Hjelp!! Bytte blinklys bak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer

Skal man bytte relé eller ikke?

Avstemmingen ble avsluttet den 05 feb 2022, 01:09

Ikke bytt
2
67%
Bytt
1
33%
 
Stemmer totalt: 3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

andreasaunoien skrev: 02 feb 2022, 08:07 Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
Gul er med 90% sikkerhet +12V og sort er jord. (eller "minus" som det heter i DC verden)

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 13:29 Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.
På et koblingsskjema vil det se likt ut. Hvordan det ser ut fysisk er noe annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 02 feb 2022, 14:55
Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 13:29 Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.
På et koblingsskjema vil det se likt ut. Hvordan det ser ut fysisk er noe annet.
Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.

Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 15:00Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.

Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.
Men det har nå fint lite med poenget mitt å gjøre. Han spurte hva han skal gjøre med kontaktene. Jeg sa at det vil avhenge av motstanden. Noen av de kommer med kontakter, andre gjør ikke det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 02 feb 2022, 15:10
Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 15:00Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.

Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.
Men det har nå fint lite med poenget mitt å gjøre. Han spurte hva han skal gjøre med kontaktene. Jeg sa at det vil avhenge av motstanden. Noen av de kommer med kontakter, andre gjør ikke det.
Slik jeg forsto han så mente han at det var kontakter på blinklysene han mente.

Hvis det skulle sitte en kontakt på selve motstanden så er det fortsatt ett fett hvordan denne kobles. Bare den ene siden er til jord og den andre til +12V.

Jeg tror motstanden blir levert med to ferdige ledninger som stikker ut. En til jord, og en til +12V. Voila!

Om motstanden sitter i parallel nærme lykten eller rett etter sikringsboksen spiller liten trille. Plasser den der det passer best.

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av andreasaunoien »

Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 11:09 Litt usikker på hva du mener her.

Hvis det følger med kontakter som passer rett på, så er det ingen grunn til å knote med å bytte kontakter. Motstand monteres mellom +12V til blinklys og jord (chassis).
Hvis jeg skal sette på en motstand blir jo de ubrukelig?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Først kobler du blinklysene til sykkelen på vanlig måte. Gul til +12V og sort til jord. Evt. koble dem til med kontakten hvis dem har dette og den passer til sykkelen.

Når det er gjort, så må du feste motstanden og koble den til +12V ledningen som går til blinklyset og den andre enden til den sorte jordingsledninger. Evt. til chassis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

De to ledningene fra motstanden kan du hvis du får til også dytte inn i kontakten med ett bein til jord og et til +12V og bare teipe den fast. Men det er nok ikke anbefalt. Men ja, det enkleste.

Denne motstanden kan bli ganske varm, så jeg ville kanskje ikke festet den til plastikk. Er kanskje ikek så farlig med blinklysene som man bruker sjeldent og som ikke er på hele tiden, men disse motstandene kan fort bli opp mot 200 grader.

Jeg vet ikke hvor mange watt den motstanden du har kjøpt er på, men den er vertfall ikke overdimensjonert vil jeg tro. En vill gjetning sier meg 15watt eller deromkring. Jeg vet heller ikke hvor stor den motstanden er. Men ved kontinuerlig bruk blir disse veldig varme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak

Legg inn av Bjerknez »

Her er ett koblingsskjema som jeg har forsøkt å gjøre så enkelt som mulig. Nøyaktig slik skal du koble lasten til blinklys kretsen.
koblingsskjema.PNG
I ditt tilfelle, skal gul kobles til +12V og sort til GND. Sort ledning er nesten alltid GND/jord.

Når det gjelder motstanden så er det samme hvilken vei du kobler denne, bare den ene siden går til +12V og den andre til GND/jord/Chassis.

Jeg er usikker på om det kan forklares på noe enklere måte enn dette. Mulig andre her er flinkere enn meg til det... :redface

Altså, HVOR du kobler motstanden i kretsen er ikke viktig. Du kan dytte beina eller ledningene fra motstanden rett i kontaktskjøten til +12V og GND/chassis, eller du kan koble den fra +12V til GND/Chassis ett annet sted på samme kursen. Koble den der du synes er enklest og eller der du føler den er minst i veien.

Sørg for at den ikke ligger inntil plastikk eller ting som kan smelte. Trolig ikke noe problem i dette tilfellet, men bedre føre var etc.

Hvis begge ledningene (+12V og GND) til blinklyset bak også vises under salen feks. Så kan du koble motstanden der hvis du vil. Men motstanden må kobles ETTER releet. Hvis du kobler motstanden forran releet så vil du trekke strøm fra batteriet hele tiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar