Justering av speedometer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet ikke, men hadde 10 biler som kjører etterhverandre faktisk holdt lik hastighet, så hadde man fått mer flyt i trafikken. Også hadde vi kanskje fått søndagskjørerne som notorisk niholder nåla nøyaktig på den fartgrensen som er på stedet og gjerne litt under for å være sikker til å få opp farten bittelitt og akkurat nok til å ikke irritere andre.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av mekkern »

DA hadde kjørt ennå saktere for å være på sikre siden. 🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 21 jul 2022, 22:24 DA hadde kjørt ennå saktere for å være på sikre siden. 🤣
Haha... :lol

Hobba
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2018, 12:15
Motorsykkelen din: BMW F900XR 2021
Sted: Sandnes

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Hobba »

Zrx1200 skrev: 21 jul 2022, 12:49 Jeg har en Kawasaki ZRX 1200-S (2001) der speedometeret viser for høy hastighet.
Jeg må opp til rundt 67 km/h på speedometeret for å nå 60 km/h på GPS.

Er det noe jeg kan justere / bytte ut for å rette på dette?
Hva med Speedohealer?

https://www.motor-import.no/healtech-el ... ohealer-v4

Jeg har ikke testet dette selv, men regner med at det fungerer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 22:10 I utgangspunktet ikke, men hadde 10 biler som kjører etterhverandre faktisk holdt lik hastighet, så hadde man fått mer flyt i trafikken. Også hadde vi kanskje fått søndagskjørerne som notorisk niholder nåla nøyaktig på den fartgrensen som er på stedet og gjerne litt under for å være sikker til å få opp farten bittelitt og akkurat nok til å ikke irritere andre.
At folk holder ulik hastighet har nok ingen ting med speedometere å gjøre... Noen folk kjører rett og slett i sneglefart.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 22 jul 2022, 11:30
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 22:10 I utgangspunktet ikke, men hadde 10 biler som kjører etterhverandre faktisk holdt lik hastighet, så hadde man fått mer flyt i trafikken. Også hadde vi kanskje fått søndagskjørerne som notorisk niholder nåla nøyaktig på den fartgrensen som er på stedet og gjerne litt under for å være sikker til å få opp farten bittelitt og akkurat nok til å ikke irritere andre.
At folk holder ulik hastighet har nok ingen ting med speedometere å gjøre... Noen folk kjører rett og slett i sneglefart.
Ikke alltid, men når tante Berit som er veldig opptatt av fartsbegrensningene legger seg i nøyaktig 60 på speedometeret og jeg som kommer bak ligger i 67km/t på speedometeret så blir på en måte tante berit en liten flaskehals. Det er selvsagt mange andre faktorer også som spiller inn her, men det vil nå vertfall ikke bli værre mener jeg.

Men personlig blpser jeg jo litt i det. Man kan jo bare kjlre forbi dem. Spesielt med motorsykkel. :)

kaLARSnikov
Innlegg: 182
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 11:34
SilverSmurfer skrev: 22 jul 2022, 11:30
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 22:10 I utgangspunktet ikke, men hadde 10 biler som kjører etterhverandre faktisk holdt lik hastighet, så hadde man fått mer flyt i trafikken. Også hadde vi kanskje fått søndagskjørerne som notorisk niholder nåla nøyaktig på den fartgrensen som er på stedet og gjerne litt under for å være sikker til å få opp farten bittelitt og akkurat nok til å ikke irritere andre.
At folk holder ulik hastighet har nok ingen ting med speedometere å gjøre... Noen folk kjører rett og slett i sneglefart.
Ikke alltid, men når tante Berit som er veldig opptatt av fartsbegrensningene legger seg i nøyaktig 60 på speedometeret og jeg som kommer bak ligger i 67km/t på speedometeret så blir på en måte tante berit en liten flaskehals. Det er selvsagt mange andre faktorer også som spiller inn her, men det vil nå vertfall ikke bli værre mener jeg.

