JASO MA vs JASO MA2 olje …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

JASO MA vs JASO MA2 olje …

Legg inn av dypen »

Sjekket litt rundt motorolje til gammel firetakter hvor clutchen går i samme olje som gearkasse da jeg kom over en billig olje men den var ikke MA merket. Etter å ha lest litt tenkte jeg MA må være best for gatesykkel og clutchen, men nå ser jeg att jeg kjører på MA2 og jeg kunne faktisk tenkt meg en clutch som var enda mere på hugget (griper hardere raskere). Det var det jeg trodde MA2 ordna opp i … Gammel clutch er kanskje årsaken, men for all del den slurer ikke.

What’s the Difference Between JASO MA and JASO MA2 Oil?
Motorcycles and dirt bikes require a JASO MA or JASO MA2 oil. The difference between these classifications lie in the...

Why the need for JASO MA2?

JASO MA2 oil provides increased friction performance – essentially, more grip. That means the clutch lever will feel less progressive, almost like an on/off lever, which some dirt bike riders like. For some riders, an MA2 fluid might be a little too “grabby.”

Clutch feel is a little different in a big V-twin motorcycle due to greater rotating mass, meaning an MA2 fluid can offer somewhat progressive clutch feel. Of course, the different clutch materials manufacturers use add a whole additional variable.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Svar