Hvordan montere nedre styrelager?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av haakeik »

Det nedre styrelageret er i dårlig stand. Mye rust, så det må byttes. Jeg bytter også det øvre samtidig.
Ved forsiktig bruk av dremmel skal jeg få det av, men hvordan får jeg montert det nye uten å skade det nye styrelagret eller stangen den tres på, uten å kjøpe dyrt spesialutstyr?
Den indre diameteren på lageret er 35mm.
Ser for meg at jeg kan kjøpe et langt nok stålrør med indre diameter på 35mm, tre det over stangen og så banke lageret på plass. Men hvor får en vanlig mann kjøpe stålrør?
Eller er det noen andre lure metoder man kan bruke?
LowerBearing.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE
Innlegg: 46
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av DAE »

F.eks en lagervarmer

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av SilverSmurfer »

Du varmer det opp slik at metallet utvider seg, og når det er på plass lar du det kjøle seg ned igjen. Og når det kjøler seg ned krymper det igjen og da sitter det bom fast. Jeg tror det er ca 120-130c som skal til, er vel noe induksjonsvarmere eller liknende som normalt blir brukt.

Jeg tenker at du sannsynligvis kan legge det i en stekepanne for å varme det?

Men dette er vel et typisk eksempel på at ting kan være enkelt å få tll med riktig utstyr, vanskelig uten.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 23 jul 2022, 13:44 Du varmer det opp slik at metallet utvider seg, og når det er på plass lar du det kjøle seg ned igjen. Og når det kjøler seg ned krymper det igjen og da sitter det bom fast. Jeg tror det er ca 120-130c som skal til, er vel noe induksjonsvarmere eller liknende som normalt blir brukt.

Jeg tenker at du sannsynligvis kan legge det i en stekepanne for å varme det?

Men dette er vel et typisk eksempel på at ting kan være enkelt å få tll med riktig utstyr, vanskelig uten.
på skf sin lagervarmer står det maks110grader så jeg ville nok holdt meg rundt 90 grader hvis en ikke har korrekt utstyr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av kjellv »

Du kan godt bruke ei kokeplate eller ei stekepanne hvis du har induksjonsovn.
Men ikke skru på for sterk varme, bruk heller lengre tid på svakere varme.
Hvis det likevel er tregt å få på plass, så kan du bruke det gamle lageret som et verktøy for å få det helt på plass. Da trer du først på det nye, så det gamle, og så kakker du begge lagrene helt ned før du tar av igjen det gamle lageret. For all del ikke bruk slagverktøy direkte på det nye lageret.
I tillegg til å varme lageret kan du også legge gaffelbrua i fryseren ei stund for å kjøle det ned. Dette forsterker effekten.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 23 jul 2022, 13:57 Du kan godt bruke ei kokeplate eller ei stekepanne hvis du har induksjonsovn.
Jeg tenkte kanskje å legge lageret oppi stekepannen? Da bør det vel fungere uavhengig av hvilken type ovn man har?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av Geiroe »

Legg det i komfyren, så har du kontroll på temperaturen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av FredrikE24 »

Putt hele stasen i frysern pakket inn i et håndkle, senk gjerne temperaturen i frysern ytterligere. La det ligge lenge.. gjerne 6-7 timer.. Helst over natta om du har tid. Så fyrer du opp steikovnen til mellom 90-95 grader. Ikke mye mer enn dette..

Så tar du først ut styrekrona av frysern og setter den fast i en skrustikke, springer inn og henter lageret fra steikovnen med en passende tang. Hiv et håndkle over det så holder det varmen mest mulig på løpeturen. Så klasker du lageret på plass.

Sørg for å ha noe du kan overtale lageret med om det skulle bli kranglete helt på slutten. Det er imidlertid stor forskjell på å banke nedpå nytt lager med romtemperatur på begge halvdeler enn når lageret er varmt og krona er kaldt, så det skal som regel ikke mye overtalelse til, har man venta lenge nok på frysern er det som regel ingenting som behøves, det bare ramler på plass.

Har satt inn mye lager på både det ene og det andre i motorer og styrelager etc. varmt og kaldt gjør alt mye enklere. Har stekt hele blokkdeler, girkasser etc. i mange omganger med en skuff i frysern full av lager..
Sist redigert av FredrikE24 den 23 jul 2022, 16:21, redigert 2 ganger totalt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av SilverSmurfer »

Geiroe skrev: 23 jul 2022, 15:47 Legg det i komfyren, så har du kontroll på temperaturen.
Godt poeng, komfyren er det mest forutsigbare.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av FredrikE24 »

Fra noen år tilbake da jeg bakte sammen Jawa-blokka.
D09A5B4F-9939-4D7B-9303-2AF381FE4308.jpeg
8C44990E-33CC-4E24-9C6D-AFC79CC39CD4.jpeg
45D9E488-7B7E-4130-BF2A-C0E1718196CA.jpeg
Da gikk veiva i frysern og de fleste lager i frysern, og veivlager og blokkhalvdeler gikk i ovnen.
Veivlager ble montert på fryst veiv først, deretter gikk veiva på nytt i frysern og blokkhalvdelene gikk i ovnen..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av dypen »

Her var det gode råd med både fryser og stekeovn som de fleste har til hjelp. Sørg for å ha en «backup» i tillegg til fryser og stekovn, som kjellv nevner her og bruk det gamle lageret men jeg ville brukt bare innerringen på lageret. (altså fjern lagerullene og holderen)

Har gjort tilsvarende operasjoner mange ganger men på boogiearmer på beltetraktorer og er du uheldig eller plundrer litt så lageret setter seg før det er helt på plass kan du bruke lagerringen som nevnt over og ett rør for å dunke det helt på plass raskt.

God fremgangsmåte med backup som du helt sikkert kommer i mål med forutsatt du har tid til å la fryseren og stekeovn gjøre jobben i forkant :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av FredrikE24 »

Sliper man i tillegg ned et spor i innerringen og gir den et godt slag, slik at den sprekker, så er også det smart. Da setter du ikke innerringen fast.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 23 jul 2022, 19:32 Sliper man i tillegg ned et spor i innerringen og gir den et godt slag, slik at den sprekker, så er også det smart. Da setter du ikke innerringen fast.
Godt forslag, slip ett spor i ringen men jeg ville ikke splittet ringen før alt var på plass. Når alt er på plass setter du en meisel i sporet og gir den ett dunk så den sprekker og den blir lett å ta av :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av FredrikE24 »

Det gjelder forøvrig også ved demontering. Er ikke rare sporet man skal slipe før et lett høgg med meiselen splitter ringen.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan montere nedre styrelager?

Legg inn av Kjellrf »

EDITERT: Første bilde kom ikke opp på mobilen da jeg svarte:
Jeg forstår det som problemet er å få lagerskåla inn i ramma.
Jeg prøvde å sette inn ett Allball-styrelager (nedre) selv i vår, den gamle skåla gikk greit ut, men den nye var tydeligvis bittelitt større i diameter enn den gamle.... Har aldri opplevd sånt med andre styrelager.
Lønner seg å legge lagerskåla i fryseren før man prøver.
Sist redigert av Kjellrf den 23 jul 2022, 21:56, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar