MIG sveis til hobby bruk …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Ikke jeg Bjerknez men alle dere andre som trenger ei sveiseklyse av og til :) Selv har jeg sveiseapparat, se link:
viewtopic.php?p=406933#p406933
Sist redigert av dypen den 28 jan 2022, 18:14, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Funker sikkert for mange som sveiser litt et par ganger i året, men legger man på 1500 kr så er man her: https://moeco.no/produkt/sveiseapparat-mma-mig-180/ og da er det både MMA og MIG så dekker man både tynnplate og tykt jern..
Duelort blir det vel åkke som når man ikke er erfaren, men slagghakke og vinkelsliper gjør underverker.
Jeg sveiser aldri inne, verken i garasjen eller på verkstedet i kjelleren, like ille om ikke verre brannstarter enn vinkelsliper (ulmebrann).

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av rolf-arne »

Gammelsmurfen skrev: 28 jan 2022, 18:39 Funker sikkert for mange som sveiser litt et par ganger i året, men legger man på 1500 kr så er man her: https://moeco.no/produkt/sveiseapparat-mma-mig-180/ og da er det både MMA og MIG så dekker man både tynnplate og tykt jern..
Duelort blir det vel åkke som når man ikke er erfaren, men slagghakke og vinkelsliper gjør underverker.
Jeg sveiser aldri inne, verken i garasjen eller på verkstedet i kjelleren, like ille om ikke verre brannstarter enn vinkelsliper (ulmebrann).
Brannfaren er overhengende i en garasje - mest på grunn av alt som lagres der - og sveise gnist kan komme langt avsted.. mye lengre enn man tror- desverre sjølopplevd - med litt stress i den forbindelsen. Men en vinkelkutter kan gjøre samme skade -

Så på mange jobber så tar man forhåndsregel og vanner gulv og kanskje den gjenstanden som skal sveises. På mitt hjemme verksted var det en som ikke tok slike forhånds tiltak - som medførte at plasten og dritten som var inni tok fyr etter at sveiseren hadde gått til kaffe - og heldigvis så var det bare det innvendige i verkstedet som brant--- kostnad litt over 1 mill - da hovedtavla til bygget stod der flammene gjorde mest skade.

Så som Gammelsmurfen antyder - sveising er ikke bare sveising .
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Helt klart veldig viktig å ha i tankene ved arbeide i garasjen som rolf-arne skriver. Selv har jeg tatt hensyn, hvis det er mulig bruker jeg konsekvent å ta med arbeide med vinkelsliper ut. Typisk arbeide som gjøres utenfor garasjens fire vegger, gjelder også lakkering som gjøres i ett lite telt bak garasjen men henges opp inne i garasjen for tørk. Det bør jeg i fremtiden gjøre med sveisearbeide også da jeg har en fin plass bak garasjen med strømuttak som er steinlagt med halvhøy mur mot nabo som brukes som arbeidsbord. Årstiden er avgjørende for å følge mine planer her :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av SverreOlsen »

Sveist mye med biltema sitt MIG 140, der kan en bruke dekk gass, men ett heilt greit apparat uten gass og. Må vær litt pirken på innstilinger også, alltid kappe av en meter og to med tråd hvis det går noen mnd mellom hver bruk. Akk så tråden blir dårlig av å stå i apparatet over tid. Men ja mye har å vende seg til det apparatet en har. Mye lettere med ett dyrt apparat, men med øvelse kan en få til fine sveiser med billigere og 🤩

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Hvis du ikke kan sveise, er det nesten umulig å lære det med billige drittapparater.
Og sveising med fluxtråd av dårlig kvalitet gjør det hele enda værre.
Det beste hvis du vil vurdere å kjøpe apparat og begynne å sveise MAG, som det heter når du sveiser med blandingsgass på svart stål, er å kjøpe brukt på Finn. Du kan få Esab, Kemppi, Migatronic og andre kvalitetsmerker til en billig penge.
Da har du utstyr som er egnet til å lære å sveise litt hjemme til hobbybruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.

Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Snekker.edvin »

:scratch Hva betyr egentlig *hobby forbruk* hos proffene? Til å sveise 5 min i året må jeg Ha den fra øverste hylle! :O :yeyeye jo mere den koster, jo bedre den stå i hylle.

Jeg synes denne er grei dill dall til å bruke hjemme .
Passer bra med størrelse og vekten.
Ganske snill pris. Hvorfor jeg må kjøpe en utslitt proff maskin på finn til dobbel pris?
5 min virketid? Til hobby? Super, da ha jeg nok tid til å puste eller røyke.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av rolf-arne »

Snekker.edvin skrev: 30 jan 2022, 08:14 :scratch Hva betyr egentlig *hobby forbruk* hos proffene? Til å sveise 5 min i året må jeg Ha den fra øverste hylle! :O :yeyeye jo mere den koster, jo bedre den stå i hylle.

Jeg synes denne er grei dill dall til å bruke hjemme .
Passer bra med størrelse og vekten.
Ganske snill pris. Hvorfor jeg må kjøpe en utslitt proff maskin på finn til dobbel pris?
5 min virketid? Til hobby? Super, da ha jeg nok tid til å puste eller røyke.
Er helt enig i din betraktning - men vit hva du kjøper - vær ærlig på det - så blir du ikke skuffet.

Da jeg kjøpte inn vertøy til vårt veksted som har proffe og andre brukere - så fikk sveiseren(e) verktøy (vinkelsliper) fra øverste hylle , mens ute på verkstedet lø det ganske mange fra bl.annet Biltema -- de maskinene forsvant så fort ved at de ble lagt i et kar og havnet derved under søppel eller ble spylt ned og brant opp - ja vinkel kuttere til allment bruk har kanskje ei ukes levetid på grunn av brukerne - da kan verktøy til 150 kr være godt nok... de dyre repareres og til og med har vi dem på service om det høver seg slik.

Men Snekker.Edvin - du har helt rett hobby bruk er også forskjellig - for meg er det ei ukes bruk pr år - mot daglig bruk i yrke...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Snekker.edvin skrev: 30 jan 2022, 08:14 :scratch Hva betyr egentlig *hobby forbruk* hos proffene? Til å sveise 5 min i året må jeg Ha den fra øverste hylle! :O :yeyeye jo mere den koster, jo bedre den stå i hylle.

Jeg synes denne er grei dill dall til å bruke hjemme .
Passer bra med størrelse og vekten.
Ganske snill pris. Hvorfor jeg må kjøpe en utslitt proff maskin på finn til dobbel pris?
5 min virketid? Til hobby? Super, da ha jeg nok tid til å puste eller røyke.
Hvis du mener at det du kun skal bruke noen få ganger ikke trenger samme kvaliteten på arbeidet som det du gjør på jobb?
Ett sveiseapparat av billigste type, gjerne med pinner eller sveisetråd kjøpt på samme plass gjør det ekstremt vanskelig for hobbysveiseren å få ett tilfredsstillende resultat.
Kvaliteten på arbeidet blir høyere når du har rett utstyr på grunn av det er enklere for hobbybrukeren å få det til.
Jeg sveiset i 15 år før jeg byttet jobb. Når jeg skal sveise i dag, så må jeg bruke litt tid på å komme inn i det igjen.
Hva med en som er selvlært og bruker det 5 min året?
Sjansen formå lykkes er minimal. Det er ikke på grunn av vekt eller pris eller andre årsaker bortsett fra at det er dritdårlig med så dårlige komponenter at det er vanskeligere å få bra resultat.
Hørt om tomgangsspenning på pinneapparater? Sjekk litt rundt dette og du ser at billige apparater har veldig lav tomgangspenning. Og det gjør det jævlig vanskelig å tenne elektroden. Spesielt på basiske pinner. Og det gjør det ikke lett for nybegynneren når han ikke har kunnskapen om å sveise med pinner fra før?
Kjøp heller billig brukt av anerkjente produsenter istedenfor nye billige produkter, uansett hvor ofte du bruker det.
Dessuten , gammelt proft utstyr varer evig, kontra billig hobbyutstyr

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 07:40 Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.

Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.
Sprut kommer ofte av feil innstilling.
Fine sveiser med pinner er ikke vanskelig, spesielt hvis du sveiser horisontale kilsveiser med sure elektroder.
Men hvis du begynner med stillingsveis osv så øker også vanskelighetsgraden mange ganger.
Det tar 4 år og utdanne seg til sveiser og det jo en grunn til det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 30 jan 2022, 11:32
Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 07:40 Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.

Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.
Sprut kommer ofte av feil innstilling.
Fine sveiser med pinner er ikke vanskelig, spesielt hvis du sveiser horisontale kilsveiser med sure elektroder.
Men hvis du begynner med stillingsveis osv så øker også vanskelighetsgraden mange ganger.
Det tar 4 år og utdanne seg til sveiser og det jo en grunn til det.
Ja, er klar over det. Som nevnt så ga jeg ikke sveiseapparatet skylden for dette heller. Men poenget er at for min del så synes jeg gasssveising var det enkleste da man kunne styre resultatet litt mer selv med tanke på glødebad og matning etc. Men i dag er vel en slik sveisemåte ganske avlegs vil jeg tro?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 07:40 Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.

Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.
Her er justering viktig for å få god sveiseopplevelse, strømstyrke, trådmating, gassinnstilling, holde sveisemunnstykke rent til enhver tid (rense fysisk evt spray eller pasta) avstand til emne og har du eldre apparat som ikke har vært servet på en tid er det viktig å holde slangepakka så rett som mulig for å få jamn trådmating med jamn fin sveis. Viktig å få sveis med god innbrenning i emnet samt jevn flyt i sveisen, gjør du dette riktig blir det lite etterarbeide med vinkelsliper og sveisehakke. Godlyden må være der og har du sveist med riktig oppsett / justering tidligere hører du det :)

Har alltid beskrevet min sveising som MIG men har brukt mye blandingsgass som da er det MAG sveis men nå bruker jeg Argon som da blir MIG sveis.

Brukt vs ny. Ved kjøp av veldig bra brukt trådmater av kjente merker som Kempi, Esab osv kan du fort ryke på noen kroner i servicedeler og tid for å bytte i bestefall føringshjul, trådføringsslange i slangepakke, deler på sveisehåndtaket. I verste fall også bytte hele slangepakka med jordkabel.

Men har du ingen erfaring med sveis vil du få raskere og bedre resultat med MMA sveis (pinne) samt billigre enklere vs MIG / MAG (trådmater).

Min Migatronic trådmater:
viewtopic.php?p=395974#p395974

Min gassflaske som brukes til MIG og TIG:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ss-008539/

Vil jeg sveise bare MAG uten mulighet for TIG velger jeg denne gassen:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ng-008540/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Snekker.edvin »

simpson skrev: 30 jan 2022, 11:27
Snekker.edvin skrev: 30 jan 2022, 08:14 :scratch Hva betyr egentlig *hobby forbruk* hos proffene? Til å sveise 5 min i året må jeg Ha den fra øverste hylle! :O :yeyeye jo mere den koster, jo bedre den stå i hylle.

Jeg synes denne er grei dill dall til å bruke hjemme .
Passer bra med størrelse og vekten.
Ganske snill pris. Hvorfor jeg må kjøpe en utslitt proff maskin på finn til dobbel pris?
5 min virketid? Til hobby? Super, da ha jeg nok tid til å puste eller røyke.
Hvis du mener at det du kun skal bruke noen få ganger ikke trenger samme kvaliteten på arbeidet som det du gjør på jobb?
Ett sveiseapparat av billigste type, gjerne med pinner eller sveisetråd kjøpt på samme plass gjør det ekstremt vanskelig for hobbysveiseren å få ett tilfredsstillende resultat.
Kvaliteten på arbeidet blir høyere når du har rett utstyr på grunn av det er enklere for hobbybrukeren å få det til.
Jeg sveiset i 15 år før jeg byttet jobb. Når jeg skal sveise i dag, så må jeg bruke litt tid på å komme inn i det igjen.
Hva med en som er selvlært og bruker det 5 min året?
Sjansen formå lykkes er minimal. Det er ikke på grunn av vekt eller pris eller andre årsaker bortsett fra at det er dritdårlig med så dårlige komponenter at det er vanskeligere å få bra resultat.
Hørt om tomgangsspenning på pinneapparater? Sjekk litt rundt dette og du ser at billige apparater har veldig lav tomgangspenning. Og det gjør det jævlig vanskelig å tenne elektroden. Spesielt på basiske pinner. Og det gjør det ikke lett for nybegynneren når han ikke har kunnskapen om å sveise med pinner fra før?
Kjøp heller billig brukt av anerkjente produsenter istedenfor nye billige produkter, uansett hvor ofte du bruker det.
Dessuten , gammelt proft utstyr varer evig, kontra billig hobbyutstyr
Spiller ingen rolle hva slags utstyr man bruker som nybegynner. Hvis man har ikke kunnskaper fra før, så en maskin til flere tusen kroner hjelpe veldig lite.

Ja, jeg har ikke fagbrev i sveising. Og kan ikke så dypt med tekniske greier. Men har sveiset med mange forskjellige apparater. Pinne, mig, gass og mest morsomt - "karbid" så jeg vet hva jeg snakker om proff og hobby

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Snekker.edvin »

Dypen
Brukt vs ny. Ved kjøp av veldig bra brukt trådmater av kjente merker som Kempi, Esab osv kan du fort ryke på noen kroner i servicedeler og tid for å bytte i bestefall føringshjul, trådføringsslange i slangepakke, deler på sveisehåndtaket. I verste fall også bytte hele slangepakka med jordkabel.

Helt enig med deg. Og til en Hobbyman kan være vanskelig å vurdere å finne feilen med maskinen

Svar