Ny batterilader. A styrke
Ny batterilader. A styrke
Skal kjøpe ny batterilader. Ser at det står "anbefales for batteri 10-80ah". Typisk de laderne som er på 4a.
Mcbatteriet er vel på 10ah. Betyr det at jeg ikke kan kjøpe en batterilader på 25a?
Skal kjøpe en som tåler lithium, gel osv.
Mcbatteriet er vel på 10ah. Betyr det at jeg ikke kan kjøpe en batterilader på 25a?
Skal kjøpe en som tåler lithium, gel osv.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Ny batterilader. A styrke
Typisk lader du ikke med mer enn 10% av batteriets kapasitet pr time. Et batteri på 10ah trenger ikke en lader på mer enn 1a. Jo fullere ‘vanlige’ batterier er, jo mindre strøm kan de ta til seg. Det er ikke uvanlig at de siste 20% tar like lang tid å lade som de første 80.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Ny batterilader. A styrke
Vær også oppmerksom på at dersom du skal lade lithiumbatterier må du ha en lader som er laget for det. Ellers kan batteriet ta skade, worst case ta fyr.
Re: Ny batterilader. A styrke
Hei. Ja på denne laderen (biltema) kan man velge modus, en av modusene er lithium. Så da antar jeg at det går fint å gå for 25A laderen uavhengig av batteriets størrelse.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Jeg vil anbefale Sønnak 12/7 laderen. Denne har jeg brukt i alle år. Denne kan vedlikeholdslade, lade vanlig samt fungere som en "boost" etc. Følger også med hurtigplugg som gjør at du lett kan koble den til etc.
Er denne jeg har:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... 5EQAvD_BwE
Er denne jeg har:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... 5EQAvD_BwE
Re: Ny batterilader. A styrke

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av raster den 27 feb 2023, 15:49, redigert 1 gang totalt.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
Re: Ny batterilader. A styrke
Jepp.Bjerknez skrev: 27 feb 2023, 15:46 Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
Men da er vi tilbake til spørsmålet i tråden. Hvorfor oppgir de "MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12V-batterier med kapasitet 14-150Ah,". MC-batteriet mitt er på 10aH, kan den da brukes til mitt batteri?
Jeg har Shorai lithiumbatter (lifepo4) og egen shorailader (hurtigtilkobling for vedlikeholdslading til 80%, evnt til fullt 100%)).
Men ønsker en lader jeg skal bruke på bil&båt men som evnt og kan brukes til mc.
Synes denne er fin https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000045785 da den i tillegg har hurtigkobling for tilkoblingskabel med ringkabelsko.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Re: Ny batterilader. A styrke
Selv kjører jeg dedikerte ladere for motorsykkel, har to stk like som jeg har hatt i mange år CTEK XS 0.8 helautomatisk seks trinnlader for 12V-batterier fra 1,2 til 32Ah og for vedlikeholds lading av inntil 100Ah
Til bil har jeg samme merke som jeg må ha hatt i sikkert 20 år CTEK Multi XS 7000 fullautomatisk som lader det meste inkl de fleste GEL batterier …
Til bil har jeg samme merke som jeg må ha hatt i sikkert 20 år CTEK Multi XS 7000 fullautomatisk som lader det meste inkl de fleste GEL batterier …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Jeg kjenner kun til Sønnak sin og der kan man velge hvor stort batteri man skal lade før man starter. Velger man et batteri på feks. Under 10 ampere så vil nok ladestrømmen justeres avhengig av hvilket program man kjører. Jeg bruker kun vedlikeholdslading og lar den stå på noen dager. Funker utmerket. Men har ikke brukt den på Rocket'en da spenningen på batteriet har holdt seg rundt 12.9V i hele vinter.... faktisk.BIG1 skrev: 27 feb 2023, 15:54Jepp.Bjerknez skrev: 27 feb 2023, 15:46 Cetek har også noen gode ladere har jeg hørt. Her er et som vil passe til MC:
https://www.batteri24.no/products/ctek-mxs-7
Men da er vi tilbake til spørsmålet i tråden. Hvorfor oppgir de "MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12V-batterier med kapasitet 14-150Ah,". MC-batteriet mitt er på 10aH, kan den da brukes til mitt batteri?
Jeg har Shorai lithiumbatter (lifepo4) og egen shorailader (hurtigtilkobling for vedlikeholdslading til 80%, evnt til fullt 100%)).
Men ønsker en lader jeg skal bruke på bil&båt men som evnt og kan brukes til mc.
Synes denne er fin https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000045785 da den i tillegg har hurtigkobling for tilkoblingskabel med ringkabelsko.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Ny batterilader. A styrke
Sålenge trådstartet lurer på en lader som også kan brukes på lithium-batterier,
så er vel nesten ingen av laderne som har blitt nevnt hittil aktuelle eller..?

Den du, BIG1, linker til fra Biltema er vel den eneste nevnte som også kan brukes til lithium. :)
Ellers har jo feks. Ctek gode ladere.
Denne med ganske bra kapasitet : https://www.thansen.no/bil/bildeler/uni ... 4/pn345845
,eller denne som jeg kjøpte i fjor, hovedsakelig for lading av lithium-batteriet i min R1250GS.
Litt "mindre" lader , men fant ut at denne har god nok kapasitet til mitt bruk.
Kan også brukes på "vanlige" (AGM,bly etc.) litt mindre batterier opptil 25 AH på mc og andre kjøretøy : https://www.thansen.no/bil/bildeler/uni ... /pn1134012
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ny batterilader. A styrke
Det "helt spesielle" med Lithiumbatterier er at de ikke tåler "Recond" funksjonen som er innebygget i de fleste "intelligente laderene"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse![]()
Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.
Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ny batterilader. A styrke
Morsomt!Bjerknez skrev: 28 feb 2023, 07:00Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse![]()
Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.
Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)
Jeg har et par gamle 6V til 12V Mascot-omformere liggende til veteranbil
Blei til at jeg isteden bruker USB-lading til mobil o.l. i bobla fra 1955 med 6V anlegg, siden USB er 5V
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Mascot vertfall VAR solide saker. Skikkelig kvalitet produsert ene og alene i Norge.Kjellrf skrev: 28 feb 2023, 22:52Morsomt!Bjerknez skrev: 28 feb 2023, 07:00Denne skal du faktisk ikke se bort fra at det er JEG som har "laget". jeg har nemlig jobbet på Mascot i flere år og husker at jeg monterte samt kjørte SMD maskinen som satt komponentene på krestskortet i disse :)raster skrev: 27 feb 2023, 15:46 mascot.jpg Denne har jeg brukt i mange år, og selges fortsatt. Enkel og skuddsikker. Har stått på halve vintern.. Den er til bly men har brukt den på gel uten problem. Lommestørrelse![]()
Jeg jobbet vel på Mascot fra 1994 til 2002 tror jeg.
Nå har dem desverre flagget ut og all produksjon foregår nå utenlands. i hovedsak i Kina. Men Mascot hadde vertfall et veldig godt rykte på seg. Solide saker. Men dem klarte aldri og overbevise markedet om sitt eget merke, så for dem meste produserte dem enheter for en rekke kjente internasjonale merker. Dem var feks. hovedleverandør av Nokia mobiltelefonladere den gangen Nokia nærmest hadde monopol i markedet. Dem har også laget en del strømforsynere til livsviktige maskiner på sykehus rundt om. :)
Jeg har et par gamle 6V til 12V Mascot-omformere liggende til veteranbil
Blei til at jeg isteden bruker USB-lading til mobil o.l. i bobla fra 1955 med 6V anlegg, siden USB er 5V![]()

Re: Ny batterilader. A styrke
Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Ja, denne har jeg vært borti ja :)
Det du kan være trygg på er at Mascot ikke drev med "juksewatt". Står det 12V 20 amp så taklet den det med glans :) Skal være solide saker dette. Ikke noe fancy i forhold til nyere moderne ladere selvsagt, men denne kommer nok til å gjøre jobben vertfall i ditt liv :)
Det du kan være trygg på er at Mascot ikke drev med "juksewatt". Står det 12V 20 amp så taklet den det med glans :) Skal være solide saker dette. Ikke noe fancy i forhold til nyere moderne ladere selvsagt, men denne kommer nok til å gjøre jobben vertfall i ditt liv :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ny batterilader. A styrke
Jeg hadde en likedan på hytta, bare 10 amp. såvidt jeg husker.dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)
26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Den het i alle fall Sønnak. Eller Exide ?
Skal se om jeg kanskje har den liggende i garasjen eller i vedsjåen på hytta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Mascot produserte mest trolig disse for Sønnak og Exide på den tiden. Mascot renamet disse inn house. Jeg er ikke HELT sikker på at det er Mascot som lagde disse for Sønnak og Exide, men sjansen er stor for det. Når jeg ser enheten så kan jeg dog gi et ganske så sikkert svar. :)Jompa skrev: 13 mar 2023, 19:30Jeg hadde en likedan på hytta, bare 10 amp. såvidt jeg husker.dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)
26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Den het i alle fall Sønnak. Eller Exide ?
Skal se om jeg kanskje har den liggende i garasjen eller i vedsjåen på hytta.
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Jeg var med på hele produksjonen av disse og i stor grad var det jeg (med flere) som monterte dem sammen. Dem gikk i gjennom flere testbenker og kontrollstasjoner før dem ble klarert. Dem ble testet i hue og ræva. Jeg var også en del av dette.
