Batteri flatt - igjen

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
xavi0n
Innlegg: 496
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av xavi0n »

Bjerknez skrev: 24 mar 2022, 05:29 Nå som du har investert i et nytt batteri vill jeg samtidig testet det under last om det klarer og holde spenningen på et akseptabelt nivå under start etc.

En slags gyllen regel er at et batteri ikke bør gå under 11V (ish) under start. Vertfall ikke et helt nytt batteri.

Et multimeter har jeg uansett funnet ut er uunnværlig sak og ha i skapet. Man trenger ikke å forstå alle aspektene med et multimeter for at det skal kunne hjelpe deg i hverdagen. Måling av spenning (volt), strøm (ampere/milliampere), motstand og kontinuitet er de mest grunnleggende funksjonene man trenger i hverdagen.

Alle kabler og ledninger har motstand. Jo lenger og eller tynnere kabelen er jo mer motstand er det i kabelen. Motstanden øker i takt med strømforbruket (ampere).

Hvis hvilespenningen på batteriet (hvor mange volt det viser uten last) er feks. 12.8V og spenningen under start synker til under 11V så er/begynner batteriet å bli dårlig, ELLER du KAN ha dårlig jording til feks. starteren.

Grunnen til en evt. dårlig motstand i en kabel til feks. starteren er vel som oftest dårlig kontakt. Evt. kan kabelenen ha fått en skade ett eller annet sted. Men som tidligere nevnt så er dette lite sannsynlig på nyere sykler. Men sjekk koblingen til batteripolene.

Merk at det kan være vanskelig og måle spenningen under start med et multimeter da mange oppdateres for sagte til at du faktisk får målt eller sett den laveste spenningen i displayet. Så i slike tilfeller kan det være best å bruke et analogt multimeter (med viser) eller evt. bruke "max/min" funksjonen på multimeteret hvis du har det.
Akkurat dette med 11v vil jeg påstå er tøv, en starter trekker såpass med strøm at man vil få et massivt spenningsfall ved start, spesielt på mc med små batterier.
Ser ofte på store motorer at jeg er nede i 10,5-11v under start uten at det er noe problem
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av utc »

Hadde et likedant problem med GSA 2019. Byttet batteri og det hjalp igrunnen ikke. Verkstedet fant ut at starteren var problemet og det var ikke helt ukjent for de. Starteren ble byttet. Vedvarer problemet så få et kvalifisert verksted til å sjekke ut dette. Lykke til :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Man skal huske på at dette er etter en overvintring. Ikke uvanlig at et tilårskomment batteri som har hengt på batterikokern hele vintern får kortslutning av en celle eller to.. Så ingen vits i gå så hardt ut med en gang.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt så koster det ikke mer enn 2 minutter og måle motstanden (hvis man har et multimeter) o i beste fall sparer man pengene.

Men ja, det er mest sannsynlig at nytt batteri er det som skal til.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

Som sagt, nytt batteri er kjøpt inn og står på kjøkkenbordet og skal settes inn i sykkelen på lørdag eller noe. Om valget var godt eller dårlig eller om pengene kunne vært spart... tja. Valget er tatt og handlingen er utført. Nytt batteri ble det. :thumleft
SilverSmurfer skrev: 24 mar 2022, 10:54 Hva slags type batteri er det? Hvis du har investert i et lithium batteri så vil det fungere veldig mye dårligere enn tradisjonelle AGM batterier når det er kaldt.
Ikke Lithium. Verken det som sto i eller det som skal inn.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

utc skrev: 24 mar 2022, 13:38 Hadde et likedant problem med GSA 2019. Byttet batteri og det hjalp igrunnen ikke. Verkstedet fant ut at starteren var problemet og det var ikke helt ukjent for de. Starteren ble byttet. Vedvarer problemet så få et kvalifisert verksted til å sjekke ut dette. Lykke til :twothumbs:
Spennende.... jeg skal være obs på hvordan sesongen forløper seg, om jeg merker at det er noe tull. Orker ikke å bli stående på vidda etter en benstrekk med en sykkel som ikke vil starte igjen :sk?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 24 mar 2022, 15:53 Som nevnt så koster det ikke mer enn 2 minutter og måle motstanden (hvis man har et multimeter) o i beste fall sparer man pengene.

Men ja, det er mest sannsynlig at nytt batteri er det som skal til.
Det er nok bedre å måle spenningsfallet fremfor motstand, mye enklere og mye mer nøyaktig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 mar 2022, 17:19
Bjerknez skrev: 24 mar 2022, 15:53 Som nevnt så koster det ikke mer enn 2 minutter og måle motstanden (hvis man har et multimeter) o i beste fall sparer man pengene.

Men ja, det er mest sannsynlig at nytt batteri er det som skal til.
Det er nok bedre å måle spenningsfallet fremfor motstand, mye enklere og mye mer nøyaktig.
Ja, men da vet man jo evt. ikke hva som gjør at spenningsfallet er stort, siden dårlig jording KAN være en årsak? Det er vel ganske opplagt at spenningsfallet er stort hvis ikke sykkelen starter?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Måler du en spenning som er tilnærmet 0 mellom minuspol og ramme, alternativt differansen mellom måle mellom pluss og minus og pluss og ramme, så har du ikke dårlig jord.

BMW har tilleggsjord for startern som regel, direkte til minuspol faktisk, så jeg har jo mine tvil om at dette er et problem.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 mar 2022, 17:42 Måler du en spenning som er tilnærmet 0 mellom minuspol og ramme, alternativt differansen mellom måle mellom pluss og minus og pluss og ramme, så har du ikke dårlig jord.

BMW har tilleggsjord for startern som regel, direkte til minuspol faktisk, så jeg har jo mine tvil om at dette er et problem.
Joda, men det blir vel litt det samme om man måler spenning mellom minuspol og ramme eller om man måler motstand? Prøver du bare og forvirre meg med alternative løsninger, eller er det bedre og måle spenning mellom minuspol og chassis kontra motstand?

Men ja, jeg er enig i at dårlig jording mest trolig ikke er problemet. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, jeg prøver ikke å forvirre, å måle spenning er en bedre metode. Da kan man ta målingene kjapt og greit uten å gjøre noen koblinger og det gir et mye klarere bilde av hva som foregår->Er det spenningsfall, eller er det ikke, og hvor mye er det i såfall?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev:Hvis sykkelen lader som den skal, er det som regel batteriet som er dårlig. Sjelden dårlig jording, hvis ikke sykkelen er veldig gammel.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Med mindre man gjør som meg og gjemmer hovedjording oppi skjermen...og blir rimelig oppgitt og etter å ha kjøpt/montert nytt batteri, gir rett å slett opp .

Og klaske til salen , for liksom å si takk til problembarnet, Pan European, klasken fikk jording til å falle ned, og man blei litt stum.

Stum for hvem skulle man kjefte på,

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av utc »

Isbilen skrev: 24 mar 2022, 17:07 Spennende.... jeg skal være obs på hvordan sesongen forløper seg, om jeg merker at det er noe tull. Orker ikke å bli stående på vidda etter en benstrekk med en sykkel som ikke vil starte igjen :sk?
Den gang da problemet mitt dukket det opp manglet det ikke på alle tips som dukker opp igjen her om både batteri, batteriklemmer, jording og vann i knærne. Og joa, jeg kjenner igjen alle de gode og ganske sikkert velmente rådene som har dukket opp i tråden. Og det er ikke sikkert de er feil heller. Men så langt jeg kan se har ingen spurt deg om hvordan starteren og motor høres ut når du vrir om nøkkelen. Høres det normalt ut........eller....???
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

Nevnte det såvidt i startinnlegget, men det er ingen ulyder, bare at den sveiver en gang, så kanskje to, så en gang og så ingenting.

Dytta inn nytt batteri på søndag og det var fyr på første forsøk og har vært stabilt godt siden ✌🏻
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

Isbilen skrev: 29 mar 2022, 21:37 Nevnte det såvidt i startinnlegget, men det er ingen ulyder, bare at den sveiver en gang, så kanskje to, så en gang og så ingenting.

Dytta inn nytt batteri på søndag og det var fyr på første forsøk og har vært stabilt godt siden ✌🏻
Kan jo kanskje være greit å sjekke om det er noe som trekker strøm når tenning er av?
Sett multimeter proben (hvis du har ett multimeter) i 10amp kontakten og løsne jordingskabelen (den sorte) fra batteriet. Dette gjøres med tenningen av og nøklene ut av tenningen. Putt den ene proben i serie mellom jordingsklypa du tok av og den andre til batteripolen.

Du skal da ikke se at det blir trekt nevneverdig med strøm. Noen 10 talls milliampere er trolig greit, men ikke noe mer. Husk å ikke starte sykkelen etc. mens multimeteret er tilkoblet. Da ødelegger du trolig multimeteret med stor sikkerhet. :)

Svar