Bolter sitter fast

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Nypåmc
Innlegg: 18
Registrert: 15 des 2022, 20:17
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden

Bolter sitter fast

Legg inn av Nypåmc »

Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av AJ »

Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37 Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
Hva med å prøve med en varmepistol, evt. hårtørrer? Ingen flammer, ingen fare...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Erik_B70 »

Du trenger nok bare å løse de to midterste boltene for å trekke ut klossene .

Varmluftpistol som AJ foreslår kan fungere .
Det er mest sannsynlig gjengesikring(Loctite) på gjengene. Varme er det som skal til for å få denne til å slippe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Berbu
Innlegg: 28
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Berbu »

Kvalitets pipe/unbraco og muttertrekker så kommer di nok ut uten å krangle.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Domino »

Induksjonsvarmer er kanskje det tryggeste og mest effektive. Men dyrt i innkjøp og sannsynligvis vanskelig å få lånt. Men det ser ut til å være noe som stadig flere verksteder går til anskaffelse av.

Omdal
Innlegg: 98
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Bosted: Sira. Flekkefjord

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Omdal »

Jeg hadde nåkk ikke tørd å bruke muttertrekker. Men brukt en pipe og gjitt noen få slag med en hammer på pipa før en prøver og løsne. Å om det sitter fast bør du bruke umbraco nøkler, med mindre du har kraftpiper i umbrako.
Og bruk helst kvalitetsverktøy.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Nypåmc
Innlegg: 18
Registrert: 15 des 2022, 20:17
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Nypåmc »

Hittil nå har jeg kun brukt umbraco nøkkler. Jeg tror jeg kan få tilgang til varmpistol så skal prøve det imorgen. Men jeg ser nå at forrige eieren har misttet «klippet» som skal holde bremseklosser fast. Vet dere hvor jeg kan få kjøpt de som passer akkurat denne moddelen? Sitter på en 05 zx636 (Tokico kaliper)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har du en loddebolt med litt tykk spiss, så kan du legge spissen inni hullet i bolten. Men alt godset vil avlede mye varme så du må la loddebolten ligge en god stund før du tar den ut og prøver. En annen ting er å sette en billig sekskantnøkkel som passer i bolten og varme på sekskantnøkkelen med gassbrenner til den nesten gløder, trekk den ut med en tang og prøv med verktøy av ok kvalitet.
På sånt som dette så er det varme eller slag som i muttertrekker (noen ganger begge deler) som gjelder.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 23:12 Hittil nå har jeg kun brukt umbraco nøkkler. Jeg tror jeg kan få tilgang til varmpistol så skal prøve det imorgen. Men jeg ser nå at forrige eieren har misttet «klippet» som skal holde bremseklosser fast. Vet dere hvor jeg kan få kjøpt de som passer akkurat denne moddelen? Sitter på en 05 zx636 (Tokico kaliper)
Spørs hvor i landet du bor, men MC-Partner på Skedsmokorset like nord for Oslo er Kawazaki forhandler og har deler og verksted.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av FredrikE24 »

Her må du til med skikkelig verktøy. Pipe og skralle.
Så sitter det sannsynligvis et klips på baksiden som må bort først.
Dette er sansynligvis aluminium, som betyr at du ikke vil klare å rikke bolten før den er brutt løs. Dette høres som en «knekklyd». Det krever litt krefter hvor man er litt bestemt. Har man dårlig verktøy da, så ødelegger man bolthodene og man lager seg masse ekstraarbeid.

Jeg ville ikke gått rett på varme her. Dumt å risikere noe.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle. Ok kvalitet på verktøyet så om boltene ikke er slitne i sekskanten fra før burde det gå greit. Har brukt slike på momenter over 100Nm selv.
https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000046820 fra 6mm og oppover.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 29 mai 2023, 11:45 Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle.
Evt. en latmannsarm:
https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felg ... /pn915855/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av dypen »

Er ikke latmannsarm bedre når bolter skal løsnes …

https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000024021

En ting jeg bestandig gjør før jeg forsøker å løsne bolter som kan sitte hardt, sett umbrako pipe i hullet (bolten) og slå på pipa med hammer så den går helt i bunn på umbrako hullet men samtidig også støter bolten innover hvis konstruksjonen gjør det mulig. Er det antydning til møkk i umbrako hullet tar jeg en runde med liten skrutrekker for å få ut dette før pipa settes inn. Dette i sum øker muligheten for å løsne boltene.

