Ny batterilader. A styrke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)
26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Ja, denne har jeg vært borti ja :)

Det du kan være trygg på er at Mascot ikke drev med "juksewatt". Står det 12V 20 amp så taklet den det med glans :) Skal være solide saker dette. Ikke noe fancy i forhold til nyere moderne ladere selvsagt, men denne kommer nok til å gjøre jobben vertfall i ditt liv :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Jeg hadde en likedan på hytta, bare 10 amp. såvidt jeg husker.
Den het i alle fall Sønnak. Eller Exide ?
Skal se om jeg kanskje har den liggende i garasjen eller i vedsjåen på hytta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 13 mar 2023, 19:30
dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Jeg hadde en likedan på hytta, bare 10 amp. såvidt jeg husker.
Den het i alle fall Sønnak. Eller Exide ?
Skal se om jeg kanskje har den liggende i garasjen eller i vedsjåen på hytta.
Mascot produserte mest trolig disse for Sønnak og Exide på den tiden. Mascot renamet disse inn house. Jeg er ikke HELT sikker på at det er Mascot som lagde disse for Sønnak og Exide, men sjansen er stor for det. Når jeg ser enheten så kan jeg dog gi et ganske så sikkert svar. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var med på hele produksjonen av disse og i stor grad var det jeg (med flere) som monterte dem sammen. Dem gikk i gjennom flere testbenker og kontrollstasjoner før dem ble klarert. Dem ble testet i hue og ræva. Jeg var også en del av dette.

Jeg fant faktisk et bilde jeg tok av SMD maskinen jeg var operatør for. Bildet er tatt i lokalene her i Fredrikstad august 2002.
D657D2BD-0379-4CD3-AEC2-14B5E09DD594.jpeg
For dere som ikke vet det, så er da dette en maskin som la limdotter og SMD komponenter på kretskort. På bildet var disse maskinene top of the line og maskinparken kostet svimlende 60 millioner i 2002 og var nedbetalt i løpet av to år grunnet en gigantisk avtale med Nokia på den tiden.

Faktisk vokste dem for fort og klarte ikke og finne nok kompetente arbeidere, noe som resulterte i at avtalen med Nokia røk etter få år. Produkjsonen gikk døgnet rundt hele året. Også på julaften, nyttårsaften etc. det tok helt av og lønnen var god på den tiden.

På bildet ser dere den blå boomblasteren min som fikk kjørt seg på nattskiftet :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Det er nok grunnet disse årene jeg jobbet der at jeg alltid har hatt grunnleggende forståelse av elektronikk. Jeg har overhodet ingen utdannelse innen emnet, men vi ble kurset og opplært i arbeidsoppgavene vi fikk da det ikke var mulig og oppdrive nok folk med utdannelse på den tiden.

Men jeg har alltid vært lærevillig og interessert i nye ting, så jeg fikk raskt "kremjobben" som operatør på en slik maskin som måtte legges om og programeres om flere ganger pr. Skift for kjøring av flere typer ordre.

Men som oftest kjlrte vi veldig mange enheter og da spesielt Nokia og da var oppgaven kun å passe på at maskinen gikk samt dylle på med komponenter når det ble tomt. Men ja, det ble MYE kaffe i løpet av et skift og maskinene stoppet svært sjeldent. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Men dette ser jeg ble mye "historie".

Når det gjelder ampere, så ville jeg ikke lagt så mye vekt på at et MC batteri skal lades veldig fort. Et random MC batteri er vel på rundt 15-20 ampere. En lader som kan levere maks 7 Ampere som Sønnak 12/7 feks. Er mer enn nok. La den stå tilkoblet over natten så er du good to go.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

Tusen takk for innblikk i produksjonen og historien @Bjerknez :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Domino »

Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 14 mar 2023, 08:37 Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?
Jeg er ingen ekspert på området, men mitt inntrykk er at det alltid er best og lade batterier over tid hvis mulig. I nødstillfeller kan man selvsagt hurtiglade, men generelt sett har vel dem fleste mulighet til å lade batteriet over natten og et 20 ampere batteri er jo i teorien fullt oppladet på 3 timer med en 7A lader. I praksis tar det noe lenger tid. Men dette styrer laderen selv hvis du har en såkalt "smart"-lader.

De fleste 12V batteriladere fra Sønnak og Ctek er smartladere og styrer dette ganske greit.

Men det er vertfall slik jeg tenker, så ikke se det som en absolutt fasit.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 14 mar 2023, 08:37 Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?
Dette er litt avhengig av batteritype men generelt-Ja.
"normallading" er opp til 10% av amperetimer. 20Ah-2ampere.
Men dette vil uansett falle når volten nærmer seg nominell, og det går senere på slutten/ampere faller i utjevningsfasen-faktisk uansett effekt på lader.(hvis man ikke øker volten,men dette ødelegger cellene)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Kjellrf »

Gelbatterier har ofte ladetid på batteriet.
Ett 10Ah batteri kan lades i 10 timer på 1A, 4 timer på 2A, 2 timer på 5A, altså totalsum 10Ah.
Lader du lengre, ødelegges batteriet.
Det var det mange som gjorde da Gelbatterier kom, lot de stå med vanlig 4A lader i eksempelvis ett døgn eller mer.
Solgte endel gelbatterier da, og de kostet jo dobbelt så mye som vanlige bly batterier dengang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev: 14 mar 2023, 15:49 Gelbatterier har ofte ladetid på batteriet.
Ett 10Ah batteri kan lades i 10 timer på 1A, 4 timer på 2A, 2 timer på 5A, altså totalsum 10Ah.
Lader du lengre, ødelegges batteriet.
Det var det mange som gjorde da Gelbatterier kom, lot de stå med vanlig 4A lader i eksempelvis ett døgn eller mer.
Solgte endel gelbatterier da, og de kostet jo dobbelt så mye som vanlige bly batterier dengang.
Ikke noe problem å ha de tilkoblet lader mer enn det-men det må være en "regulert lader" ikke en svær en med full guffe opp til 16-17 volt.
Det var det vi kalte "batterikokere" og på større syrebatterier kunne man bare etterfylle litt vann når de kokte ut litt vann ved "overspenning"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Skjønner ikke hvorfor jeg har denne Mascot batteriladeren men har brukt den på større bilbatterier … Hvor intelligent er den egentlig … Er det maks styrke fra start som avtar etterhvert som batteriet lades?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 14 mar 2023, 19:21
dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Skjønner ikke hvorfor jeg har denne Mascot batteriladeren men har brukt den på større bilbatterier … Hvor intelligent er den egentlig … Er det maks styrke fra start som avtar etterhvert som batteriet lades?
Du lan lese om den her:
https://www.mascot.no/catalog/2045-la/c-24/p-153

Det er 25 år siden jeg jobbet på Mascot så husker avært oite av spesifikasjoner etc. det var veldig mange forskjellige modeller jeg var med på og produsere, teste etc. :)

Svar