Kjedet både slakt og stramt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Gascan
Innlegg: 2
Registrert: 24 jan 2023, 20:23
Motorsykkelen din: KTM Adventure 390 2020

Kjedet både slakt og stramt

Legg inn av Gascan »

Hei,

Kjedet på min KTM er både slakt og stramt. Når kjedet har tatt en halv rotasjon blir det stramt.
Når det igjen tar en ny halv rotasjon blir det slakt igjen.
Det vil si at det ikke er når hjul og drev tar en rotasjon, men selve kjedet.

Hva kan dette skyldes?
:)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37702
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjedet både slakt og stramt

Legg inn av AJ »

Gascan skrev: 24 jan 2023, 20:27 Hei,

Kjedet på min KTM er både slakt og stramt. Når kjedet har tatt en halv rotasjon blir det stramt.
Når det igjen tar en ny halv rotasjon blir det slakt igjen.
Det vil si at det ikke er når hjul og drev tar en rotasjon, men selve kjedet.

Hva kan dette skyldes?
:)
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Når kjedeslakken varerier slik du beskriver så tyder det på ujevn slitasje og/eller kjedeledd som går tregt.
Spørsmål: hvor langt har kjedet gått? Kanskje på tide å bytte?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gascan
Innlegg: 2
Registrert: 24 jan 2023, 20:23
Motorsykkelen din: KTM Adventure 390 2020

Re: Kjedet både slakt og stramt

Legg inn av Gascan »

Tusen takk for svar! :)
Det var det jeg mistenkte selv.

Kjedet har rullet en 15000km så det nærmer seg vell tide å bytte :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37702
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjedet både slakt og stramt

Legg inn av AJ »

Gascan skrev: 24 jan 2023, 20:51 Tusen takk for svar! :)
Det var det jeg mistenkte selv.

Kjedet har rullet en 15000km så det nærmer seg vell tide å bytte :p
Tja...
15000 er jo ikke allverdens. Men mye kommer selvfølgelig an på kjørestil og kjedesmørinjgsfrekvens.
Har selv en KTM 390 Duke og er spent på levetiden på kjede og drev på denne-
Det er jo litt spesielt med disse ensylindrede syklene med bla. tildels kraftig motorbrems når det gjelder belastning på kjedet.

Så langt virker alt bra på min. Som også har jevn slitasje på kjedet. ser det ut til. Ca. 5000 km. på telleren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjedet både slakt og stramt

Legg inn av kjellv »

Ikke ukjent fenomen dette. Mest sannsynlig er det stive ledd på kjedet ditt, altså defekt. Bytt kjede og drev som et sett.

Svar