"Powerbank" til lading av mc-batteri?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

"Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Nomade »

Har ikke Googlet dette emnet, men kom til å tenke på dette nå :scratch Finnes det egentlig slike løsninger? Slik at man er ikke er avhengig en stikkontakt for å vedlikeholdslade sitt mc-batteri mens det er montert på sykkelen?

Måtte jo være kjekt å ha for oss som ikke har tilgang til strøm der en står parkert over lengre tid som feks vinterlagring.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet det finnes nødstart ladere, men om det finnes power banks som kan lade et MC batteri tviler jeg på. Vertfall ikke som man "lett" kan røske med seg på MC tur vil jeg tro.

Man trenger et batteri som gir opp mot 14 volt og 1-2 ampere eller mer over tid og slikt tror jeg ikke man får i lommeformat.

Man kan jo teoretisk sett lade et MC batteri med en vanlig 5V modifisert powerbank ved å bruke en boost converter som ga 13-14 volt ut. Men vanlige powerbanker gir ikke så høy spenning ut uten videre. Kun når man lader enheter med USB som "snakker" med powerbanken.

Så det enkle svaret her blir nok nei fra min side. Men jeg har ikke sjekket og heller ikke søkt...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Audi Mannen »

Ta ut batteriet og ta det med hjem hvis lagring er på eksternt lager, lades i bua eller i gangen hvis det er alternativet. Det viktigste er vel at det ikke står lagret for kaldt.. for lenge?
Dagens batterier som ikke er det tradisjonelle syre batteriet er vel ikke så farlig å lagre hjemme og heller ikke under lading mtp gasser etc.?

Kommer sikkert flere svar av bedre kvalifiserte etterhvert tenker jeg, men dette ville jeg gjort uten å måtte kjøpe allverdens powerbank, må jo lades den også.
Eller hva med en vedlikeholds lader som går på solceller? Kanskje noen vet om de er bra?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 19 jan 2022, 14:59
Eller hva med en vedlikeholds lader som går på solceller? Kanskje noen vet om de er bra?
Ja, jeg har mer tro på solcelle her :)

Men man skal jo ha med seg denne også. Men en 13.6V 20W solcelle bør jo gi 1-2 ampere. Men en slik solselle er på rundt 60x30 cm.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Audi Mannen »

Kanskje noe slikt:

NOK 145.37 40%OFF | 12V 20W Portable Solar Panel Waterproof Trickle Battery Charger Power Supply with Alligator Clip+Lighter for Car Boat Yacht
https://a.aliexpress.com/_mPZvUJI
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 19 jan 2022, 15:15 Kanskje noe slikt:

NOK 145.37 40%OFF | 12V 20W Portable Solar Panel Waterproof Trickle Battery Charger Power Supply with Alligator Clip+Lighter for Car Boat Yacht
https://a.aliexpress.com/_mPZvUJI
Andre kan nok dette bedre enn meg, men jeg tror du må ha en som gir høyere spenning enn 12 volt for å lade batteriet. Det ideelle tror jeg er å bruke solsellepanel med høyere spenning og heller sette en volt regulator i mellom for å justere ned til stabil spenning. Men da blir det jo fort en enhet til å drasse med seg.

Jeg tror Fredrik24 kanskje har noen bedre tips her :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

Audi Mannen skrev: 19 jan 2022, 14:59 Ta ut batteriet og ta det med hjem hvis lagring er på eksternt lager, lades i bua eller i gangen hvis det er alternativet. Det viktigste er vel at det ikke står lagret for kaldt.. for lenge?
Dagens batterier som ikke er det tradisjonelle syre batteriet er vel ikke så farlig å lagre hjemme og heller ikke under lading mtp gasser etc.?

Kommer sikkert flere svar av bedre kvalifiserte etterhvert tenker jeg, men dette ville jeg gjort uten å måtte kjøpe allverdens powerbank, må jo lades den også.
Eller hva med en vedlikeholds lader som går på solceller? Kanskje noen vet om de er bra?
Et full-ladet batteri har lavere selvutlading når det er kaldt enn varmt.
dessuten Et batteri som er fullt oppladet, har et frysepunkt på ca 70 minusgrader. Er batteriet bare 10 prosent oppladet, kan det fryse allerede ved 10 minusgrader.

Er batteriet full-ladet og i orden så er det ingen fare med minusgrader.
Har sykkelen litt forbruk for å holde klokker og "hjerne" i live må en etterlade innimellom-men ikke konstant vedlikeholdslading da dette vil tørke ut batteriet og forkorte levetiden.
Alternativt lader en batteriet fullt og kobler fra polene-Står sykkelen kaldt så er det bare å koble til og starte på våren.

Sjekket akkurat syklene i uteboden og de var smekk fulle-også KTM790 til guttungen og det er ikke frakoblet.
Indianeren som står i 19-20+grader har dog trengt en etterlading allerede..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Nomade »

Vel da har jeg Googlet litt og det ser da ut som våre svenske venner i CTEK har et alternativ :)

https://www.ctek.com/no/batteriladere-12v-24v/cs-free


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Dette høres ikke ut som en lader slik jeg leser det. Den er ment for å booste batteriet i kort tid (15 min) for å gi det mest mulig kapasitet til å kunne starte opp. Altså ikke en lader som lader et batteri pent og pyntelig fra tomt til fullt slik jeg leser det.

Mente du å ha med en slik på MC tur så tror jeg den vil ta en del plass også. Jeg tror nesten det hadde vært bedre og hatt med et MC batteri til som reserve isteden... ?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av mekkern »

Startbooster med mulighet til å fungere som lader ved tilkobling til annen strømkilde( batteri solcelle strømnett)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 jan 2022, 07:11 Startbooster med mulighet til å fungere som lader ved tilkobling til annen strømkilde( batteri solcelle strømnett)
Ja, men hva er definisjonen på lading her?

Skal man lade et 12V batteri opp fra tomt til fullt, så trenger man i teorien et like stort eller større batteri. Men at denne klarer å lade det opp LITT er nok sant. Den er trolig laget mest for å booste et batteri når man er i nød og ikke som en ordinær batterilader slik jeg ser det.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 20 jan 2022, 07:21
mekkern skrev: 20 jan 2022, 07:11 Startbooster med mulighet til å fungere som lader ved tilkobling til annen strømkilde( batteri solcelle strømnett)
Ja, men hva er definisjonen på lading her?

Skal man lade et 12V batteri opp fra tomt til fullt, så trenger man i teorien et like stort eller større batteri. Men at denne klarer å lade det opp LITT er nok sant. Den er trolig laget mest for å booste et batteri når man er i nød og ikke som en ordinær batterilader slik jeg ser det.
mekkern har nok rett Bjerknez. Den fungerer jo også som vanlig batterilader så dette er noe helt annet en en gammeldags startbooster.

Product of the year til og med :thumleft https://www.autoexpress.co.uk/awards/91 ... 21-winners

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 20 jan 2022, 02:03 Dette høres ikke ut som en lader slik jeg leser det. Den er ment for å booste batteriet i kort tid (15 min) for å gi det mest mulig kapasitet til å kunne starte opp. Altså ikke en lader som lader et batteri pent og pyntelig fra tomt til fullt slik jeg leser det.

Mente du å ha med en slik på MC tur så tror jeg den vil ta en del plass også. Jeg tror nesten det hadde vært bedre og hatt med et MC batteri til som reserve isteden... ?
Kanskje du skal se hele videoen først før du kommer med noe? Der sier dem ganske klart og tydelig og unødvendig å starte å definere noe som helst.

Uansett, typisk produkt der de selv finner på et problem som de selv gir deg løsningen føler jeg. Er det ikke å bare å ta med seg batteriet som det ble nevnt lengre oppe her? :scratch

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 20 jan 2022, 15:47
Bjerknez skrev: 20 jan 2022, 02:03 Dette høres ikke ut som en lader slik jeg leser det. Den er ment for å booste batteriet i kort tid (15 min) for å gi det mest mulig kapasitet til å kunne starte opp. Altså ikke en lader som lader et batteri pent og pyntelig fra tomt til fullt slik jeg leser det.

Mente du å ha med en slik på MC tur så tror jeg den vil ta en del plass også. Jeg tror nesten det hadde vært bedre og hatt med et MC batteri til som reserve isteden... ?
Kanskje du skal se hele videoen først før du kommer med noe? Der sier dem ganske klart og tydelig og unødvendig å starte å definere noe som helst.

Uansett, typisk produkt der de selv finner på et problem som de selv gir deg løsningen føler jeg. Er det ikke å bare å ta med seg batteriet som det ble nevnt lengre oppe her? :scratch
Jeg har sett hele videoen. Dette er bare en gimmick. I hovedsak er dette en booster eller en enhet som gir kortvarig lading. Ja, klart den lader batteriet, men meningen med denne enheten er at du skal lade batteriet i en nødsituasjon så du får strøm nok til å starte. Da snakker jeg om enheten brukt alene uten stikkontakt. Feks. Når man er på tur.

Enheten vil lade batteriet og med solcellepanel og i dagslys vil den trolig også fungere som en reell lader, men skal man ha med seg solcellepanel og denne kladden på tur?

Hovedhensikten med denne er ikke å lade batteriet, men å gi deg starthjelp.

Det sier seg selv, at hvis du skal bruke ett batteri til å lade ett annet, så må batteriet som lader opp være minst like stort som det som blir ladet, hvis man skal lade ett flatt batteri helt fullt.

Derfor så er det nesten bedre og bare ta med seg et ekstra batteri i steden.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Powerbank" til lading av mc-batteri?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv en Sønnak 24/7 lader som gir startstrøm rett fra en stikkontakt i tillegg til at den også kan lade batteriet. Den går ikke på batteri, men strøm får man alltids tak i. I hovedsak vil jeg ikke kalle den på videoen over en lader. Uavhengig av hva som blir sagt i videoen. Dette er en reklamevideo fra produsenten selv. Selvsagt lover dem gull og grønne skoger.

Men at det er en god boostlader som også kan toppe batteriet inni mellom tviler jeg ikke på.

Jeg regner med at denne enheten har en liten boost circuit som booster spenningen litt opp for å kunne lade et 12V batteri. I tillegg inneholder den mest trolig lipo batterier som kan gi veldig mye strøm ut på kort tid. Derfor er den litt mindre enn et vanlig batteri også forsi lipo batterier er mer effektive. Men det krever at det sitter en relativt avansert krets som styrer dette.

Så ja, den kan lade. Men vil jeg kalle det en lader? Nei.

Svar