Tenningscoil

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Tenningscoil

Legg inn av Onsløv »

cheron skrev:Aha... du er fri og singel altså... Lurer på hva som hadde skjedd om jeg fyre opp sykker'n i stua her...........
Hvilken sykker? :mk 8)
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Tenningscoil

Legg inn av cheron »

Onsløv skrev:
cheron skrev:Aha... du er fri og singel altså... Lurer på hva som hadde skjedd om jeg fyre opp sykker'n i stua her...........
Hvilken sykker? :mk 8)
cb100n :thumleft
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Tenningscoil

Legg inn av hansraymond »

DA hadde Hausgestapo bedt deg ta sykkelen under armen og gå å leke nedi veien!! hahahah :lol :lol :rofl: :rofl:
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Tenningscoil

Legg inn av cheron »

hansraymond skrev:DA hadde Hausgestapo bedt deg ta sykkelen under armen og gå å leke nedi veien!! hahahah :lol :lol :rofl: :rofl:
Tror det ja! :D :lol
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Hei igjen:) Driver å skal skifte coilen nå...På den som sitter på sykkeln er det to ledninger, en orange, og en rød med hvit stripe. På den nye er det åsså to, men en helsort og en sort med hvit stripe. Er det da slik at stripete ledning skal på stripete, og do to helfargede på hverandre...?
Hva skjer evt. om jeg setter dem motsatt...? Ikke start eller går coilen til de evige jaktmarker..? :8-[

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tenningscoil

Legg inn av FJZZR »

Coilen går helt sikkert ikke til de evige jaktmarker!
De to ledningene sitter bare i hver sin ende av ei vikling.
Klarer ikke helt å se grunnen til at det skulle være farge koding.
Den sorte er sikkert mot (-) og det vil si mot tennningsboks, og den med stripa mot +.

Lykke til!

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

ok, takk for det:) Så om jeg forstår det rett....det verste som kan skje er at hun ikke starter....?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tenningscoil

Legg inn av FJZZR »

Starter nok!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Tenningscoil

Legg inn av pelsen »

SuperTenere skrev:ok, takk for det:) Så om jeg forstår det rett....det verste som kan skje er at hun ikke starter....?
det verste som kan skje er vel at tenningsboksen tar kvelden pga feil coil eller kobling.

CDI anlegg bruker coiler med mye mindre motstand i primærviklingene enn coiler for gammeldags stiftetenning.
Noen elektroniske tenningsanlegg bruker samme type coil som stiftetenning, mens CDI-anlegg ikke gjør det.
Så det er verdt bryet å sjekke om coilens spesifikasjoner stemmer med tenningsboksens.

Eller sjekk delekatalogen og kjøp en coil med riktig partnummer.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tenningscoil

Legg inn av Intruder »

SuperTenere skrev:Hei igjen:) Driver å skal skifte coilen nå...På den som sitter på sykkeln er det to ledninger, en orange, og en rød med hvit stripe. På den nye er det åsså to, men en helsort og en sort med hvit stripe. Er det da slik at stripete ledning skal på stripete, og do to helfargede på hverandre...?
Hva skjer evt. om jeg setter dem motsatt...? Ikke start eller går coilen til de evige jaktmarker..? :8-[
Bruker du sort og sorthvitt får du vel en......mulatt ? :notlistening 8)
Ikke bokstavelig eller rasistisk ment,om slikt kan unngås heretter.... :scratch :-k :doh :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tenningscoil

Legg inn av FJZZR »

Coiler for CDI anlegg har mye mindre induktivitet enn for konventionell elektronisk tenning eller stifter. (Disse bruker like coiler!)
"Utgangstransistoren" på elektronikk modulen har tatt stiftens plass! Altså mellom - på coilens primærvikling og jord.
I tilleg kan en elektronisk tenning regulere tenningstidspunkt mere nøyaktig, og stifter får vel gjern problemer på 16000 rpm.

CDI (Condenser Discharge Ignintion) virker litt anderledes. Her lades en kondensator opp til ca 400v, og dretter "tømmes" dette gjennom coilen v.h.a. (ofte) en tyristor.

Ble veldig teknisk dette, men summan av kardemomman er at CDI coilen er mye mindre, så hvis den coilen du har fått er av noenlunde samme størrelse som den du har fra før, så er det nok riktig.

Det vanlige ved elektronisk tenning (ikke CDI) er at primærviklinga er for 12 v, og derfor går de om hverandre. Jeg bestilte en coil hos Kolbotm MC service, og fikk en Honda coil, fordi de elektrsk er så og si like (Kostet halvparten av suzuki sin, og var mye bedre isolert)

Har hatt en Yamaha påhengsmotor med CDI tenning, og coilene var 1/4 av størrelsen på Yamaha FJ 1100 ("Standard elektronisk batteri tenning)

For ordens skyld:
Jeg kunne koble coiler begge veier

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Høres betryggende ut!Har idag fått monter den nye coilen, men får ikke startet opp, da jeg har plukka av eksosen...:)
Bilde

Kommer tilbake hit og kjefter litt om hun ikke starter....:)
Neida, tusen takk for gode, lærerike og informative svar :thumleft

Pollti

Re: Tenningscoil

Legg inn av Pollti »

Trenger du eksosanlegg for å starte den da ? Jeg har alltid vært litt fasinert av lyden av en motor på fri eksos og fargespillet på hva som kommer ut av manifoildene. For mange år siden hadde jeg en NSU 350 og den gikk veldig bra uten eksosanlegg og bremser. Men kontoen for tresko var svær. Helt til vi fant på det smarte i å skru stålplater i tresko bånnene . Det var fremdeles en liten prøvelse å bremse. men Sjefsbremse Fuhreren han glemte å nesten løse ut fallskjermen under en fly oppvisning og gikk 3 cm ned i torva. Og overlevde. Det var rimelig mye benbrudd men vi hadde gjort vårt for å herde ham :notlistening
Jeg tror helt sikkert Bimma og Sjefsbremse Fuhreren vil få et nært og uvarig forhold neste gang hun vil føle seg klar for å hive seg ut av velfungerende flyvemaskiner med en råne fra i nærheten av Jarlsberg flyplass. :lol Hengende under magen på Arild.... Stygge bilder i hodet er sensurert !

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tenningscoil

Legg inn av SuperTenere »

Jeg fortrekker eksosanlegget på ja....syns det blir VEL mye lyd uten. :notlistening
I min ungdom...hmm d er da ikke SÅ længe siden....brukte vi åsså å skru skruer under treskoa. Drev å kjørte på en gammel Tempo 150:) Gøy å sette hælene ned i ottadekket i 100-120 når det var mørt ute...gnistregnet var stas:):)

Pollti

Re: Tenningscoil

Legg inn av Pollti »

Å sånn ja . Er i grunnen enig med deg i det. Jeg er ikke glad i mye lyd fra hverken mc,båt eller bil jeg heller.

Svar