"Powerbank" til lading av mc-batteri?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 25 jan 2022, 22:49 Rolf-arne er du sikker på at du ikke allerede har 2 batterier i Sprintern ?
Startbatteri under dørken foran førersetet og et ekstra i motorrommet.
det å æ se etter
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 26 jan 2022, 05:34 Jeg antar sluttprisen for alt dette havner på langt under prisen av denne ladeboksen.

Jeg forstår såpass at du er en ganske nevenyttig kar, så og koble dette er egentlig ganske grei skuring. Alternativt kan du ta med deg et solcellepanel som du kan sette opp på utsiden av bilen når du camper, men da får du jo ikke ladet batterierne mens du kjører. En solcelle på taket er nok det mest effektive :)

Å skulle batteriet på bilen streike, så har du strøm til å kunne starte/lade det opp igjen hvis nøden er der.
Gode tanker -- som alle er med - solcella står på soverommet og venter og hadde tenkt tanken på å montere opp et standard oppsett -

MEN - så kom jeg over denne saken som både er inverter (som koster) - lade kontroller - batteribank -- sånn som jeg foreløping har sett budsjettet så blir batteri 2-3000 og inverter 3000 så kommer kontrolleren i tillegg da er jeg for noe som er fastmontert oppe i samme prisen som bærbar-- og med nok utganger men tar jeg tida til hjelp så vil nok dette endre seg mange ganger.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Du slipper inverter hvis du klarer deg med ting beregnet for 12V. Inverter bruker man vel kun når man skal kjøre 220V utstyr på lavere spenninger?

En 12V kokeplate får du sikkert kjøpt. Evt. kan du jo vurdere gass akkurat til kokeplaten. Ellers vil jo 12V være tilstrekkelig for det meste vil jeg tro. Så jeg mener du kan droppe inverteren. En ladekontroller får du kjøpt på Aliexpress til 2-300 kroner. Mange har testet disse og dem funker. Vertfall til det bruket der.

Skal du ha med TV i bilen så slipper dufaktisk også mest trolig inverter hvis du er litt fingernem. En TV plugger man jo i 220V kontakt, men det betyr jo ikke at TVen trenger 220V for å funke. Det sitter et adapter inne i TV'en som tar ned spenningen til det TV trenger. Usikker på hva det er skags spenning men neppe mer enn 19V. En liten boostkonverter fra 12V til en hundrelapp så er du i mål. Men jeg ville kanskje ikke testet dette på en dyr TV. :)

Evt, bare bruk laptopen eller ipaden. Det enkleste er ofte det beste ;)

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

Bruker dette i bilen til forbruksbatteriene-fungert gull i flere år.
Dessuten er det "fit and forget" normalt sett...montert med 80A sikring fra startbatterier.
https://www.biltema.no/batutstyr/elektr ... 2000042018
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 jan 2022, 18:17 Bruker dette i bilen til forbruksbatteriene-fungert gull i flere år.
Dessuten er det "fit and forget" normalt sett...montert med 80A sikring fra startbatterier.
https://www.biltema.no/batutstyr/elektr ... 2000042018
Bilde
Den der var jo faktisk ikke så dum mekkern :thumleft

En enkel sak som forhindrer over og underlading av batteriet. Hvis jeg forsto den riktig vel og merke.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

Kobler inn når ladespenning/batterispenning på¨startbatteriene overskrider 13.3volt slik at "forbruksbatteriene" lades når motoren går.
Når alle batterier synker til 12.8 kobler det fra slik at det er plenty strøm til start på startbatteriet uansett hvor lavt forbruksbatteriet tappes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har sjekket litt og det ser ut til at det jeg skrev om TV og 220V vs DC etc. trenger en liten justering.

Så vidt meg bekjent etter å ha sett litt rundt er at inne i TV'en sitter det en power supply hvor 220V kommer inn, men ut så ser det ut til å gå både 24V, 12V og 5V. 24V har jeg skjønt er for "back light". 12V går til lydforsterker etc. og 5V går jo til resten av elektronikken. Det er vertfall det jeg leste meg frem til når det gjelder større flatskjerm TV'er.

Men for all del, i dag får man kjøpt 12V TV'er beregnet for campingbiler etc. men det blir jo en liten kostnad det også evt. men man sparer inn penger å Inverter.

men for guds skyld. I dag kan man jo se TV på både ipad og laptop samt telefon etc. så dette burde jo ikek være et problem i utgangspunktet tror jeg.

Skulle jeg hatt 12V paneler på en campingbil etc. så skulle jeg vertfall kun hatt 12V utstyr koblet til anlegget. (eller mindre). Så med en kokeplate som går på gass for å varme opp enkel mat etc. så trenger man jo ikke rare strømmen. Man trenger strøm nok til å lade opp mobiltelefon og laptop etc. og det er vel det. Dette lader man jo som oftest man kjører også så i mine øyne forsvinner fort behovet for store solcellepaneler egentlig....

Svar