolig på noe annet... :eh

Men ja, det gir i beste fall ingen god indikasjon og måle batteriet på den måten :thumleft

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 11 nov 2021, 17:18
cannon skrev: 11 nov 2021, 17:03 Du skrev at batteriet bør byttes hvis det lyser Rødt ved start. Det er et svært dårlig råd.
Det har du rett i. Gikk litt fort i svingene tidligere i dag. Kan ikke helt forstå hvorfor jeg skrev det, men jeg tenkte trolig på noe annet... :eh

Men ja, det gir i beste fall ingen god indikasjon og måle batteriet på den måten :thumleft
starter sykkelen = alt ok
starter ikke sykkelen= noe feil... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 / 2 fase bryter til Ctek comfort lader

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 nov 2021, 17:41
Bjerknez skrev: 11 nov 2021, 17:18
cannon skrev: 11 nov 2021, 17:03 Du skrev at batteriet bør byttes hvis det lyser Rødt ved start. Det er et svært dårlig råd.
Det har du rett i. Gikk litt fort i svingene tidligere i dag. Kan ikke helt forstå hvorfor jeg skrev det, men jeg tenkte trolig på noe annet... :eh

Men ja, det gir i beste fall ingen god indikasjon og måle batteriet på den måten :thumleft
starter sykkelen = alt ok
starter ikke sykkelen= noe feil... :lol
Ganske selvsagt det ja :knegg

Svar