Maltraktert batteripol

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Maltraktert batteripol

Legg inn av Domino »

Da jeg tok ut batteriet for vinterlagring i oktober, så jeg at plusspolen har fått hard medfart.
IMG_20220307_205759.jpg
IMG_20220307_205731.jpg
IMG_20220307_205714.jpg
Sannsynligvis har jeg strammet for mye, bly er jo forholdsvis mykt.

Spørsmålet er: Hvor stor praktisk betydning har dette? Jeg hadde litt startproblemer på slutten av sesongen, en gang måtte jeg ha starthjelp for å komme meg heim selv om det skulle være bra med strøm på batteriet. Er det grunn til å tro at det er en sammenheng?

Jeg hadde planer om å måle ladespenningen i fjor høst, men det ble med planen. Tida gikk visst fortere enn forventet... Jeg lurte på om startproblemene kunne komme av dårlig lading. Like før startproblemene kom, klarte jeg å legge fra meg sykkelen på betonggulvet i uteboden. Det var visst "noen" som ikke hadde skyvd sidestøtta helt frem. Så jeg hadde en svakt fundert teori om at det hadde skjedd noe under "parkeringen". Men dynamoen er på høyresida og sykkelen ble lagt på venstresida.

Er det like greit å bare være proaktiv og kjøpe nytt batteri uansett? Og har folk i så fall noen klare anbefalinger? Jeg har ikke hatt grunn til å være misfornøyd med Biltema-batteriet jeg har nå. Batteripolene er kanskje laget i like mykt materiale uansett merke?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av BjørnSover »

Sikkert greit å sette på skiver på begge sider. Bør kunne gi god kontakt

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av dypen »

Kjøp nytt batteri, det er vel ikke nytt det du har der … Hvilke merke du velger kommer litt an på hva du føler best for selv. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av mekkern »

Hvis batteriet er noen år ville jeg spandert på et nytt-uansett hvor du kjøper batteri så mål spenningen før du tar det med hjem-er hvilespenningen under 12 volt så har det stått lenge i hylla og ikke sikkert det er 100% å stole på-de står seg ihjæl i butikkene.
anbefaler for øvrig smf batteriene til Tema over gel.
Så lader du det helt opp og starter sykkelen og sjekker ladinga.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av dypen »

De siste to batteriene jeg har kjøpt (Yuasa og Exide) var tørre, følger med syrepakke.
00523871-77B9-44F6-B1D6-73653E9295E5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Domino »

Batteriet var kjøpt nytt av forrige eier sommeren 2020, så det er to år til sommeren. Jeg vedlikeholdsladet det i januar, så vidt jeg husker. Jeg kan jo sjekke hva hvilespenningen er nå. Hadde batteriet stått i sykkelen, kunne jeg ha målt spenningen mens startmotoren går, samt ladespenningen. Jeg innbiller meg at det ville gitt meg noen svar. Eller er jeg på jordet?

Skal uansett sjekke smf-batterier, samt høre hva lokal Kawa-forhandler kan selge meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 08 mar 2022, 06:32 Batteriet var kjøpt nytt av forrige eier sommeren 2020, så det er to år til sommeren. Jeg vedlikeholdsladet det i januar, så vidt jeg husker. Jeg kan jo sjekke hva hvilespenningen er nå. Hadde batteriet stått i sykkelen, kunne jeg ha målt spenningen mens startmotoren går, samt ladespenningen. Jeg innbiller meg at det ville gitt meg noen svar. Eller er jeg på jordet?

Skal uansett sjekke smf-batterier, samt høre hva lokal Kawa-forhandler kan selge meg.
mener å ha lest at spenningen ikke bør synke under 11V i det man prøver og starte sykkelen. Som sagt så sier hvilespenningen lite om batteriets tilstand. Men du vil jo få en indikasjon når du måler spenningen mens du starter sykkelen.

Merk at de fleste multimetere ikke oppdaterer seg fort nok til at du kan få en nøyaktig avlesing. mange multimetere har "max/min" funksjon som gjør at du i etterkant av målingen kan sjekke max/min verdier.

Det beste multimeteret man kan bruke i slike tilfeller vil jeg tro er et analogt multimeter (med viser).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Bjerknez »

Men når kontaktflaten blir mindre (grunnet ødelagt pol) så vil motstanden bli høyere og ved høy last av batteriet som feks. under start, så kan dette gjøre at spenningen synker enda mer.

Men om den ødelagte polen er nok til å innvirke til dette i dette tilfellet er jeg usikker på.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av FredrikE24 »

Bare kjøp nytt, dette blir potensielt større problemer utover sesongen om du har problemer nå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 mar 2022, 07:02 Bare kjøp nytt, dette blir potensielt større problemer utover sesongen om du har problemer nå.
Må vel si meg enig der. hadde ikke tvilt på det :thumleft

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Domino »

Jeg har tannlegetime i Tromsø i dag, så da kan jeg stikker innom både Biltema og andre "pushere".

Det batteriet jeg har er for øvrig SMF. Jeg har ikke hatt noen grunn til å være misfornøyd med det fram til i fjor høst.

Og jeg ser jo klart at dersom plusspolen er årsaken til startproblemene så kan det bare bli verre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Bjerknez »

Hvis batteriet er dårlig fra før, så vil i vertfall ikke en ødelagt batteripol hjelpe. Spesielt når man laster batteriet siden motstanden blir større.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Nineball »

Da jeg byttet batteri på Sportsteren ifjor, var Yasu billigere enn Biltema og kun 1 dags ventetid. Kjøper helst kvalitet på en så essensiell del. Ikke noe er kjipere enn at batteriet brått svikter.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av mekkern »

9volt så slutter stort sett alle tenning/ecu å funke...men bør ikke dabbe stort under 11 ved last og kald motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Maltraktert batteripol

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ta med deg et volt-meter eller en eller annen enkel spenningsmåler. Som mekkern er inne på, enkelte butikker passer ikke på dette og alle typer bly/syre har en del selvutladning i +22 (lite på tørre).
Nevnte sted (kjede) har jeg kjøpt vedlikeholdsfritt bly/syre batteri på (backup-batteri til en alarm-sentral) sist høst. Det var helt ødelagt av lav spenning (sulfatering) så det tok ikke lading i det hele tatt.
Har de flere batterier av riktig type i forhold til det du skal ha, så ville jeg ha plukket det med høyest hvilespenning, selv om det i seg selv ikke er noen garanti så er det en indikator på hvor lenge det har stått siden siste lading.
Personlig ville jeg ha kjøpt et Yuasa til mc og til bil kjøper jeg ikke annet enn Exide eller Varta om batteri må byttes før jeg bytter ut bilen.

Svar