Justering av speedometer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Zrx1200
Innlegg: 1
Registrert: 17 jul 2022, 20:21
Motorsykkelen din: Kawasaki ZRX 1200 (2001)

Justering av speedometer?

Legg inn av Zrx1200 »

Jeg har en Kawasaki ZRX 1200-S (2001) der speedometeret viser for høy hastighet.
Jeg må opp til rundt 67 km/h på speedometeret for å nå 60 km/h på GPS.

Er det noe jeg kan justere / bytte ut for å rette på dette?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel ganske vanlig at GPS hastighet er lavere enn det som vises på speedometeret. Min viser rundt 5km/t "feil". Feilmarginen er trolig større på eldre sykler...?

Altså ikke uvanlig. Men hvordan og om man kan justere det vet jeg ikke noe om.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av dypen »

Alle kjøretøyer jeg har hatt viser over radarmålt evt GPS målt hastighet. For å komme så nært som mulig må du ha nytt dekk i tilnærmet standard dimmensjon men du vil fortsatt ligge over.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes alle kjøretøyer i dag burde vise faktisk hastighet. Kan ikke se det store problemet med det. Oppdateringsfrekvensen blir kanskje dårligere?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 13:51 Jeg synes alle kjøretøyer i dag burde vise faktisk hastighet. Kan ikke se det store problemet med det. Oppdateringsfrekvensen blir kanskje dårligere?
Nei, det er strategi det er snakk om. Alt jeg har prøvd av Honda har vist 85 når jeg lå i 80. Har prøvd flere Yamaha, alle viste 83. Og folk som jeg har kjørt med på BMW sier at deres sykler viser 83 når de ligger i 80.
Jeg tror tanken bak det er at hvis speedometeret er helt nøyaktig i utgangspunktet, feks at du kjører i 80 og det viser 80 på samme tid, så vil en liten feil på speedometeret føre til at du kjører over fartsgrensen.

Og dersom det viser 80, og du egentlig ligger i 85, så kan produsenten bli ansvarlig for boten siden det var feil på utstyret deres som gjorde at du kjørte for fort. Eller til å med bli ansvarlige for en større ulykke hvis det at du holder høyere fart enn det du tror du gjør fører til at du havner i en ulykke.

Derfor legger de inn sikkerhetsmarginer på 3-5 km/t slik at speedometeret alltid viser litt høyere hastighet enn det du faktisk kjører, for å redusere sannsynligheten for at små feil fører til at folk kjører over fartsgrensen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

Du har nok et poeng, men jeg er ganske sikker på at bilprodusenter kunne fraskrevet seg det ansvaret ved å installere et GPS styrt speedometer. Jeg mener altså ikke at dem skal justere vanlige speedometere til å vise det samme som en GPS, men montere en en faktisk GPS måler. Det blir jo likt for alle.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 16:40 Du har nok et poeng, men jeg er ganske sikker på at bilprodusenter kunne fraskrevet seg det ansvaret ved å installere et GPS styrt speedometer. Jeg mener altså ikke at dem skal justere vanlige speedometere til å vise det samme som en GPS, men montere en en faktisk GPS måler. Det blir jo likt for alle.
Du har nok rett i det, og jeg mener å huske at en del sportsbiler har bortimot 100% nøyaktige speedometere nå.

Men noe går kanskje også på vane? Folk er vant til at de må kjøre i 85 for å holde 80, så hvis du plutselig gir dem et 100% nøyaktig speedometer ender de kanskje opp med å kjøre for fort?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 21 jul 2022, 17:44
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 16:40 Du har nok et poeng, men jeg er ganske sikker på at bilprodusenter kunne fraskrevet seg det ansvaret ved å installere et GPS styrt speedometer. Jeg mener altså ikke at dem skal justere vanlige speedometere til å vise det samme som en GPS, men montere en en faktisk GPS måler. Det blir jo likt for alle.
Du har nok rett i det, og jeg mener å huske at en del sportsbiler har bortimot 100% nøyaktige speedometere nå.

Men noe går kanskje også på vane? Folk er vant til at de må kjøre i 85 for å holde 80, så hvis du plutselig gir dem et 100% nøyaktig speedometer ender de kanskje opp med å kjøre for fort?
Man har selv et ansvar mener jeg om å holde den hastigheten på speedometeret som hastigheten på stedet viser hvis kjøreforholdene tillater det. Man kan jo bare reklamere med at "denne bilen blir levert med 100% korrekt speedometer uten feilmarginer"

Tror ikke man bør gjøre dette så voldsomt innviklet.

