Hjelp!! Bytte blinklys bak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar

Skal man bytte relé eller ikke?

Avstemmingen ble avsluttet den 05 feb 2022, 01:09

Ikke bytt
2
67%
Bytt
1
33%
 
Stemmer totalt: 3

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av andreasaunoien »

Hei
Jeg har kjøpt meg led blinklys bak som skal erstatte de originale lyspære blinklysene. Men må jeg ha et nytt relé eller vil blinklysene fram (som enda er lyspærer) i praksis funke som en motstand? Eller vil blinklysene fram blinke veldig sakte hvis jeg bytter til led relé?

Jeg ønsker ikke å bytte til en ekstra motstand så det er ikke vits til å foreslå det.

Jeg kunne selvfølgelig byttet fram og men jeg ønsker ikke å begynne å ta av kåper og slik i fare for å miste skruer osv.

Jeg har laget en avstemning hvor du kan trykke på det alternativet som du mener er best.
Ikke trykk hvis du ikke vet.

Takker på forhånd for svar.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke å at du spesifikt sier at du ikke ønsker å legge til flere motstander, så stemmer jeg nei. Jeg TROR du kan få problemer med at de nye LED blinklysene ikke blinker som dem skal.

Vertfall så er dette et problem på nærmest alle nyere biler som ikke blir levert med LED lys orginalt.

Grunnen (tror jeg) til at dette skjer er fordi "hjernen" i sykkelen ikke merker nok motstand i et LED lys og tror derfor at pæren er røket.

Jeg har testet ut dette en del på tilhenger til bil og det eneste som fikser biffen er en motstand.

Hvis det er andre glødepærer på samme kurs så kan det hende du slipper motstand. Jeg er usikker på om "hjernen" klarer og skille på venstre blinklys fremme og venstre bak. Men på nyere sykler vil dem trolig merke dette. Men dette har jeg som nevnt fint lite peiling på. Det er nok noen mekanikere her inne som kjenner det tekniske på motorsykler langt bedre enn meg.

Når det er sagt så er det jo såre enkelt og legge til en motstand så jeg forstår ikke hvorfor dette er utelukket. En vanlig blinklyspære til motorsykkel er på rundt 20watt (12V). Men det betyr trolig ikke at man trekker å belaste kursen med så mye for å "lure" systemet til å tro at det sitter en glødepære der.

Inne i disse tilhengerkontaktene som Biltema selger som skal få en tilhenger med LED lys til å fungere som den skal, så sitter det kun små 2W motstander på 120ohm. Blinklysene er jo ikke på hele tiden heller så jeg ville først testet med slike.

Disse festes mellom +12V til blinklys og minus (jord). Altså i parallel. Når releet lukkes så vil "hjernen" se at det er motstand og vil ikke tro at pæren er gåen. Er hjernen såpass sofistikert at den også kan måle strøm, så kan du få problemer og må da bruke større motstand.

Sjekk også om led blinklysene du har kjøpt har en innbygget krets som eliminerer problemet ditt. Det kan godt hende dem har. Hvis ikke dem har det og du ikke vil legge til motstand, så har jeg følgende konklusjon:

Koble dem til å se om det virker. Vil du være 100% sikker før du kobler til de nye blinklysene så dropp det. Med stor sannsynlighet vil dem ikke blinke som dem skal så sant dem ikke har en indre krets som motvirker dette.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er en eldre sykkel du har, så er faktisk sjansen større for at det virker tror jeg. Er sykkelen din av nyere modell, så tror jeg ikke jeg ville veddet veldig mye på at det funket optimalt.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av mekkern »

2 muligheter enten legge inn motstand eller så blinker det fort som pokker.
Bytte relee er også mulig-men må ha rett kobling.
Er det styrt av ECU så får du "chassisfeil"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 02 feb 2022, 05:38 2 muligheter enten legge inn motstand eller så blinker det fort som pokker.
Bytte relee er også mulig-men må ha rett kobling.
Er det styrt av ECU så får du "chassisfeil"..
Jepp, det tror jeg også.

med et lite forbehold som nevnt over. Hvis venstre fremme og bak er på samme kurs og det er glødepære forran, så KAN det hende det funker med LED lys bak. Men jeg ville som nevnt ikke veddet for mye på det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville kjøpt med den motstanden jeg linket til over. Den er jo uhyre enkel å koble til.

De to sorte kobler man til chassis (jord) og så kobler man en rød ledning til hvert blinklys.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av mekkern »

0,5watt Led blinklys er jo elendig også... bør opp på minst 1watt for brukbart lys.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 02 feb 2022, 05:45 0,5watt Led blinklys er jo elendig også... bør opp på minst 1watt for brukbart lys.
Ja, mulig. Det kommer vel litt ann på hvor "effektive" diodene er og hvilke dioder som sitter der?

Evt. hvor mange dioder det er snakk om.

Mest sannsynlig sitter det slike dioder i blinklyset:
https://www.aliexpress.com/item/1000004 ... mainSearch

Mest sannsynlig flere enn en og erfaring synes jeg disse lyser ganske godt. Men jo mer jo bedre selvsagt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 05:43 Jeg ville kjøpt med den motstanden jeg linket til over. Den er jo uhyre enkel å koble til.

De to sorte kobler man til chassis (jord) og så kobler man en rød ledning til hvert blinklys.
Denne kunne missforstås ser jeg så jeg prøver igjen.

De to sorte kobles altså til jord. Det vil si chassis på sykkelen. De to røde ledningene ut av denne må kobles på ledningen som allerede går fra sikringsboks til blinklysene. Man må altså skjøte disse røde ledningene fra motstanden inn på den røde ledningen som går til blinklysene fra før.

Dette kan gjøres enkelt med to av disse:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... mainSearch

Eller på den noe uraffinerte måten. Du avmantler noen millimeter av ledningen som går til lysene og twinner på ledningen fra motstanden og lodder dem fast i hverandre før du surrer inn med elelektriker tape.

Men da får du ikke enkelt koblet dem fra hverandre ved en senere annledning.

Det finnes mer sofistikerte måter å gjøre dette på, men siden du allerede har nevnt at de ter uaktuelt med motstand, så stopper jeg her intil videre :)

Bare husk å isolere +12V ledningene til blinklysene skikkelig. Hvis det ligger løse kontakter der som kommer i kontakt med chassis på sykkelen så blir det kortslutning. ikke noe værre enn at sikringen går, men allikevel greit å ha i bakhodet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

En liten ting til:

Yes... I'm on fire today!! :twothumbs:

Gjør det enkelt for deg selv og gjør det skikkelig med en gang. jeg anbefaler ikke å knote med lodding, kapping av ledninger og surring med elektriker tape etc. Det vil gi deg et helvete neste gang du eller andre skal bytte ut lysene eller evt. fikse problemer.

Jeg ville satt på en kontakt på ledningene fra sykkelen til blinklysene. En ho-kontakt på disse og han-kontakt på ledningene fra blinklysene. På den måten kan du enkelt koble dem fra hverandre. Bruk en kontakt som er lett tilgjengelig.

Biltema har en serie kontakter som heter "Jet Seal". Disse er ganske kjente og er vanntette. Du kan også bruke kontakter som heter "deutch connector" og brukes ofte i biler rundt om. Eller du kan bruke XT60/XT30 kontakter.

Alle disse kontaktene er polvendte så man kan ikke koble dem til feil vei. Du kan feks. sette inn en bryter før motstanden, slik at du kan slå denne av/på etter behov. i tillfelle en annen eier eller du selv senere vil bytte tilbake til glødelys.

Nestemann som har sykkelen blir sikkert veldig glad for dette og du gjør det mye enklere for deg selv.

ledningene på sykkelen er som oftest ikke veldig lange og hvis du kapper disse for mye, så står du fort i fare for å måtte skjøte på disse eller evt. legge opp mye ledninger helt fra sikringsboksen. la de orginale ledningene være så langt det lar seg gjøre.

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av andreasaunoien »

Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 05:29 Med tanke å at du spesifikt sier at du ikke ønsker å legge til flere motstander, så stemmer jeg nei. Jeg TROR du kan få problemer med at de nye LED blinklysene ikke blinker som dem skal.

Vertfall så er dette et problem på nærmest alle nyere biler som ikke blir levert med LED lys orginalt.

Grunnen (tror jeg) til at dette skjer er fordi "hjernen" i sykkelen ikke merker nok motstand i et LED lys og tror derfor at pæren er røket.

Jeg har testet ut dette en del på tilhenger til bil og det eneste som fikser biffen er en motstand.

Hvis det er andre glødepærer på samme kurs så kan det hende du slipper motstand. Jeg er usikker på om "hjernen" klarer og skille på venstre blinklys fremme og venstre bak. Men på nyere sykler vil dem trolig merke dette. Men dette har jeg som nevnt fint lite peiling på. Det er nok noen mekanikere her inne som kjenner det tekniske på motorsykler langt bedre enn meg.

Når det er sagt så er det jo såre enkelt og legge til en motstand så jeg forstår ikke hvorfor dette er utelukket. En vanlig blinklyspære til motorsykkel er på rundt 20watt (12V). Men det betyr trolig ikke at man trekker å belaste kursen med så mye for å "lure" systemet til å tro at det sitter en glødepære der.

Inne i disse tilhengerkontaktene som Biltema selger som skal få en tilhenger med LED lys til å fungere som den skal, så sitter det kun små 2W motstander på 120ohm. Blinklysene er jo ikke på hele tiden heller så jeg ville først testet med slike.

Disse festes mellom +12V til blinklys og minus (jord). Altså i parallel. Når releet lukkes så vil "hjernen" se at det er motstand og vil ikke tro at pæren er gåen. Er hjernen såpass sofistikert at den også kan måle strøm, så kan du få problemer og må da bruke større motstand.

Sjekk også om led blinklysene du har kjøpt har en innbygget krets som eliminerer problemet ditt. Det kan godt hende dem har. Hvis ikke dem har det og du ikke vil legge til motstand, så har jeg følgende konklusjon:

Koble dem til å se om det virker. Vil du være 100% sikker før du kobler til de nye blinklysene så dropp det. Med stor sannsynlighet vil dem ikke blinke som dem skal så sant dem ikke har en indre krets som motvirker dette.
Er en 2018 modell Suzuki gsxr 125. Men største grunnen til at jeg ikke vil sette inn en resistor/motstand er at jeg har hørt at det kan bli veldig varmt for ledningene. Og de kan i verste fall smelte og sikkert starte Brann.

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av andreasaunoien »

Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Litt usikker på hva du mener her.

Hvis det følger med kontakter som passer rett på, så er det ingen grunn til å knote med å bytte kontakter. Motstand monteres mellom +12V til blinklys og jord (chassis).

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Grankongla »

andreasaunoien skrev: 02 feb 2022, 08:07 Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
Hvordan du må koble vil da avhenge av hvilken motstand du går for. Om motstanden har kontakter også trenger du jo ikke fjerne noe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.

Svar