Men personlig blpser jeg jo litt i det. Man kan jo bare kjlre forbi dem. Spesielt med motorsykkel. :)
Så lenger jeg kjører sykkel så velger jeg å se på disse som et positivt innslag, det er jo bare en unnskyldning til å kunne foreta en morsom liten forbikjøring, men uten at farten nødvendigvis må bli så utrolig høy for å komme seg forbi ;)

Det er derimot rimelig irriterende når jeg sitter i Aveo'en som trenger halve Rokkesletta for å komme seg forbi en halvsprek traktor...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 22 jul 2022, 14:13
Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 11:34
SilverSmurfer skrev: 22 jul 2022, 11:30
Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 22:10 I utgangspunktet ikke, men hadde 10 biler som kjører etterhverandre faktisk holdt lik hastighet, så hadde man fått mer flyt i trafikken. Også hadde vi kanskje fått søndagskjørerne som notorisk niholder nåla nøyaktig på den fartgrensen som er på stedet og gjerne litt under for å være sikker til å få opp farten bittelitt og akkurat nok til å ikke irritere andre.
At folk holder ulik hastighet har nok ingen ting med speedometere å gjøre... Noen folk kjører rett og slett i sneglefart.
Ikke alltid, men når tante Berit som er veldig opptatt av fartsbegrensningene legger seg i nøyaktig 60 på speedometeret og jeg som kommer bak ligger i 67km/t på speedometeret så blir på en måte tante berit en liten flaskehals. Det er selvsagt mange andre faktorer også som spiller inn her, men det vil nå vertfall ikke bli værre mener jeg.

Men personlig blpser jeg jo litt i det. Man kan jo bare kjlre forbi dem. Spesielt med motorsykkel. :)
Så lenger jeg kjører sykkel så velger jeg å se på disse som et positivt innslag, det er jo bare en unnskyldning til å kunne foreta en morsom liten forbikjøring, men uten at farten nødvendigvis må bli så utrolig høy for å komme seg forbi ;)

Det er derimot rimelig irriterende når jeg sitter i Aveo'en som trenger halve Rokkesletta for å komme seg forbi en halvsprek traktor...
Haha, ser problematikken :lol

Den gamle bilen madammen hadde tidligere, en bensindrevet VW UP! Med en 1.0L 60HK. Symaskin hadde samme problemet. Kom man bak en som notorisk kjørte etter speedometeret så var man fucked. Men med motorsykkel er jo denne problematikken en saga blått. Så sant man ikke kjører en virkelig kjip sykkel da, men det skal vel godt gjøres at en motorsykkel av noe slag over 300cc hadde hatt noe problemer med det vil jeg tro. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 14:17 Den gamle bilen madammen hadde tidligere, en bensindrevet VW UP! Med en 1.0L 60HK. Symaskin hadde samme problemet. Kom man bak en som notorisk kjørte etter speedometeret så var man fucked. Men med motorsykkel er jo denne problematikken en saga blått. Så sant man ikke kjører en virkelig kjip sykkel da, men det skal vel godt gjøres at en motorsykkel av noe slag over 300cc hadde hatt noe problemer med det vil jeg tro. :)
Jeg har nå 350cc og det har vert noen steder hvor jeg ikke kan kjøre forbi nå, hvor jeg kunne ha kjørt forbi hvis jeg hadde hatt vesentlig mer motorkraft. ^^

Men det er stort sett de forbikjøringene jeg helst burde droppe uansett. De som du har lyst å utføre, men som du vet at du helst ikke bør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av speedometer?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 22 jul 2022, 15:06
Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 14:17 Den gamle bilen madammen hadde tidligere, en bensindrevet VW UP! Med en 1.0L 60HK. Symaskin hadde samme problemet. Kom man bak en som notorisk kjørte etter speedometeret så var man fucked. Men med motorsykkel er jo denne problematikken en saga blått. Så sant man ikke kjører en virkelig kjip sykkel da, men det skal vel godt gjøres at en motorsykkel av noe slag over 300cc hadde hatt noe problemer med det vil jeg tro. :)
Jeg har nå 350cc og det har vert noen steder hvor jeg ikke kan kjøre forbi nå, hvor jeg kunne ha kjørt forbi hvis jeg hadde hatt vesentlig mer motorkraft. ^^

Men det er stort sett de forbikjøringene jeg helst burde droppe uansett. De som du har lyst å utføre, men som du vet at du helst ikke bør.
Spesielt i høyere hastigheter som feks. 80 sonen vil nok en scooter som du har slite med å ta en kjapp forbikjlring ja. Det er en av bakdelene med mindre motor og samtidig fordelene med det motsatte.

Jeg føler at det er tryggere med mer krefter, så sant ikke dem missbrukes.

Jeg har sett mange tillfeller i trafikken hvor biler som ikke burde gjort det kjlrer forbi bilen forran. Man ser nesten blårøyken men lite skjer. Ligger drøssevis av videoer ute som viser dette.

Selvsagt er det dømmekraften til føreren som er skylden her og ikke liten motor, men med større motor hadde en flrer med dårlig dømmekraft kommet bedre ut av det tror jeg. Men ikke alltid.

Man må løre seg å bruke det verktøyet man har på godt og vondt. Sånn er det bare.

Svar