Eneste mulige bakdelen slik jeg ser det er trolig oppdateringsfrekvensen på GPS speedometeret. Men det kan trolig fikses digitalt med noen algoritmer som gir en raskere visuell effekt. Jeg vet ikke.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 18:19
SilverSmurfer skrev: 21 jul 2022, 17:44
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 16:40 Du har nok et poeng, men jeg er ganske sikker på at bilprodusenter kunne fraskrevet seg det ansvaret ved å installere et GPS styrt speedometer. Jeg mener altså ikke at dem skal justere vanlige speedometere til å vise det samme som en GPS, men montere en en faktisk GPS måler. Det blir jo likt for alle.
Du har nok rett i det, og jeg mener å huske at en del sportsbiler har bortimot 100% nøyaktige speedometere nå.

Men noe går kanskje også på vane? Folk er vant til at de må kjøre i 85 for å holde 80, så hvis du plutselig gir dem et 100% nøyaktig speedometer ender de kanskje opp med å kjøre for fort?
Man har selv et ansvar mener jeg om å holde den hastigheten på speedometeret som hastigheten på stedet viser hvis kjøreforholdene tillater det. Man kan jo bare reklamere med at "denne bilen blir levert med 100% korrekt speedometer uten feilmarginer"

Tror ikke man bør gjøre dette så voldsomt innviklet.

Eneste mulige bakdelen slik jeg ser det er trolig oppdateringsfrekvensen på GPS speedometeret. Men det kan trolig fikses digitalt med noen algoritmer som gir en raskere visuell effekt. Jeg vet ikke.
Og at 0-100 tidene folk legger ut blir hakket mindre imponerende.. :)

Uansett så tenker jeg at det er ikke så viktig nøyaktig hvorfor de gjør det, men det er intressant at de tilsynelatende gjør det med vilje.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

0-100 tider er uansett veldig lite interresant synes jeg. Vertfall i MC verdenen. 50 - 120 derimot synes jeg er mer viktig.

Var et par unggutter i en noen år gammel BMW 520i som lå bak meg opp romsdalen. Dem lå relativt nærme meg uansett om jeg ga litt gass eller ikke. Når jeg dro på, så dro dem på etc.

Jeg la Rocketen ned i 4 giret og ga gjernet og da forsvant dem fort. Men jeg bestemte meg for å stoppe lenger opp og slippe dem forbi. Jeg ønsket ikke å ha disse opp i ræva på meg hele veien. Dem ga meg vertfall tommel opp når dem passerte så jeg regner med dem forsto at dem var sjanseløse.

Men altså, det er aksellerasjon i fart som er det viktigste synes jeg. Det er ikke så ofte jeg føler et behov for å legge meg ned i fosterstilling og tyne sykkelen fra stillestående. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 18:59 0-100 tider er uansett veldig lite interresant synes jeg. Vertfall i MC verdenen. 50 - 120 derimot synes jeg er mer viktig.
Kunne sikkert hatt en lang diskusjon om hvilke tider som er mest relevante, men det blir såpass langt off-topic at det klart hører hjemme i en egen tråd, kunne forøvrig vert et intressant tema. Poenget var heller at folk liker når det går fort, og hvis speedometeret viser litt ekstra kan de skryte på seg litt ekstra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 21 jul 2022, 20:17
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 18:59 0-100 tider er uansett veldig lite interresant synes jeg. Vertfall i MC verdenen. 50 - 120 derimot synes jeg er mer viktig.
Kunne sikkert hatt en lang diskusjon om hvilke tider som er mest relevante, men det blir såpass langt off-topic at det klart hører hjemme i en egen tråd, kunne forøvrig vert et intressant tema. Poenget var heller at folk liker når det går fort, og hvis speedometeret viser litt ekstra kan de skryte på seg litt ekstra.
Trenger ingen lang diskusjon om det, siden vi trolig ikke er enige uansett :thumleft

Så vi kan stoppe her for min del :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av FreewheelBurning »

GPS funker ikke i tunnel. Da må det logikk til for å bytte og eksisterende som backup. Det høres kanskje enkelt ut men blir fort komplisert. KISS prinsippet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 21 jul 2022, 21:05 GPS funker ikke i tunnel. Da må det logikk til for å bytte og eksisterende som backup. Det høres kanskje enkelt ut men blir fort komplisert. KISS prinsippet!
Er nok mulig og kombinere GPS med vanlig speedometer sensor for økt frekvens samt en kalkulert fart i tuneller. Jeg tror ikke dette er rocket sience i 2022 når vi allerede har funnet opp biler som kjører av seg selv. Tror jeg da.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av mekkern »

Spiller egentlig et par kmh noen rolle egentlig? Synes det er greit at bilen viser 2-3 km for mye hele tiden for da er det innenfor hysteresen på den adaptive cruisecontrollen og jeg kan sette 60 eller 80 uten prob med laserkontroll.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar