MIG sveis til hobby bruk …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

MIG-sveiseapparat Mig One 95 A

Til garasje / hobby bruk vil nok denne funke for de fleste vil jeg tro etter å ha sett på filmen. Som han bemerker så er det viktig å ha slangepakke så rett som mulig, viktig å ha strømstyrken oppe spesielt på tykkere gods og trådmatingen må justeres så du har skikkelig god flyt i sveisen.

Uten at jeg er på jakt etter sveiseapparat dukket det opp en som tester billig MIG sveiseapparatet som han plukket opp hos Jula. Trådmater MIG med flussfylt tråd så du slipper å kjøpe gassflaske. Selges for hyggelige kr 1999,- Se link: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-000660/

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 jan 2022, 00:16 MIG-sveiseapparat Mig One 95 A

Til garasje / hobby bruk vil nok denne funke for de fleste vil jeg tro etter å ha sett på filmen. Som han bemerker så er det viktig å ha slangepakke så rett som mulig, viktig å ha strømstyrken oppe spesielt på tykkere gods og trådmatingen må justeres så du har skikkelig god flyt i sveisen.

Uten at jeg er på jakt etter sveiseapparat dukket det opp en som tester billig MIG sveiseapparatet som han plukket opp hos Jula. Trådmater MIG med flussfylt tråd så du slipper å kjøpe gassflaske. Selges for hyggelige kr 1999,- Se link: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-000660/

Ingen tvil om at dette er en god maskin til prisen. Sveising har jeg ikke peiling på, bare så det er sagt. Jeg sveiset en del i mindre yngre dager som industrirørlegger, men det er veldig mange år siden.

Derimot har jeg liten tiltro til denne fyren etter å ha sett han teste solcellepaneler. Nok en Youtuber som tror han vet mer enn han egentlig gjør. Underholdende kan det sikkert være, men etter å ha sett det som sees kan på Youtube gjennom 25 år, så er jeg ganske lei slike Youtubere.

Det er helt greit å teste ting selv om du ikke vet hva du snakker om, men da må du være ydmyk og fortelle dette under testen og eller legge inn disclaimers. Da fremstår du mer troverdig. Vi mennesker kan jo ikke alt om alt, men skal man teste produkter på Youtube så bør man i det minste ha et spesialfelt som man faktisk er flink på mener jeg. Hvis ikke blir det jo bare svada.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av mekkern »

Som sveiser så synes jeg nok at dette ser ut som ei høne har driti....
Men for å hefte sammen en bit i ny og ne så sikkert greit nok for noen.det er også noe jeg har brukt noen ganger ved sveising ute pga vind og problemer med dekkgass.
Når det er sagt er det stor forskjell på "flusstråd" også og Jula sin er ikke den beste heller.
Men de fleste spruter vanvittig.

En liten likeretter og elektroder er ofte bedre enn disse trådmaterene da en kan sveise rustfritt også.
Men er det "karrosseriplater" så er 0.6/0.8 tråd med dekkgass i en egen liga.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Vet ikke hvilke sveise bakgrunn fyren har men han får demonstrert at sveiseapparatet funker som det skal der og da, med en god slagghammer, stålbørste og vinkelsliper for å pynte på sveisen vil de fleste være i mål med sitt lille sveiseoppdrag til en billig penge inkludert Bjerknez ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

mekkern, ikke noe for deg eller større oppdrag men tanken var «kjekt å ha» i garasjen for å komme i land med mindre oppgaver.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 28 jan 2022, 10:22 mekkern, ikke noe for deg eller større oppdrag men tanken var «kjekt å ha» i garasjen for å komme i land med mindre oppgaver.
Bare vær klar over hvor mye det spruter så ikke garasjen brenner ned... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Subsea79 »

Alt etter hva bruken er, så ville jeg muligens heller ha gått for et elektrode apparat.
Av den enkle grunn at bruksområde er my videre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 jan 2022, 10:16 Vet ikke hvilke sveise bakgrunn fyren har men han får demonstrert at sveiseapparatet funker som det skal der og da, med en god slagghammer, stålbørste og vinkelsliper for å pynte på sveisen vil de fleste være i mål med sitt lille sveiseoppdrag til en billig penge inkludert Bjerknez ;)
Ja, jeg mente ikke at dette nødvendigvis er en dårlig maskin. Jeg nevner bare at fyren ikke er veldig troverdig. Nok en youtuber som har peiling på alt. Er nok av dem. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Samme fyr tester billig motorsag fra Biltema, uten å være noen ekspert på motorsager … har en gammel Jonsred i garasjen som er arvet etter min far. Fyren gjør en skapelig figur her med motorsag fra Biltema selv om noe er korrigert i etterkant …

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 28 jan 2022, 13:08 Ja, jeg mente ikke at dette nødvendigvis er en dårlig maskin.
Jo det er en dårlig maskin - det sier dem sjøl i sin spesifikasjon -- men kanskje det er godt nok til å samle støv.

Hva JULA sier er at apparatet har en intermittens på 20% - dvs. at man kan sveise i 2 minutter så må man ta en pause på 8 min (litt enkelt forklart) Ingen av de apparat jeg bruker har en intermittens på under 85% - mitt minste pinne apparat har en intermittens på 96% i området 150 amp, under forutsetning av at tilførselen holder.

Det "gubben" i videoen fremviser av sveiseferdighet - kommenteres ikke , :redface

En som kan sveise kan nok få dette apparatet til å yte , men jeg tror at vedkommende blir en tanke irritert etter en liten stund.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av rolf-arne »

For å være litt kværulant så er ikke dette et MIG apparat - da IG betyr inert gass - og noen gass finnes ikke..

Og for å understreke det jeg sier tidligere om intermittens så nevnes det i postinger hos Jula at apperatet går varmt etter 5 minutter.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

Bare merk at jeg ikke har sagt at dette apparatet nødvendigvis er noe bra. Har ingen forutsetninger for å mene det. Men det understreker det jeg mener om fyren. Han er lite troverdig vedrørende andre tester han har gjort vertfall.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av mekkern »

rolf-arne skrev: 28 jan 2022, 15:26 For å være litt kværulant så er ikke dette et MIG apparat - da IG betyr inert gass - og noen gass finnes ikke..

Og for å understreke det jeg sier tidligere om intermittens så nevnes det i postinger hos Jula at apperatet går varmt etter 5 minutter.
Korrekt betegnelse er FCAW.

Skikkelig rørtråd er med dekkgass(dual shield).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Unnskyld meg men hva tror dere var min intensjon med første innlegg i tråden?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 jan 2022, 16:09 Unnskyld meg men hva tror dere var min intensjon med første innlegg i tråden?
Din intensjon var nok å få tak i et sveiseapparat til hobbybruk som holder til diverse småting. Det tror jeg denne helt sikkert klarer. Men som andre nevner så kan den gå fort varm etc. det vet ikke jeg noe om, men kan være verdt å skrive i margen før du går til et evt. innkjøp?

Det at den spruter en del er nevnt. Man får vurdere hvor viktig det er i forhold til bruken det er tiltenkt.

Min deltakelese er er ene og alene grunnet troverdigheten til fyren. Det er slike mennesker som han som klarer og få fantastiske produkter til å se bra ut og omvendt.

Om sveiseapparatet er bra til prisen har jeg dog ingen formeninger om.

Svar