Service på KTM Duke 2017

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
espengarman
Innlegg: 1
Registrert: 25 sep 2022, 03:51
Motorsykkelen din: KTM Duke

Service på KTM Duke 2017

Legg inn av espengarman »

Hei!

Jeg skulle hatt mitt KTM Duke på Service, og lurte på om det er mulig å ta denne servicen utenfor KTM forhandler. Blir det fortsatt "godkjent" typ?

Beklager på forhånd om dette er et dumt spørsmål...
VH
Espen Garman

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service på KTM Duke 2017

Legg inn av AJ »

espengarman skrev: 25 sep 2022, 03:55 Hei!

Jeg skulle hatt mitt KTM Duke på Service, og lurte på om det er mulig å ta denne servicen utenfor KTM forhandler. Blir det fortsatt "godkjent" typ?

Beklager på forhånd om dette er et dumt spørsmål...
Aller først, velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !
Så dette, ingen spørsmål er dumme :[-X
;) .

Når det gjelder ditt spørsmål så tenker jeg svaret er som for de fleste, kanskje alle merker, at hvilket som helst autorisert MCverksted. Men så er det blitt slik at alle merker også har egne søke- og diagnoseverktøy som ofte kun merkeverkstedene har tilgang til.
Så min anbefaling er å sjekke rundt og forhøre deg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Service på KTM Duke 2017

Legg inn av kjellv »

Hvilken service, og er det garanti igjen på sykkelen?
Det koker egentlig ned til dette. Et hvilket som helst MC verksted kan utføre de praktiske oppgavene innenfor en service, inkludert f.eks ventilkontroll og andre litt spesielle ting som folk flest ikke føler seg kompetent til å gjøre selv på nesten hvilken som helst motorsykkel.
Men moderne sykler med restgaranti har i dag nesten uten unntak punkter i serviceplanen som omfatter tilkobling med dataverktøy og tilgang til produsentens servicer og programvarer. Dette trengs ofte for å slette eventuelle feilkoder, men også til for eksempel "dynamic inspection" der motoren kjøres driftsvarm og kontrolleres elektronisk. Det kan også være programvareoppdateringer som skal installeres, dette er det kun merkeverkstedet som har tilgang til. I tillegg til dette skal på nyere sykler opplysninger om servicen lagres både i sykkelen og i produsentens servere. Dette er opplysninger om hva som er gjort, hvem som har gjort det (mekaniker som har tatt de obligatoriske kursene hos produsent/importør), dato og kilometerstand.
Dersom et verksted legger inn et garantikrav på en motorsykkel, vil importør/produsent som skal betale dette gjøre en sjekk i disse opplysningene i saksbehandlingen. Resultatet av dette kan få betydning for utfallet av saken.

For personbiler er dette litt annerledes. Det ligger et EU direktiv som også er implementert i Norge som sidestiller frittstående verksteder med merkeverkstedet i slike saker. Men dette er ikke tilfelle med andre kjøretøyer som MC, lastebiler, busser, traktorer ..eller fly for å trekke det langt.

Svar