Jeg fant faktisk et bilde jeg tok av SMD maskinen jeg var operatør for. Bildet er tatt i lokalene her i Fredrikstad august 2002.
For dere som ikke vet det, så er da dette en maskin som la limdotter og SMD komponenter på kretskort. På bildet var disse maskinene top of the line og maskinparken kostet svimlende 60 millioner i 2002 og var nedbetalt i løpet av to år grunnet en gigantisk avtale med Nokia på den tiden.
Faktisk vokste dem for fort og klarte ikke og finne nok kompetente arbeidere, noe som resulterte i at avtalen med Nokia røk etter få år. Produkjsonen gikk døgnet rundt hele året. Også på julaften, nyttårsaften etc. det tok helt av og lønnen var god på den tiden.
På bildet ser dere den blå boomblasteren min som fikk kjørt seg på nattskiftet
Jeg fant faktisk et bilde jeg tok av SMD maskinen jeg var operatør for. Bildet er tatt i lokalene her i Fredrikstad august 2002.
For dere som ikke vet det, så er da dette en maskin som la limdotter og SMD komponenter på kretskort. På bildet var disse maskinene top of the line og maskinparken kostet svimlende 60 millioner i 2002 og var nedbetalt i løpet av to år grunnet en gigantisk avtale med Nokia på den tiden.
Faktisk vokste dem for fort og klarte ikke og finne nok kompetente arbeidere, noe som resulterte i at avtalen med Nokia røk etter få år. Produkjsonen gikk døgnet rundt hele året. Også på julaften, nyttårsaften etc. det tok helt av og lønnen var god på den tiden.
På bildet ser dere den blå boomblasteren min som fikk kjørt seg på nattskiftet

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Det er nok grunnet disse årene jeg jobbet der at jeg alltid har hatt grunnleggende forståelse av elektronikk. Jeg har overhodet ingen utdannelse innen emnet, men vi ble kurset og opplært i arbeidsoppgavene vi fikk da det ikke var mulig og oppdrive nok folk med utdannelse på den tiden.
Men jeg har alltid vært lærevillig og interessert i nye ting, så jeg fikk raskt "kremjobben" som operatør på en slik maskin som måtte legges om og programeres om flere ganger pr. Skift for kjøring av flere typer ordre.
Men som oftest kjlrte vi veldig mange enheter og da spesielt Nokia og da var oppgaven kun å passe på at maskinen gikk samt dylle på med komponenter når det ble tomt. Men ja, det ble MYE kaffe i løpet av et skift og maskinene stoppet svært sjeldent. :)
Men jeg har alltid vært lærevillig og interessert i nye ting, så jeg fikk raskt "kremjobben" som operatør på en slik maskin som måtte legges om og programeres om flere ganger pr. Skift for kjøring av flere typer ordre.
Men som oftest kjlrte vi veldig mange enheter og da spesielt Nokia og da var oppgaven kun å passe på at maskinen gikk samt dylle på med komponenter når det ble tomt. Men ja, det ble MYE kaffe i løpet av et skift og maskinene stoppet svært sjeldent. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Men dette ser jeg ble mye "historie".
Når det gjelder ampere, så ville jeg ikke lagt så mye vekt på at et MC batteri skal lades veldig fort. Et random MC batteri er vel på rundt 15-20 ampere. En lader som kan levere maks 7 Ampere som Sønnak 12/7 feks. Er mer enn nok. La den stå tilkoblet over natten så er du good to go.
Når det gjelder ampere, så ville jeg ikke lagt så mye vekt på at et MC batteri skal lades veldig fort. Et random MC batteri er vel på rundt 15-20 ampere. En lader som kan levere maks 7 Ampere som Sønnak 12/7 feks. Er mer enn nok. La den stå tilkoblet over natten så er du good to go.
Re: Ny batterilader. A styrke
Tusen takk for innblikk i produksjonen og historien @Bjerknez 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1190
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Ny batterilader. A styrke
Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?
- Bjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny batterilader. A styrke
Jeg er ingen ekspert på området, men mitt inntrykk er at det alltid er best og lade batterier over tid hvis mulig. I nødstillfeller kan man selvsagt hurtiglade, men generelt sett har vel dem fleste mulighet til å lade batteriet over natten og et 20 ampere batteri er jo i teorien fullt oppladet på 3 timer med en 7A lader. I praksis tar det noe lenger tid. Men dette styrer laderen selv hvis du har en såkalt "smart"-lader.Domino skrev: 14 mar 2023, 08:37 Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?
De fleste 12V batteriladere fra Sønnak og Ctek er smartladere og styrer dette ganske greit.
Men det er vertfall slik jeg tenker, så ikke se det som en absolutt fasit.