Smøre eller bytte?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Norsense »

Sikkert litt sent, men denne metoden (tatt fra Haynes) er enkel, fungerer bra, og sparer ofte demontering.
Screen Shot 2022-07-19 at 13.14.34.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Jada, 43 mil er ikke så ille. Neste uke skal jeg kjøre tur-retur Trondheim, det er 112 mil hver vei.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Ja, jeg brukte metoden fra Haynes. Fant den på YouTube i går. Sprayboksen med PTFE står igjen på Bardufoss, viser det seg, så det ble plan B.

Det ser ut til at kablene ikke gikk så tregt, i stedet var det selve gasshandtaket som gikk tregt. Så der har jeg gjort reint og smurt. Det viste seg også å være en liten forskjell på original gasswire og den ene jeg har kjøpt ("pull"-wiren), så jeg må fram med baufila og sage av en liten plastbit.

Men først skal jeg se ferdig Man Utd mot Krystallpalasset!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Nye kabler er på plass, gasshandtaket går mye lettere, og gassen går tilbake av seg selv. Men jeg må nok synkronisere, for den går alt for høyt på tomgang og holder på å stoppe når jeg gir gass. Så får jeg se om jeg får lånt vakuummeter eller om jeg må kjøpe.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Kjellrf »

Domino skrev: 20 jul 2022, 14:39 Nye kabler er på plass, gasshandtaket går mye lettere, og gassen går tilbake av seg selv. Men jeg må nok synkronisere, for den går alt for høyt på tomgang og holder på å stoppe når jeg gir gass. Så får jeg se om jeg får lånt vakuummeter eller om jeg må kjøpe.
Husk at før en forgasser synkronisering, skal ventilene justeres.
Tviler på at problemet ditt kan løses med synkronisering aleine.
Om forgasserne trenger synkronisering, kan du sjekke ved å kjenne om svanehalsene blir likt eller ulikt varme ved kaldstart. Men kan også være andre feilkilder til det. Hva slags sykkel?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

1992 Kawasaki ZX-6. Men de nevnte symptomene kom jo etter at jeg ved en feiltakelse tukla med en eller flere synkroniseringsskruer. Den gikk helt greit før det.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Kjellrf »

Så på bildet ditt, hadde maken 92 ZX6 for 22-23 år siden . LA-registrert.
Ventilene skal sjekkes/justeres hver 12.000km /7.500miles.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Min er bruktimportert fra USA i 1997. Den hadde et verkstedopphold for ca 2000 km siden, men daværende eier husker ikke hva som ble gjort (han fikk den ikke til å gå skikkelig) og verkstedet har byttet datasystem og har ingen gamle data. Så en ventilsjekk står på to-do lista.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Da virker det som sykkelen går som den skal igjen. Jeg kjøpte to 1 mm bor og foretok en grovsynkronisering ved hjelp av "the drill bit method".
IMG_20220722_125302.jpg
Nå svarer den umiddelbart på gasspådrag. Jeg fikk ikke testet på vei, både pga regnværet og fordi jeg ikke somlet meg til å lime det dårlige kåpefestet før i formiddag.
IMG_20220722_183824.jpg
Jeg tenker Tec7'en skal få herde litt lenger før jeg skrur venstre bakre sidekåpe på igjen. Så skal det handles inn vakummetre etter hvert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av mekkern »

jeg liker bedre carbtune enn vakumklokker.
https://www.carbtune.com/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Smøre eller bytte?

Legg inn av Domino »

Ja, den så ikke dum ut. Noen bygger jo noe lignende sjøl med gjennomsiktig plastslange og ATF eller en annen olje med lett synlig farge.

https://www.youtube.com/watch?v=C3tXygCxtNQ

Svar