Men starter du med dårlig verktøy kan boltene allerede være deformert og muligheten for å løsne de bli en krevende jobb.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 29 mai 2023, 12:30
Gammelsmurfen skrev: 29 mai 2023, 11:45 Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle.
Evt. en latmannsarm:
https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felg ... /pn915855/
Jo, for momentet sin del er det jo det, men siden dette ikke er snakk om så store dimmensjoner på boltene, så er det vanskelig å føle hvor mye moment man faktisk overfører til bolten. Men ja, krefter nok blir det så enten løsner den, blir rund eller knekker.
Med noe som har litt mer moderat lengde er det lettere å "føle" momentet og når man kanskje burde si stopp, så heller f.eks. tilføre bolten varme (gjerne indirekte som nevnt tidligere) for å mykne evt. gjengelås, eller bruke noe med små og mange slag (luft eller elektrisk muttertrekker).
Er sekskanten i boltene uskadd så kraftpipen sitter tight i den, så har jeg gode erfaringer med muttertrekker og de hyppige slagene den gir.
Boltene nærmest vibrerer av det, noe som ofte hjelper.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Domino »

Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Domino skrev: 29 mai 2023, 13:21 Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?
Tid er en god idé, er ofte at når den får "vibrert" med mange slag over tid, så gir den etter til slutt.
Gjerne "vri" litt på verktøyet også etter hvert får å øke kreftene litt om nødvendig.
Innstillingen vil nok variere etter hvor kraftig moment det er i trekkeren, der kan det være store sprik.

Arvidnesse
Innlegg: 98
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Bosted: Sotra, BERGEN

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Arvidnesse »

Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av mekkern »

Muttertrekker ødelegger umbraco og torx.
Det er for små "anleggsflater" når det begynner å slå så de deformeres.
Slagtrekker og/eller skikkelige 3/8"-1/2" umbraco tapper.
Så en latmannsarm-men på slike små så er skralla nok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av dypen »

@Nypåmc Apropos muttertrekker, har du lest innlegget mitt tidligere i tråden her …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 705
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av SveinHa »

Jeg ville aldri brukt muttertrekker på slikt, har dradd av langt flere bolter med muttertrekker enn med direkte håndkraft. Muttertrekker må være siste utvei om en bare må gi full pupp for å om nødvendig knekke bolten.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av rolf-arne »

Som flere er inne på så , starter jeg med smøring og avstemt nøkkel.

Avstemt nøkkel = riktig lengde på arm så momentet blir ganske rett.

Latman på så små bolter, brukes skjelden og medfører bytte av bolt.

Om bolt sitter , så gir man den 3-6 slag med hammer...

Kommer den ikke da så tar man tida til hjelp, lar smøring/olje få virke over natta. Jeg bruker konsekvent Jamaica olje...

Neste økt starter som den forrige..

Om den fremdeles sitter så risikerer jeg bolten , med mer bruk av makt, mest med hammeren... (men også latmat)

På aluminium deler så er hammer slag særdeles effektivt, da oksidering fyller et hvert tomrom rund skruen... og mange nok slag med hammeren komprimerer oksidering, nok til å få rom mellom gjengene.

Oksidering, spesielt i sammenheng med aluminium, fungerer som en veldig effektiv gjengelås.

Et siste tips, når du får bolten til å gå, så bruk olje - skru 2 utover og 1 innover.

Da moer du gjengene og flytter skit,rust og oksidering ut.. og gjengene i godset bevares bedre enn om du tvinger bolten ut.

Å tvinge bolten ut kan medføre "riving" av gjenger og neste bolt blir vanskeligere å skru inn.

Ta den tid du trenger, bolter skrues inn for hånd...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av dypen »

Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37 Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
@Nypåmc har du kommet i mål etter mange gode forslag her og spesielt fra @rolf-arne
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av utc »

Det mangler ikke på "gode" råd her men muttertrekker er noe du bør styre unna.
Prinsippet med oppvarming er godt men skal det gjøres korrekt så skal det varmes i hele godset rundt boltene. Erfaringsmessig kan det lønne seg å "søle" litt med 5-56 el. tilsvarende. Deretter trekker du de litt til ( det skal 0,1mm til for suksess) deretter bør du kunne trekke de av men regn med motstand. Pass på at du bruker skikkelig kvalitetsverktøy som passer 100%. Billigverktøy fra tvilsomme produsenter kan bli virkelig dyrt. Skulle du allikevel klare å ødelegge bolten så er en skrueutrekker en riktig god nødløsning om du får plass til en.
Bruker du en latmannsarm som er foreslått så anser jeg det som en dårlig idè i og med at du mangler presisjonsfølelsen i grepet.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar