Gear problem kawasaki z 1000

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tor inge larsen
Innlegg: 2
Registrert: 22 aug 2022, 22:21
Motorsykkelen din: Kawasaki z 1000

Gear problem kawasaki z 1000

Legg inn av Tor inge larsen »

Jeg har en kawasaki z 1000 2003 mod, Under akseleresjon så vil den ikke i 3 gir Har prøvd å justere clutch uten noe forbedring, Hvis jeg kjører rolig med lavt turtall så går den i 3 gir uten noe problem, Hadde vært fint å få tips hvor jeg skal feilsøke.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Gear problem kawasaki z 1000

Legg inn av HeHy »

Dette kan fort være slitt girtønne eller slitte shaltegafler. Har i hvertfall vært et problem på andre kawasakier.
Kjenner ikke til z1000, men noen av kawaene er lettere å fikse Girkasse enn andre på. Da noen av de ble levert med kassetkasser som kan tas ut fra bunn og side uten å splitte blokka.
Verst tenkelige scenario er slitte gir, med feks noen dårlige tenner.
Her må det nesten åpnes, måles og ses på for å kunne bekrefte og finne ut av hva som kan være galt.

Tor inge larsen
Innlegg: 2
Registrert: 22 aug 2022, 22:21
Motorsykkelen din: Kawasaki z 1000

Re: Gear problem kawasaki z 1000

Legg inn av Tor inge larsen »

HeHy skrev: 23 aug 2022, 00:00 Dette kan fort være slitt girtønne eller slitte shaltegafler. Har i hvertfall vært et problem på andre kawasakier.
Kjenner ikke til z1000, men noen av kawaene er lettere å fikse Girkasse enn andre på. Da noen av de ble levert med kassetkasser som kan tas ut fra bunn og side uten å splitte blokka.
Verst tenkelige scenario er slitte gir, med feks noen dårlige tenner.
Her må det nesten åpnes, måles og ses på for å kunne bekrefte og finne ut av hva som kan være galt.
Hei har splitta blokka nu og målt og sjekket og alt er innen for spec så da må jeg nok ta av hvert enkelt gir fra akslingan for å se litt nærmere på dem og kanskje få sjekka om akslingan er rett.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Gear problem kawasaki z 1000

Legg inn av HeHy »

Det var da raskt levert, lite å gjøre på en mandag? Bilde. Hvordan ser shaltegaflene ut? De skal ikke være nevneverdig slitt. Girtønna kan se ut som den er fin og ikke være innafor den heller.

Legger ved et bilde av hvordan mine shaltegafler så ut. Var ikke krise slitt, men på vei til å bli værre, når de er slitt ned til tykkelsen til selve gaffelen og ikke har ekstra er det fort gjort at syklene kan hoppe ut av gir eller ikke vil inn i gir.
Girene skal ikke ha skader på tennene, skal heller ikke være antydning til nedsliping utover original kutting, dvs tydelig nyere skade på tennene. Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Gear problem kawasaki z 1000

Legg inn av Kjellrf »

Det kan være ett oljeproblem, noen oljer gjør at clutsjen "henger" mer. Der har jeg dårlig erfaring med Biltemas delsyntetiske for noen år siden på min Z1000 A2. Med Motul & Silicolene blei kassa bra igjen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar